-
Zoek Belgen / Nederlanders in buurt Granada/Malaga
Dag allemaal,
Mijn naam is David (38 jaar) en ik woon/werk al 13 jaar in Granada. En nu dacht ik dat het leuk was om eens wat mede-landgenoten op te zoeken.
Dus hiermee vraag ik het:
Woon je hier in Granada/Malaga/Sevilla,... je weet wel "Andalucia" (mag ook erbuiten hoor). Laat iets van je weten. Ik zou dus graag in contact willen komen en wie weet afspreken en een soort BBQ bijeenkomst houden of zo.:vak02:
Ik ben getrouwd met een Granadese (ook de reden waarom ik naar hier kwam, alhoewel mijn ouders de schuld hebben door een apartemnte te hebben gekocht aan de granades kust) en heb 2 pracht van kinderen (hihihihi).
Oh ja, daar ik hier al lang woon en "bijna" een Spanjaard ben, wil ik graag alle mensen helpen die eventueel vragen hebben om hier te komen wonen/werken/verblijven/..... Als ik met iets kan helpen doe ik het ook graag!!
Wel, hopelijk hoor ik iets van jullie.
:dag:grtn!:dag:
David
Ok, ik heb nu juist gezien dat er reeds een tema bestaat, dus Admin, please, verplaats mijn tema (ik wist dat niet, want ik kwam toevallig om deze web via een link ;-))
-
Re: Zoek Belgen / Nederlanders in buurt Granada/Malaga
Hallo David,
vorig jaar heb ik het gymnasium in Nederland afgerond. Ik wil dit jaar heel graag naar Sevilla. Ik dans al een paar jaar flamenco in Nederland en ik zou daar graag een cursus willen volgen. Maar dan heb ik natuurlijk daar ook werk nodig om geld te verdienen. Ik heb al op internet gezocht, maar het is moeilijk om een baan te vinden. Ook heb ik mij ingeschreven bij een au pair bureau, maar het loopt allemaal een beetje stroef. Er zijn op dit moment niet zo veel families die een au pair nodig hebben.
Weet jij hoe ik in Sevilla aan werk zou kunnen komen?
Groeten,
Nadine
-
Citaat:
Origineel gepost door
FlamencoSevilla
Hallo David,
vorig jaar heb ik het gymnasium in Nederland afgerond. Ik wil dit jaar heel graag naar Sevilla. Ik dans al een paar jaar flamenco in Nederland en ik zou daar graag een cursus willen volgen. Maar dan heb ik natuurlijk daar ook werk nodig om geld te verdienen. Ik heb al op internet gezocht, maar het is moeilijk om een baan te vinden. Ook heb ik mij ingeschreven bij een au pair bureau, maar het loopt allemaal een beetje stroef. Er zijn op dit moment niet zo veel families die een au pair nodig hebben.
Weet jij hoe ik in Sevilla aan werk zou kunnen komen?
Groeten,
Nadine
Dag Nadine,
ben blij dat je flamenco wilt komen leren en zo Spanje wilt bezoeken.
Dezer dagen is het heel moeilijk om een job te vinden, vooral in Andalucia. Want Andalucia is namenlijk het meest getroffen wegens de crisis. Dit omwillen dat Andalucia vooral leefde van de bouw, en die in ineen gestort, met alle gevolgen vandien. Al die mensen zoeken dus ook een job.
Wat ik weet is dat ze veel waarde geven aan mensen die talen kunnen. ik kan het je vertellen want toen ik in 1997 een job zocht duurde het me maar 2weken om een vaste baan te hebben, wegens dat ik 5 talen spreek (hihihi, en mijn Spaans was toen maar simpel!!!)
Hier is een web die je misschien kan helpen met het zoeken naar een job
http://www.infojobs.net
Selecteer in "Provincia" Sevilla en druk op "Buscar Ofertas", daar zal dan de lijst van jobs die daar zijn op het scherm komen. En dan verder zoeken/lezen. Ik weet niet je niveau van Spaans, maar het is noodzakelijk spaans te kunnen spreken, schrijven is iets anders, maar spreken moet je toch kunnen (tenzij je bvb in een magazijn miscchien gaat werken).
Misschien een idee is ook in hetpretpark "ISLA MAGICA" te werken als studente/ tijdelijke werk. Net zoals in Disneyland Parijs vragen ze mensen met een goed uiterlijk en kennis van talen (spreken). Ik denk dat dit een ideale job kan zijn om je lessen te betalen, want zij zoeken ook mensen TIJDELIJK.... en wie weet ontmoet je je liefde en blijf je plakken...;)
Hier is de link voor te werken in Isla Magica http://www.islamagica.es/RRHH/publica/index.php
Veel sterkte met je speurtocht en laat me iets weten. En heb je meer vragen, ik ben blij om je te helpen!
groeten,
David
-
Hallo David,
bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga proberen om bij het pretpark te solliciteren. Ik spreek wel veel talen, dus ik hoop dat ze daar iets aan hebben. Ik kan alleen nog niet zo goed spaans dus dat zou wel een probleem kunnen zijn.
