Vragen over reizen, vakantie of emigreren? Plaats hier je bericht.

BROCHURE DJOSER
   GRATIS REISMAGAZINE
   GRATIS KAMPEERMAGAZINE
   MAGAZINE WERK BUITENLAND
   OVERZICHT LAST-MINUTES

AutoTrip Zuid-Noorwegen: bivakplaats?

Bedankt
    0
    Is bedankt: 0

AutoTrip Zuid-Noorwegen: bivakplaats?

Heya all!

Ik ben van plan om dit juli met mijn vriendin naar Noorwegen op verlof te gaan. Initieel denk ik om van Noord-Denemarken een ferry te nemen naar Kristiansand en vandaar verder noord-noordwest te rijden en gaande weg een bivakplaats te zoeken. Dit omdat ik een paar jaar geleden, dezelfde route en oversteek had genomen.

Maar probleem toen was, dat we geen deftige stafkaarten hadden om een ideale bivakplaats te vinden en de toegang tot bivakplaats met auto niet echt optimaal was. Wij hadden toen blindelings rondgereden tot we een geschikte plaats tegenkwamen. Maar pas op, uiteindelijk(na lang zoeken) vonden wij ELKE DAG een perfecte bivakplaats toen.

Een camping wil ik maar max.2x doen, want hoofddoel is wildkamperen. Dat is ook immers waarom we 24 uren naar Noorden rijden van Belgie!!

Ik zou via hier willen vragen, of iemand hier een goede auto-bivak streek kent in Zuid-Noorwegen(straal Kristiansand) of een andere goede streek kent voor de auto-bivak. (bv. straal-Bergen, ergersund, of een of ander nationaal park...ik noem maar wat.) Rekening houdend met reistijd van 10 dagen, waarvan 1dag heerreis vanuit Belgie en 1 dag terugreis.

En oversteek tot Zweden, hoe was dat, qua reistijd en kosten t.o.v. ferry tot Kristiansand?
    Grtz!

Coördinator Forum Admins
    Forumbeheerder Noorwegen
    Forumbeheerder Reismarkt
    Online Activiteiten Team

Bedankt
    303
    Is bedankt: 204

Re: AutoTrip Zuid-Noorwegen: bivakplaats?

Wildkamperen doe ik eigenlijk nooit, vind campings makkelijk en vaak ook mooier liggen. Veel wildkampeerplaatsen die met de auto bereikbaar zijn en beetje gunstig liggen zijn geblokkeerd of staan vol met campers.

Overtocht: Hirtshals - Kristiansand is, om meteen mooi in Noorwegen aan te komen een erg fijne overtocht. Frederikshaven - Gotenburg is een goed alternatief, goedkoper maar wel minder gunstig aankomen. Je zult nog een stuk moeten rijden voor je in Noorwegen bent. Met caravan/camper is het waarschijnlijk wel de moeite omdat het dan wel aardig wat scheelt in prijs (dacht ik), alleen met de auto zou ik gewoon Hirtshals - Kristiansand pakken. (Of, nog veel mooier, Kiel - Oslo, die is alleen wel erg duur. Wel heel erg mooi aan boord en echt gezellig)

Bedankt
    0

Tnx Theiz, voor je reactie!

Ik ga heel graag wildkamperen. Ook mede dat je er van basic leefstijl kan genieten in putje natuur en omdat je geen last hebt van andere massa mensen. Ik ben zeker dat er mooie campings gaat zijn, maar voor de mooie campings zou ik niet helemaal in Scandinavie gaan zoeken. Ik heb al 2x komen wildkamperen in Noorwegen en ik was verkocht door prachtige natuur en allemannsrecht.
    (btw, verblijf in camping zou voor ons enkel voor een warme douche en bevoorrading zijn)

Wat campers betreft, ik heb geen campers gezien op onze bivak vroeger, wel veel tegengekomen op de weg. Waarschijnlijk omdat de doorgang waar we met onze auto zijn doorgereden een beetje lastige baan was voor de campers.

Overtocht 'Hirtshals - Kristiansand' hadden we laatste keer genomen, zeer content van. Maar ergens wil ik niet altijd dezelfde route/locatie nemen, vandaar dat ik hier vroeg voor een goeie andere locatie/overtrek. Ik was zeer geinteresseerd in dat brug van denemarken naar zweden, alleen vrees ik dan dat ik een eindje moet gaan rijden richting noorwegen. Maar ik denk dat Zweden ook interessant gaat zijn om te bivakken onderweg.(ik heb in mijn tienerjaren 1x gebivakeerd in Zweden, onderweg naar Noorwegen)

Alvast bedankt voor je suggestie en info! Ben jij dikwijls in Scandinavie geweest?

Mvg

DrivingAround
    Guest

Citaat Origineel gepost door jinn79 Bekijk Post
    En oversteek tot Zweden, hoe was dat, qua reistijd en kosten t.o.v. ferry tot Kristiansand?
    Grtz!
    De oversteek Frederikshavn - Gothenburg met Stena Line is uitgaand van een carpackage (2 pers + auto) in de regel duurder dan die van Hirtshals - Kristiansand met Colorline. Bovendien is als je naar de westkant van Noorwegen wil de route over Zweden langer (dus meer brandstof) en afhankelijk van de precise route kan je ook nog te maken krijgen met andere kosten, b.v. voor de ferry Moss - Horten.

