Vragen over reizen, vakantie of emigreren? Plaats hier je bericht.

BROCHURE DJOSER
   GRATIS REISMAGAZINE
   GRATIS KAMPEERMAGAZINE
   MAGAZINE WERK BUITENLAND
   OVERZICHT LAST-MINUTES

Situatie Burgerzaken ernstig

Bedankt
    0
    Is bedankt: 24

Situatie Burgerzaken ernstig

Beste medeforummers,

Ik vraag uw aandacht voor het volgende feit: volgens de nieuwe Europese Verordening inzake reisdocumenten is het eenieder verplicht een eigen reisdocument te bezitten. De bijschrijvingen in de paspoort voor kinderen zullen vanaf 26 juni 2012 van rechtswege hun geldigheid verliezen. Dit betekent niet dat het hele paspoort zijn geldigheid verliest, alleen de beschrijving(en). Het paspoort van deze voogd/ouder zal geldig blijven tot datum einde geldigheid.

Het is dat ik zelf zowel een paspoort als een ID-kaart bezit want toen ik vandaag bij de Stadswinkel bij ons in de buurt mijn ID-kaart ging verlengen was het al dinsdagmorgen 11.00 uur een enorme drukte. Ik heb laatst wel eens op woensdagmiddag (gelukkig hoefde ik er zelf niet te zijn) een heel volk binnen gezien, vooral kinderen. De levertijd van een gewone ID-kaart voor een volwassene is bij ons al opgelopen tot 14 dagen. Gelukkig kan ik mij evt. met mijn paspoort legitimeren.

Maar ik vraag u wel aandacht voor het feit dat de levertijden voor kinderen in de meeste gemeenten (indien men het document voor 1 mei aanvraagt) al ruim 6 weken zijn. De producent zal naast de reguliere aanvragen een extra 630.000 aanvragen moeten verwerken. Aangezien maar een heel klein deel van de aanvragen al in behandeling is moeten ouders z.s.m de aanvraag indienen.

Indien men na 1 mei een aanvraag doet voor een reisdocument voor een kind kan met niet meer op vakantie, een spoedaanvraag is ook niet meer mogelijk. Het reisdocument zal pas na 1 september geleverd worden!

De situatie is op dit moment zeer ernstig, en er wordt nauwelijks over gesproken. Ik voorzie zeer grote problemen, over 7 dagen is al de gevreesde eerste mei. Bovendien zeggen enkele gemeenten al dat de aanvragen voor 1 mei al een probleem vormen...

Groet,
    Stormbreaker.

Bedankt
    72
    Is bedankt: 379

Re: Situatie Burgerzaken ernstig

Bedankt voor de waarschuwing.

De EU begint dus al net zo triest te worden als Noord-Amerika. :(
    En vooral het dan onmogelijk maken de regels na te kunnen leven.
    De kettingzaag is de natuurlijke vijand van de blokhut.

Bedankt
    0

Ik wist deze ontwikkeling al 1,5 jaar geleden, maar dan moet je wel op Paspoortinformatie.nl kijken.
    Je hebt wel gelijk dat ze pas heel laat beginnen met de actie, dat had wel iets eerder gekund, maar toch, ik vind het eigen verantwoordelijkheid van de ouders.

Forumbeheer Reisfotografie

Bedankt
    102
    Is bedankt: 673

De extreme wachttijden gelden overigens alleen voor de documenten voor kinderen. Bij volwassen is de levertijd ůůk langer, maar niet zo extreem.

Overigens is het mogelijk om voor 45,90 euro (in ieder geval voor volwassenen) een spoedaanvraag te doen, welke meestal de volgende dag klaar is.

Prijzen varieren vast per gemeente. Dit is voor de gemeente Utrecht.
    Zie http://www.fotoof.nl voor mijn foto's.

Zie http://www.ikreis.net en http://www.outofasia.nl voor verslagen en foto's van mijn reizen, vrijwilligerswerk en buitenlandse stage.

Bedankt
    0

@Jenny, dat is het nou juist, voor kinderen is het niet mogelijk een spoedaanvraag te doen. Dat heeft de overheid kunstmatig uitgeschakeld. Daarom is het zaak dat kinderen voor 1 mei een aanvraag hebben gedaan, uiteraard samen met hun ouders (behalve bij de ID-kaart, die mag een kind vanaf 12 jaar alleen aanvragen).

Bedankt
    0

Een update van Minister Spies (inmiddels demissionair uiteraard):
    Weinig aanvragen kinderpaspoort

Vanaf 26 juni moeten kinderen eigen reisdocumenten hebben
    ANP
    Toegevoegd: woensdag 25 apr 2012, 15:00
    Het ministerie van Binnenlandse Zaken meldt dat tot nu toe 110.000 ouders een paspoort voor hun kind hebben aangevraagd. Dat is een stuk minder dan minister Spies had gehoopt, zo schrijft ze in een brief aan de Kamer.

Door Europese regelgeving hebben kinderen vanaf 26 juni een eigen reisdocument nodig om naar het buitenland te reizen. Bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders is dan niet meer voldoende.

In maart kregen al 630.000 ouders een brief van het ministerie waarin stond dat de aanvragen voor 1 mei ingediend moeten zijn zodat de paspoorten voor de zomervakantie klaar zijn.

Controles
    Minister Spies zegt dat bij veel ouders de gedachte leeft dat de paspoortcontroles vanaf 26 juni strenger worden. Dat is volgens haar niet het geval.

Wel kan het voor bijvoorbeeld gescheiden ouders die met hun kind op vakantie gaan handig zijn om bepaalde documenten mee te nemen. Het gaat bijvoorbeeld om de geboorteakte of papieren waaruit het ouderlijk gezag blijkt.
    Bron: http://nos.nl/artikel/366327-weinig-...rpaspoort.html

Ik heb procentueel berekend dat dus nog geen 18 % van de kinderen die aangeschreven zijn daadwerkelijk met hun ouders een aanvraag hebben gedaan. Het gaat deze zomer dus lekker rustig worden, op Schiphol.

Bedankt
    184
    Is bedankt: 364

Citaat Origineel gepost door Stormbreaker Bekijk Post
    Je hebt wel gelijk dat ze pas heel laat beginnen met de actie, dat had wel iets eerder gekund, maar toch, ik vind het eigen verantwoordelijkheid van de ouders.
    De ouders kregen al in maart een brief maar toch kwamen de meesten pas eind april. Allemaal tegelijk..........
    | Mijn reizen en foto's | Gratis reistips: voorbereiding, veiligheid, handige links | Interview
    IndonesiŽ - Laos - Thailand - Malawi - Zambia - Tanzania - Kenia - AustraliŽ - Chili - Bolivia - Peru - Colombia - BraziliŽ - Nicaragua - en nog van alles in Europa