Ik ben nu mijn cv aan het samenstellen, wel moeilijk in het spaans, maar ik doe mijn best.
Als ik nog iets wil weten hoor je nog van me, in ieder geval bedankt.
Groeten,
Nadine
-
Citaat:
Origineel gepost door
FlamencoSevilla
Hallo David,
bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga proberen om bij het pretpark te solliciteren. Ik spreek wel veel talen, dus ik hoop dat ze daar iets aan hebben. Ik kan alleen nog niet zo goed spaans dus dat zou wel een probleem kunnen zijn.
Ik ben nu mijn cv aan het samenstellen, wel moeilijk in het spaans, maar ik doe mijn best.
Als ik nog iets wil weten hoor je nog van me, in ieder geval bedankt.
Groeten,
Nadine
Fantastisch!! Ik ben blij te zien dat je interesse hebt. Dat is steeds belangrijk. Natuurlijk moet je Spaans kunnen, maar zoals bij elke park, plaatsen ze de mensen met mindere taalkennis in plaatsen die minder naar het publiek zijn gericht. Een goed tip, kijk wat Spaanse Tv op de international kanaal, begin met het nieuws (21 uur), dit is licht en adh van de beelden begrijp je het ook beter, oh ja zet steeds ondertitels aan dit helpt veel (spreek uit ervaring, toen ik hier kwam kende ik het typische vakantiespaans) Dit zal zeker een goede ervaring zijn mocht alles goed uitkomen.
Ik persoonlijk raad je aan om misschien ooit eens in Disneyland te gaan werken. Vele mensen met wie ik heb gesproken praten over een rijke ervaring daar. Let wel op Diney is zeer strikt met werken er er zijn veel eisen.
Nu maar hopen dat je je CV goed opsteld en dat er iets positiefs uit komt. Oh ja, als je hier komt werken/wonen voor meer dan 3 maand, moet je een NIE aanvragen (is een soort indentieteitsnummr voor buitenlanders). daar je van de EU bent kan je het zo krijgen, kost een 7€ (en een paar uur in de rij gaan staan). En tevens, wat veel niet weten, moet je je rijdebwijs veranderen naar een SPaans (die werkt met punten, hihihi en in sevilla staan er heeel veel flitspalen!!!).
Nu is er een trukje voor, dat je bvb via een uitwiselingsprograma gelijk socrates/erasmus komt, in dat geval moet je geen papieren wisselen!
Eenmaal dat je terg naar huis gaat, moet je gewoon daar weer je paieren wisselen..... Yep, veel papierwerk, maar plezant dat het hier is (ni is het hier in granada bvb 24º.hihihihi, ik loop hier in een T-shirt rond!!!!!)
Groetjes!
Enne SUCCES!!!!!:thumbsup:
-
he hallo david,
ik zag je berichtje en dacht ik zal eens reageren.
wij (mijn vriendin en ik) zijn in monachil (granada) en zij gaat daar zeer waarschijnlijk een attelier openen en ik moet nog maar even rond kijken voor werk.
het is natuurlijk altijd leuk om met nederlanders die hier al geruime tijd verblijven contact te krijgen, dus wie weet kunnen we een keertje een lekker bakkie doen ofzo.
laat maar even wat weten.
groetjes,
maurice en laura
-
Hoi David,
Ik ga in januari samen met een vriendin 5 maanden spaans doen aan de universiteit van Malaga. Nu zijn we alleen nog opzoek naar woonruimte. Zou jij misschien wat tips kunnen geven over waar we hiervoor het best kunnen kijken? We spreken allebei maar héél beperkt spaans dus via spaanse websites wordt het toch wel wat moeilijk..
Alvast bedankt!
Groetjes, Anouk.
-
Citaat:
Origineel gepost door
nouk26
Hoi David,
Ik ga in januari samen met een vriendin 5 maanden spaans doen aan de universiteit van Malaga. Nu zijn we alleen nog opzoek naar woonruimte. Zou jij misschien wat tips kunnen geven over waar we hiervoor het best kunnen kijken? We spreken allebei maar héél beperkt spaans dus via spaanse websites wordt het toch wel wat moeilijk..
Alvast bedankt!
Groetjes, Anouk.
Dag Anouk,
leuk om te horen dat je naar hier gaat komen (of tenminste naar Malaga). Heeft de universiteit jullie geen lijst gegeven ivm de woning? Want toen ik in Granada kwam ben ik naar de Erasmus/Socrates afdeling gegaan en zij gaven me dan een lijst van woningen die ik kon huren in de buurt dta k wou. Nu kan dit natuurlijk afhangen van elke universiteit. Maar in het algemeen hebben alle universiteiten dit systeem.
Ik zal dezer dagen eventje rondpluizen en aan een vriend vragen (die prof is op de universiteit van Malaga) hoe het daar werkt (yep, yep,.... ik heb contacten hier hoog en laag, hihihihi)
Oh ja, hier is het warm...TE warm voor de tijd van het jaar. Gisteren was het in MAlaga 23º en nu is het hier in Granada 17º:zon02::zon02:
Tot gauw!