De prijzen van de ferry's zijn variabel, als je door laat en/of ongunstig boeken een hele hoge prijs zou moeten betalen kan je overwegen de Great Belt bridge te nemen i.c.m. de korte ferry oversteek naar Helsingborg.

Wat betreft mooie plekjes voor wildkamperen geld toch wel 'save your secrets' Als je de locatie van een mooi plekje op het internet post is het al snel afgelopen met dat plekje. Je kan op Google maps gaan zoeken en dan de coördinaten in je TomTom zetten.

Brochure wildkamperen Noorwegen:
    http://english.dirnat.no/multimedia/...n_eng-2007.pdf

Veel plezier in Noorwegen
    Laatst aangepast door DrivingAround : 06-05-12 om 22:27

Coördinator Forum Admins
    Forumbeheerder Noorwegen
    Forumbeheerder Reismarkt
    Online Activiteiten Team

Bedankt
    303

Citaat Origineel gepost door edwinvanadam Bekijk Post
    De oversteek Frederikshavn - Gothenburg met Stena Line is uitgaand van een carpackage (2 pers + auto) in de regel duurder dan die van Hirtshals - Kristiansand met Colorline.
    Echt waar?! Ik was vorig jaar via Gotenburg echt veel minder kwijt dan via Hirtshals. Zo eens even spieken. Nu was vorig jaar Gotenburg voor ons zo ie zo handiger gezien de plannen dus die zou het toch wel zijn geworden toen.

Voor zuid-Noorwegen zou ik zo ie zo naar Kristiansand of Larvik varen. (Of zoals ik al zei, Kiel-Oslo maar das van totaal andere orde).

Beste manier om te boeken is goed kijken, vaak prijzen vergelijken en beetje mazzel hebben. Kan per dag al veel schelen. (Zoals Edwin al zei)

@jinn79
    Ik heb vrij vaak in Noorwegen geweest, keertje of 10, 15 denk ik.

DrivingAround
    Guest

Citaat Origineel gepost door Theiz Bekijk Post
    Echt waar?!
    Ja, echt waar Als je nu de overtocht Hirtshals - Kristiansand boekt, voor twee personen + personenauto kan je op diverse data al terecht voor 45 Euro.
    Laatst aangepast door DrivingAround : 07-05-12 om 14:13

Bedankt
    0

@Erwinvanadam: Bedankt voor je info!
    Inderdaad, de prijzen van ferry varieert, van 44euro tot 200euro voor single trip!
    Ik heb nog steeds niet besloten welke streek precies naar toe gaan, maar het gaat wss zuiden worden. Had toch wel gedacht mss bij terugweg(of heenweg) Zweden te passeren via de burg, dan hebben we Zweden ook nog eens gezien.
    En groot gelijk met save your secrets, ik had dat beter moeten weten!

Nogmaals bedankt! Mvg.

DrivingAround
    Guest

Goed idee, zo'n rondrit is leuk. Je kan ook nog via Finland. Maar laat ik niet te veel doordraven want dan staan er zo maar nog 10 landen op het lijstje haha

Coördinator Forum Admins
    Forumbeheerder Noorwegen
    Forumbeheerder Reismarkt
    Online Activiteiten Team

Bedankt
    303

Citaat Origineel gepost door edwinvanadam Bekijk Post
    Ja, echt waar Als je nu de overtocht Hirtshals - Kristiansand boekt, voor twee personen + personenauto kan je op diverse data al terecht voor 45 Euro.
    Had, uiteraard, al even gekeken. :P Heb wel het idee dat Stena Line duurder is geworden. In het verleden was Frederikshaven - Gotenburg altijd goedkoper, maar goed.... Vroeger!

Naja, gaan dit jaar voor het eerst met caravan op zomervakantie. Weten nog niet eens waar we heen gaan (Noorwegen, Frankrijk, Schotland of weet ik veel waar we uitkomen) dus ook nog niet echt naar overtochten gekeken.

Bedankt
    0

Schotland...ik heb gehoord dat het ook een prachtige outdoor-land was. Had ook over gedacht, maar dat links rijden, maakt mij zot! -_-;;
    Heb een aantal keren naar Engeland geweest met voertuig voor mijn werk, werd stapel zot van links rijden... .
    Mvg.

DrivingAround
    Guest

Een rondje Engeland, Wales, Schotland, Ierland lijkt mij wel wat

Het links rijden op zich vind ik snel wennen, maar op rotondes en kruisingen blijft het opletten.

Coördinator Forum Admins
    Forumbeheerder Noorwegen
    Forumbeheerder Reismarkt
    Online Activiteiten Team

Bedankt
    303

Schotland: Check!
    Ierland: Check!
    Cornwall: Check!

Die drie al gehad daar, Wales staat ook nog op m'n lijstje maar denk niet dat dat leuk genoeg is voor drie weken. Moet zeggen dat Ierland ook echt fantastisch is! Alleen met caravan veel te duur...... :( Links rijden vond ik niet zo ingewikkeld, alleen bij vertrek even opletten dat je aan de goede kant begint.