David
-
Hoi David,
Ja we hebben wel ene lijst gehad maar die is helemaal in het spaans en we kunnen er maar vrij weinig wijs uit haha. Ook zitten daar veel gastgezinnen tussen en dat is nou net het gene wat we absoluut niet willen.
Het leek ons wat makkelijker om het zelf te regelen maar dan ga ik toch nog even kijken op die lijst.
Dankjewel!
Anouk.
-
Dag Anouk,
ga naar deze website http://www.infouma.uma.es/web_ingles...=198&Itemid=50 en klik dan op de link beneden "
[Further information for students received]
Deze zal dan de website van het spaans naar Enegls vertalen. Daar wordt verteld hoe het best is alle ste regelen. Zeker weten dat je daar alles zal vinden.
Ik zou persoonlijk niet in een gastgezin gaan, daar je wat gelimiteerden zult zijn met je uren/eten,.... Ik denk dat een gastgezin vooral goed is voor als je helemaal alleen gaat.
Hopelijk an deze link je wat helpen. hij kwam van een vriend/rofessor die aan de Universisteit in Malag werkt!
Succes!
David
-
Hallo David,
ik zal de links bekijken ....
ik heb zelf een vriendin uit Granada, sterker nog, ben sinds gistermiddag terug in NL na 5 dagen Granada ....
Aangezien het er steeds serieuzer begint uit te zien ben ik wel benieuwd naar een en ander .... mag ik u vragen welk soort werk u doet?
Ik ben zelf werkzaam in ict ... heb Commerciële Economie gestudeerd, daarna als bij een internet onderzoeksbureau gewerkt totdat zij moesten inkrimpen.
Spreek slechts een beetje Spaans .... wel zeer goed Engels en Duits.
Op het moment ben ik aan het bekijken of en wanneer ik eventueel die kant uit wil komen ... de situatie van mijn vriendin is hierbij ook nog van belang, zij is afgestudeerd en weet op dit moment nog niet precies wat ze wil gaan doen (werk, doorstuderen?) ....
Als u interessante informatie voor me heeft hoor ik dat dus graag!!
Groeten uit Zuid Limburg
Armand
-
Citaat:
Origineel gepost door
armand78
Hallo David,
ik zal de links bekijken ....
ik heb zelf een vriendin uit Granada, sterker nog, ben sinds gistermiddag terug in NL na 5 dagen Granada ....
Aangezien het er steeds serieuzer begint uit te zien ben ik wel benieuwd naar een en ander .... mag ik u vragen welk soort werk u doet?
Ik ben zelf werkzaam in ict ... heb Commerciële Economie gestudeerd, daarna als bij een internet onderzoeksbureau gewerkt totdat zij moesten inkrimpen.
Spreek slechts een beetje Spaans .... wel zeer goed Engels en Duits.
Op het moment ben ik aan het bekijken of en wanneer ik eventueel die kant uit wil komen ... de situatie van mijn vriendin is hierbij ook nog van belang, zij is afgestudeerd en weet op dit moment nog niet precies wat ze wil gaan doen (werk, doorstuderen?) ....
Als u interessante informatie voor me heeft hoor ik dat dus graag!!
Groeten uit Zuid Limburg
Armand
Dag Armand,
leuk om je bericht te lezen. Geeft een beetje een soort nostalgie, toen ik jaren geleden in dezelfde situatie zat.
Zeker weten dat je verblijf van 5 dagen "te kort" was, niet? Niet getreur, je hebt nog steeds internet met webcam of de goedkope telefoon. In mijn tijd was dat niet mogelijk.
Ik zelf werk als Informaticus in een groot distributiebedrijf van medicijnen (wat een geluk, de crisis is bij ons niet echt merkbaar!!!! hhihi)
Over je talen, het is belangrijk dat je goed spaans kunt. Maar dat hangt vaak ook van het werk af. In mijn geval met mijn studies als Analist/programmeur en 5 talen (NL, Engels, Frans, Duits en Spaans) had ik geen problemen in iets te vinden ondanks dat mijn spaans niet 100% was. Maar dat was omdat ik werd uitgestuurd naar Parijs,Amsterdam,... voor projekten. Maar met de jaren leer je het wel, omdat er geen andere uitweg is.
Ik weet jullie leeftijden niet, maar ik veronderstel dat je vriendin rond de 24 is wegens dat ze nog studeert. Op dit ogenblik is het nogal moeilijk werk te vinden. Er is veel werkloosheid hier (Spanje is op de voorlaatste plaats in de lijst van Europa met de meeste werklozen, bijna 20% van de werkbevolking). Maar het is niet "onmogelijk". Je moet ook weten dat Granada vooral leeft van het toerisme en consumptie. Dus hier zijn niet echt "grote" bedrijven.
Als je wenst stuur me een PM (Private Message) en vertel me exact wat je studies zijn (talen, werkervaring,..) en die van je vriendin en ik zal wel eens rond zien of er bedrijven zijn die zo iets zoeken. Want er was hier een NL bedrijf dat mensen zocht van buiten (met talen). Ik heb er ens gevraagd, maar achteraf ben ik er niet op ingegaan.
veel sterkte en laat maar iets weten van je!
David
-
Hoi David,
Mijn naam is Carmen (ondanks de spaanse naam 100% nederlands) en ik woon sinds 7 jaar in Spanje, waarvan zo´n 6,5 jaar in Andalucia. Ik ben afgelopen zomer voor de "oposiciones" geslaagd en werk nu als docente engels op een openbare school in Albuñuelas. Op dit moment woon ik samen met mijn vriend in Granada en ik mis een beetje het "nederlandse gesprek", dus ik zou het best leuk vinden om met nederlanders die hier in de buurt wonen in contact te komen.
Groetjes, Carmen
-
Citaat:
Origineel gepost door
Carmen76
Hoi David,
Mijn naam is Carmen (ondanks de spaanse naam 100% nederlands) en ik woon sinds 7 jaar in Spanje, waarvan zo´n 6,5 jaar in Andalucia. Ik ben afgelopen zomer voor de "oposiciones" geslaagd en werk nu als docente engels op een openbare school in Albuñuelas. Op dit moment woon ik samen met mijn vriend in Granada en ik mis een beetje het "nederlandse gesprek", dus ik zou het best leuk vinden om met nederlanders die hier in de buurt wonen in contact te komen.
Groetjes, Carmen
Wwwwwoooooooow Leerkracht in een School? Amai, ik ga denk ik maar ook eens met Oposiciones beginnen....wie weet kan ik les geven in "informatica", jeje 3 maand verlof... je moet me maar eens vertellen hoe je dat allemaal hebt gedaan, want ik heb er vaak over na gedacht, marar nooit tijd voor overgemaakt.
Ik vind het goed om ergens eens af te spreken. Zo kunnen we nog eens lekker praten en lachen in NL over onze moederlanden en de reden dat we hier wonen (jejeje). Stuur m een PM (private message) met je email erin en ik zal je via mijn privémail antwoorden.
Groetjes/Doei/Hasta luego/Ciao
David
-
He David,
groeten van Barry en Veerle :):vak02:
-
Hallo Carmen
als ik er woon zal ik je eraan houden haha
Hola David, ik zal mijn vriendin om haar cv vragen.
Ik ben zelf ict-er maar heb als studie MEAO Bedrijfsadministratie gedaan gevolgd door HEAO Commerciele Economie. Daarna op een internet marktonderzoeksbureau gewerkt. Later via kennissen bij een ict bedrijf ingerold en on-the-job zeg maar training gehad. Ik werk daar nu zon 6 jaar.
Mochten jullie nog ict-ers nodig hebben?! haha
Mijn Spaans is nog niet helemaal vale vale!
-
Hola Armand, aqui te estaré esperando, para tomar un echt nederlands bakkie!!
David, heb je mijn email ontvangen??
:dag:
-
Dag David en medelezers,
Eind april vertrek in naar Andalucia om voor de eerste keer op huizenjacht te gaan. Ik zou graag in de streek van Nerja gaan wonen en vroeg me af of je tips hebt waar ik rekening kan mee houden.
Fijn weekend,
Judy (belgo-canadese)
-
Citaat:
Origineel gepost door
JudyBelg
Dag David en medelezers,
Eind april vertrek in naar Andalucia om voor de eerste keer op huizenjacht te gaan. Ik zou graag in de streek van Nerja gaan wonen en vroeg me af of je tips hebt waar ik rekening kan mee houden.
Fijn weekend,
Judy (belgo-canadese)
Als je een huis hebt gevonden wat je aanstaat is 1 van de belangrijkste zaken om van te voren goed uit te zoeken wie de officiële eigenaar is, of er schulden openstaan, of en hoe het staat ingeschreven in het kadaster (het kan nl een illegaal gebouwde woning zijn of het staat ingeschreven met minder m2 dan in de werkelijkheid) en wat de bestemmingsplannen voor de zone zijn.
-
Citaat:
Origineel gepost door
leukveerletje
He David,
groeten van Barry en Veerle :):vak02:
Dag Barry en Veerle!!!!!!!
Leuk om iets van jullie te horen via deze weg :dag:.
En wanneer kan ik jullie eindelijk hier zien????? Je weet wat ik gezegd heb!!! Als je hulp nodig hebt, gewoon maar bellen!
Ciao!
David
-
Citaat:
Origineel gepost door
Carmen76
Hola Armand, aqui te estaré esperando, para tomar un echt nederlands bakkie!!
David, heb je mijn email ontvangen??
:dag:
Yep, en ik heb j e terug gemailed (denk ik /hoop ik) :redface:
-
Citaat:
Origineel gepost door
JudyBelg
Dag David en medelezers,
Fijn weekend,
Judy (belgo-canadese)
Dag Judy,
leuk om een half-canades te kennen (mijn oom woont namenlijk in Vancouver BC, hihihi).
Mijn methode zou zijn:
- Ga gewoon door de straten/buurt lopen die je bevalt en neemt nota van de "veeeeele" borden die aan de muren/balkons hangen waarop staat "SE VENDE".
- Koop ook een lokale krant en zie of er te koopzijn in bvb www.segundamano.es (hier is een link met de apartementen in Nerja http://www.segundamano.es/clasificad...=&ss=&se=&st=a
- Koop een GSm met een betaalkaart (je kan er bvb eentje van Vodafone kopen voor 49€, met 12€ in belgeld en je kan 100€ gratis krijgen als je meer oplaad), zodat de lokale mensen je kunnen bellen (de kaart vervaldover 9 maand sinds de laatste storting)
- Eenmaal als je bvb een huis hebt gevonden kan je beginnen met de gesprekken van de prijs, denk eraan dat je meestal een 2% betaald over de prijs aan de makelaar. Normaal mag die prijs NIET hoger liggen, dus als "toerist" laat je niet in de zak zetten als ze meer vragen. Vaak wordt dit gedeelte in het zwart betaald, als het meer is. Als je direkt van de eigenaar koopt betaal je dit niet (en de eigenaar ook niet).
- je kan ook bvb in de link die ik eerder op gaf een advenrtentie zetten dat je iets zoekt, wedden dat er vele reakties op komen????
- tevens moet je zeker zijn dat de verkoper de wettelijke eigenaar is van het huis, Dit kan je namenlijk weten door een NOTA SIMPLE te vragen. Dit is een soort copie van de akte van het huis. Hier staat dan duidelijk van wie het huis is en de afmetingen en dergelijk, je kan ook een copie van de akte aan de eigenaar vragen (wilt die je het geven). Officieel gezien moeteen makelaar de akte (een copie) bezitten van elk huis dat je te koop aanbieden (maar velen hebben dat niet, amdat het paperassen gedoe is)
- Wat vele makelaars doen is namenlijk je verplichten een papier te tekenen dat je verbied de bezochtte huizen te kopen direkt van de eigenaar. Dit doen ze omwille dat ze anders hun 2% aand jou kant en die van de verkoper verliezen. ALhoewel dit paper volledig illigaal is, wodt deze praktijk vaak gedaan. Je kan dit omzeilen doordat er bvb slecht 1 van jullie dat papier tekenen. Ik ben daar steeds tegen geweest en heb nooit zoiets getekend, ik heb hun mijn woord gegeven, maar teken nooit zoiets.
- Eenmaal dat je bvb dus iets goed vind (prijs/buurt/huis), zou ik dus die NOTA SIMPLE vragen en tevens een bewijs dat er geen lasten meer op het huis liggen (kadastraal, belastingen, schulden,....). eenmaal dat alles OK is kan je beginnen met een afspraak te maken met de notaris. ls je dit via een makelaar doe, doen zijj alles.
- eenmaal het huis gekocht, moet je alle belastingen etc... betalen voor het koop van een huis (2de hands of nieuw, eerste of tweede woning,....)
Ik ben zeker dat ik wat dingen ben vergeten. Maar met deze info kan je al ver komen denk ik. En de het rustig aan, want er staan heel veel huizen te koop hier aan de kust. Een VB, mijn buur heeft in La Herradura zijn appartement van 3 slaapkamers te koop voor 250.000€. 3 jaar geleden stond die nog voor 360.000€ te koop. Normaal gezien moet Nerja goedkoper zijn, want dat is meer een stadje, La Herradura is een vakantiedorp en daarom zijn de prijzen ook hoger. Teven dat appartement komt dacht ik met een gesloten garage en staat op 50 meter van de zee (hihi)
Oh ja, zorg steeds dat je een garag hebt, want parkeren in Nerja in de zomer is Mission Impossible
Wel Judy. Hopelijk heb ik je met iets kunnen helpen. Als je meer wilt weten, laat maar iets weten, of stuur een PM met je email en dan mailen we zo wel.
Groetjes,:dag:
David
-
Citaat:
Origineel gepost door
JudyBelg
Dag David en medelezers,
Fijn weekend,
Judy (belgo-canadese)
Even voor de duidelijkheid en ter aanvulling op wat David schreef (goede mail):
In Spanje zal een makelaar die je inhuurd zijn "eigen" woningen verkopen. In Nl (in België ook?) huur je een makelaar om een huis te zoeken en hij gaat vervolgens in de slag met de verkopende makelaar. In Spanje bestaat dit systeem dus niet.
Wat David al aangaf; ik zou proberen direkt met de eigenaar de koop af te sluiten.
Nog een klein verschil: een handdruk is geen garantie van aankoop. Totdat je een aanbetaling (señal) hebt gedaan kan het huis rustig worden verkocht en zelfs daarna heb je nog niet echt de zekerheid dat het voor jou is totdat de papieren zijn getekend (minder waarschijnlijk).
-
Citaat:
Origineel gepost door
corberana
Nog een klein verschil: een handdruk is geen garantie van aankoop. Totdat je een aanbetaling (señal) hebt gedaan kan het huis rustig worden verkocht en zelfs daarna heb je nog niet echt de zekerheid dat het voor jou is totdat de papieren zijn getekend (minder waarschijnlijk).
Klopt totaal wat corberana zegt. Alhoewel in die meeste "voor"-contracten de clausule staat dat als jij als koper afhaakt je geld verliest, zij tevens een boete betalen mochten ze afhaken. maar dit kan soms dan weer eindigen in een lange rechtzaak. Maar in het algemeen loopt het niet zo ver hoor, dus niet bang zijn voor dat. Met een "señal" ben je al 99% zeker dat het van jou zal zijn.
1 ding wel, teken nooit in het wilde weg, hoe mooi ze het ook voorstellen of ook al zeggen ze dat het "paparassen" zijn voor eender wat legaal gedoen. Lees allles goed door. En kan je niet zo goed Spaans, vraag of je een copy kan maken en laat het vertalen door bvb een lokale tolkengroep of zo
En laat je oog niet vallen op de eertse de beste. Er staan hier in het zuiden duizenden huizen te koop tegen prikjes. Juist heeft iemand me op het werk verteld dat ze een apartement heeft gekocht met alles erop en eraan (en ik bedoel ALLES: TV, DVD, Keuken, meubles, gordijnen,lampen, tot zelfs de handdoeken) met een garageplaats voor 90.000€ hier in de buitenrand van Granada. je kan zelfs in Madrid 2x1 ofertes vinden. JIJ als koper bent nu aan de betere hand, JIJ kan eisen.
Ik ben zeker dat je iets leuk zult vinden! Laat zeker iets weten over je ervaring, kan misschien andere mensen helpen. Enne als je het hebt, kom ik je eens bezoeken om te zien wet je hebt gekocht (hopelijk met een groot zwembad, hihihi).
Groeten
David
-
Dag David,
Dankjewel voor deze heel verhelderende mail, hier heb ik echt veel aan. Het lijkt me echt praktische raad.
Ik hou je zeker op de hoogte en je bent natuurlijk welkom. Het kan wel een poosje duren vooraleer ik iets concreet heb want de tijd die ik overheb (2 jobs) is erg beperkt. In april ga ik al eens polsen met mijn broer en schoonzus en we zullen jouw raadgevingen zeker meenemen.
Een fijne week,
Judy
PS zeker je oom eens gaan bezoeken, Canada is geweldig.
-
Dag Corberana en David,
Wat spannend. Ik kijk er al echt naar uit en neem die goede raad zeker mee. Ik heb wel wat ervaring met vastgoed en dit zal dat aanvullen.
Ik heb ook zo een gevoel dat het beter is ter plaatse te zoeken - gelukkig heb ik twee perfect spaanstaligen mee.
Jullie zijn alvast genodigden voor de housewarming (datum nog te bepalen ;-)
Groetjes vanuit de regen.
Judy
-
Ik beloofde jullie op de hoogte te houden : en 1 beslissing is genomen : ik ga zoeken rond het meer van Vinuela. Wat is het daar mooi, ik ben verliefd geworden op een uitzicht.
Ik heb nog geen afspraken gemaakt of echt gezocht omdat wij 2 aswolkgestrande reizigers erbij kregen en veel tijd verloren ging met het uitzoeken van hun terugreis.
De eigenaars van ons vakantieverblijf zijn aannemers en ze zouden mij op de hoogte houden van eventuele aanbiedingen. Ik weet nu al waar nu nog welk :-)
-
Hallo David..
wij wonen in de costa calida en willen graag die kant op komen weet jij toevallig of daar proffesioneel internet te krijgen is..
Mvg,
Nick en Kim
-
Hallo David,
Wij wonen in de costa calida en willen graag die kant op weet jij toevallig of daar ook proffesioneel internet te krijgen is..
groetjes Nick en Kim
-
Citaat:
Origineel gepost door
JudyBelg
Ik beloofde jullie op de hoogte te houden : en 1 beslissing is genomen : ik ga zoeken rond het meer van Vinuela. Wat is het daar mooi, ik ben verliefd geworden op een uitzicht.
Ik heb nog geen afspraken gemaakt of echt gezocht omdat wij 2 aswolkgestrande reizigers erbij kregen en veel tijd verloren ging met het uitzoeken van hun terugreis.
De eigenaars van ons vakantieverblijf zijn aannemers en ze zouden mij op de hoogte houden van eventuele aanbiedingen. Ik weet nu al waar nu nog welk :-)
Dag Judy. ik ben blij dat je tenminste iets (of laten we al zeggen, de plaats) hebt gevonden. Ik heb nooit van dat meer gehoord, maar ben het eventjes gaan opzoeken en het ziet er zeer mooi uit. voor mijn smaak iets te ver van de steden, maar dat is dan weer iets persoonlijk. ieder zijn smaak zeg ik maar. Maar in ieder geval "geleficiteerd" met het voltooien van je eerste taak. Nu zoals je zelf hebt gezegd, moet je enkel het huisje nog vinden en dan kan je lekker afkomen!!!
Enne, voor wanneer denk je dan de grote stap te wagen? binnen dit jaar of zodra er iets goeds uit de bus valt? Wel een geluk dat die verhuurders aannemers zijn, die kunnen dan iets sneller vinden dan de gewone makelaar denk ik.
Laat ons maar weten zodra je weer eens afkomt om de "papieren" te tekenen :-)
Groeten
David
-
Citaat:
Origineel gepost door
NICKKIM
Hallo David,
Wij wonen in de costa calida en willen graag die kant op weet jij toevallig of daar ook proffesioneel internet te krijgen is..
groetjes Nick en Kim
Dag Nick/Kim,
bedoel je om naar Granada te komen of waar JudyBelg naar toe gaat?
Hier in Granada is er geen probleem om Internet te hebben. Tenminste in de stad niet en tevens in de randgemeentes. In de kleinere dorpen is er ook internet maar niet bvb 20MB lijnen (zoals ik heb, daar ik in de stad woon), maar je zult normaal gezien steeds een 2MB lijn kunnen bemachtigen. En mocht dat niet lukken, kan je steeds een 3G nemen waarmee je dan met je Pendrive 3G internet kan nemen tegen 7,2Mb snelheid (alhoewel dat Theoretisch is).
Zge me maar eerst waar je denk te gaan en ik zal je helpen zoeken.
grtn,
David
-
Hallo David,
Ik woon sinds februari 2010 in Granada en het bevalt me uitstekend :) Mijn vriend is Chileens en we willen in Spanje samen gaan wonen (niet perse Granada maar wel Andalusië) Nu weet ik dat het lastig is om in Spanje aan werk te komen, laat staan voor niet-Europeanen die ook nog een visum nodig hebben. Ik vroeg me af of jij daar misschien meer over weet of toevallig iemand kent die daar meer verstand van heeft?
groeten,
Annelies
-
Citaat:
Origineel gepost door
MissAnne
Hallo David,
Ik woon sinds februari 2010 in Granada en het bevalt me uitstekend :) Mijn vriend is Chileens en we willen in Spanje samen gaan wonen (niet perse Granada maar wel Andalusië) Nu weet ik dat het lastig is om in Spanje aan werk te komen, laat staan voor niet-Europeanen die ook nog een visum nodig hebben. Ik vroeg me af of jij daar misschien meer over weet of toevallig iemand kent die daar meer verstand van heeft?
groeten,
Annelies
Dag Annelies,
Het eerste wat je moet doen is dat je Chileense vriend zijn papieren inorde heeft met de wet. Helaas weet ikniet hoe dat juist gaat met de niet EU personen, want ik had er totaal geen problemen mee in mijn tijd.
Want vaak is dit een probleem, want je krijgt pas een vergunning als je een job hebt. En bedrijven willen/mogen geen contract geven als je geen jov hebt. In mijn eerste job heeft het bedrijf me een contract gegeven en met dat contract ging ik mijn papieren afhalen, maar ik had mijn vriendin (mijn vrouw nu) als garantie op het papier staan dat zij zou in staan voor alle kosten van mij ingeval dat ik geen job heb. Dus als jij een job hebt en je als garantie kan opgeven denk ik niet dat het een probleem is.
Ik raad je vriend aan om eerst als "toerist" te komen voor 3 maand en dan proberen iets te vinden. heeft hij iets dan kan hij beginnen met de papieren. Ik zou ook contact opnemen met de Chilleense ambasade in Spanje en meer info vragen, hier is de link met hun adres,telefoon,web,.... http://www.embajadas-en-linea.com/em...en-Espana.html hopelijk kunnen ze je verder helpen.
Vandaag de dag is het moeilijk werk te vinden, beter gezegd "VAST" werk te vinden. Er zal misschien wel werk zijn, maar dan in het zwart en niet officieel. Dit helpt je vriend niet, want wat hij wenst is een vaste job zodat hij zijn verblijfpapieren kan aanvragen.
Maar mijn moeder zei altijd "waar een wil is een weg", dus gewoon doorzetten en op je tanden bijten en jullie komen er dan wel!!!
Succes!
Mocht je nog wat vragen hebben, vraag maar gerust. Enne als alles lukt, moeten we dit maar eens smane vieren!
Groeten,
David
-
Ha David,
Lekker bezig zo met al die mail! Ik zag dat een vriendin van me die hier heeft gewoond ook al een berichtje had geplaatst. Woon inmiddels 14 maanden in Monachil, dus lekker vlakbij. Zou het leuk vinden om gewoon eens een keer af te spreken en tapas te eten. En dan kan ik gelijk die vraag stellen die me te binnenschoot toen ik die berichten las: moet je je rijbewijs omzetten?
Ik hoor graag van je wanneer en of je tijd hebt om een tarrasje te pakken of zo.
Groet,
Rob
-
Citaat:
Origineel gepost door
niek1234
Ha David,
Lekker bezig zo met al die mail! Ik zag dat een vriendin van me die hier heeft gewoond ook al een berichtje had geplaatst. Woon inmiddels 14 maanden in Monachil, dus lekker vlakbij. Zou het leuk vinden om gewoon eens een keer af te spreken en tapas te eten. En dan kan ik gelijk die vraag stellen die me te binnenschoot toen ik die berichten las: moet je je rijbewijs omzetten?
Ik hoor graag van je wanneer en of je tijd hebt om een tarrasje te pakken of zo.
Groet,
Rob
Dag Rob,
Dat van die tapas wil ik best doen. Maar het moet dan wel zijn in september, want ik ga nu over 2 dagen met vakantie. Dus als ik je er niet aan herriner die dagen, doe jij dat dan. Maar laten we dat ZEKER doen. Kan ik weer een slekker praten in NL met iemand.
Je moet inderdaad je rijbewijs omzetten als je meer dan 3 maand in Spanje woont. Ik mijn tijd, 15 jaar geleden, moest je ook je indentiteitskaart veranderen naar een NIE (Numero Indentificacion Extranjero). Je verloor dan je originele van je land. Nu is dat niet meer, nu behou je je Indentiteitskaart van je land en krijg je een verblijfsvergunning (in A4 formaat -->> Onhandig dus).
Ik heb dus een nieuwe Indentiteitskaart aangevraagd in BelgiË en daarop staat nu duidelijk dat mijn woonplaats SPanje is.
Je moet naaer de DGT (Direccion Generral de Trafico) gaan (In Cartuja), met 2 Fotos, je vult wat papieren in, ze geven je een voorlopig rijbewijs volgens spaanse normen, En dan een paar weken nadien (in mijn geval 2 weken) krijg je je Spaans rijbewijs opgestuurd.
Mocht je niet weten waar het is, zeg het me en ik zal je meer info geven.
In Spanje werken ze met PUNTEN (Je begint met 12 punten), per overtreding verlies je punten en als je niets hebt verlies je je rijbewijs. Er zijn trukjes als buitenlander: Als ze je bvb betrappen op snelheid, kan je inde paieren die ze je opsturen zeggen dat JIJ niet reed, je geef dan bvb een familielid op in NL/BE. Zij krijgen de boete dan opgestuurd. Geef hun het geld dat ze die dan betalen. De boete blijft dezelfde, maar je verliest geen punten hiermee (hihihi)
En de nieuwe wet sinds 1 maand of zo, geeft je 50% op de boetes als je die binnen de x dagen betaald (yep, de crisis is overal!!!!!)
Maar om terig te komen op je rijbewijs. Je moet dus inderdaad die veranderen in een SPaanse. Ik persoonlijk zou het pas doen als je meer dan 1 jaar hier woont, in geval dat je niet zeker bent dat je zou blijven. Ik heb de mijne pas verandert na 1 of 2 jaar denk ik.
De groeten rob enne, ik hou je er aan o in September de tapas de gaan doen hier in Granada!!
dAVID
-
Ha David,
Dank voor je bericht. Fijne vakantie (nou ja vakantie? 2 maanden?).
Ik geef je hierbij mijn e-mail zodat je daar ook ff een berichtje naar toe kan sturen, dan kan ik je makkelijker herinneren over 2 maanden...
Groet
Rob
tijger38@hotmail.com
-
Citaat:
Origineel gepost door
niek1234
Ha David,
Dank voor je bericht. Fijne vakantie (nou ja vakantie? 2 maanden?).
Ik geef je hierbij mijn e-mail zodat je daar ook ff een berichtje naar toe kan sturen, dan kan ik je makkelijker herinneren over 2 maanden...
Groet
Rob
tijger38@hotmail.com
Dag Rob,
heb je juist een mail gestuurd!
Grtn,
David
-
Hallo David, wat leuk dat je zoveel tips geeft! Dat is echt fijn! Momenteel wil ik met mijn buitenlandse man naar Spanje verhuizen. Alleen weet ik nog niet zo goed in hoeverre ik me moet voorbereiden. Ik spreek redelijk Spaans, alhoewel ik nog best wat les zou willen zodat ik het perfect spreek. Mijn man spreekt ook goed Spaans, dus dat scheelt!
Verder denk ik dat we gewoon maar moeten gaan en daar werk en woonruimte moet zoeken. Ik heb veel horeca-ervaring en ben ook best ondernemend ingesteld. Voor mijn man zou ik nog wel papieren moeten regelen. Ik sta dus ook open voor advies op dat gebied.
Qua crisis e.d. (alhoewel ik het met je moeder eens ben, "waar een wil is, is een weg"!) denk ik soms dat het maar beter is om naar Madrid te gaan. Terwijl wij het liefst in Andalucia zitten.
Weet je ongeveer wat het minimumloon is als je in een restaurant/hotel werkt? Zijn er nog andere tips die je hebt om een beetje te kunnen netwerken, misschien wat do's and don'ts?
Alvast bedankt!!!
-
he david wat leuk dat dit maitje hier op zet. je bent van nature een goed mens ik merk dat je graag andere mensen helpt! ik zit nu voor langere tijd in frankrijk in de zomer, maar ik kan je verzekeren dat ik in de toekomst een keer langs kom in deze prachtige streek. zelf ben ik bijna 23, maar ik weet zeker als ik mijn avonturen ga vertellen die ik beleefd hebt. wordt het gezellig.
heb je email adres of nummer
gr edwin
-
beste david.ik ben piet en ben belg .mijn echtgenote roemeense .we willen graag naar het mooie spanje imigreren om er een glazenwasserij en schoonmaakbedrijfje te starten daar ik er meer dan 15jaar ervaring in heb .helaas weten we niet of er ook een markt voor is?heb je enige tips dan hoor ik het graag.groeten vanuit het warm maar ook ozo mooie romenie