-
Vet betalen voor je handbagage
Vet betalen voor je handbagage
Passagiers die met grote stukken handbagage het vliegtuig in stappen; een logisch gevolg van de maatregel dat je moet betalen om je koffer in het ruim van een vliegtuig te laten vervoeren. De toenemende trend om veel handbagage mee te nemen is reden dat in de Verenigde Staten maatschappijen als Spirit Airlines en Allegiant Air passagiers al laten betalen voor handbagage.
In Europa neemt de budget luchtvaartmaatschappij WizzAir het voortouw met een toeslag van 10 euro voor (grote) handbagage. De maatregel geldt voorlopig alleen voor de route Londen Luton-Katowice.WizzAir hoopt dat passagiers door de maatregel minder bagage meenemen. Lichtere bagage betekent bovendien minder gewicht, dus een lager brandstofverbruik en dus ook minder CO2-uitstoot, aldus de maatschappij. Of de maatregel succesvol is moet nog blijken. Het meenemen van ruimbagage kost bij de maatschappij tussen de 15 en 25 euro per koffer, afhankelijk van de lengte van de vlucht en het seizoen.
Wat vind jij van deze maatregel?
Laatst aangepast door Mark : 23-07-12 om 14:20
-
-
-
axelfoley wordt bedankt door:
-
Re: Vet betalen voor je handbagage
Als je het gewicht gaat koppelen aan minder brandstof gebruik dus voordeliger is dan moeten alle passagiers inderdaad op de weegschaal. Kan voor hilarisch situaties zorgen en de zwaargewichten zullen zich wel gediscrimineerd voelen en ongetwijfeld in opstand komen.
Vind het wel logisch dat er een scherpere controle komt v.w.b. handbagage. Sommigen passagiers nemen giga tassen mee het vliegtuig in.
-
-
Er zijn al maatschappijen die extra laten betalen voor echt dikke mensen; twee stoelen dus. Maar laten we oppassen met zulke banale persoonlijke aspecten. Niet iedereen heeft grip op zijn gewicht! Om even te chargeren: met mijn kale kop ben ik in principe lichter dan hij met die volle bos haar. Krijg ik nu korting? Teenslippers tegen bergschoenen? Iphone tegen spiegelreflex? Cup A tegen D? Ryan Air (en andere maatschappijen) hanteren afmetingen voor de handbagage. Een goed begin. Maar lijnvluchten zijn weer toleranter dan charters. Ik ben best voor beheersing van bagage. Maar laten we niet overhaast doorschieten...
-
-
 Origineel gepost door heideroosje
Vind het wel logisch dat er een scherpere controle komt v.w.b. handbagage. Sommigen passagiers nemen giga tassen mee het vliegtuig in.
Ik vind dat wel logisch, want er zijn gewoon maximum maten (en die zijn best groot), dus zo lang het daar binnen blijft, mag het gewoon. Ik heb zelf een tijdje veel naar Londen gevlogen en dan liep ik gewoon door naar het midden van het vliegtuig waar nog volop plek was in de bagageruimen en ik dus niemand stoorde met mijn grote handbagage.
Reizen met alleen maar handbagage is heel prettig want dan hoef je na aankomst niet te wachten bij een bagageband. Ook kostte het bij Easyjet extra geld als je een koffer of tas wilde inchecken, dus het was dubbel gunstig om met alleen handbagage te reizen. Ik heb er speciaal een koffertje voor gekocht dat binnen hun maximum maten viel.
Het is ook wel logisch als het nu aan banden gelegd wordt. Maar ik vind niet dat iemand die zich nu gewoon aan regels houdt en grote handbagage meeneemt, daarmee 'fout' is.
| Mijn reizen en foto's | Gratis reistips: voorbereiding, veiligheid, handige links | Interview
Indonesië - Laos - Thailand - Malawi - Zambia - Tanzania - Kenia - Australië - Chili - Bolivia - Peru - Colombia - Brazilië - Nicaragua - en nog van alles in Europa
-
-
Het verbaast me hoe groot sommige tassen zijn die mensen mee denken te nemen als handbagage. Deze vallen vaak niet binnen de toegestane maten, maar daar wordt slecht op geonctroleerd. Prima dat daartegen opgetreden wordt, want dat past niet in het bagagecompartiment!
Wat gewicht betreft: het verbaast me dat de meeste maatschappijen daar niet naar kijken. Ik ben de afgelopen jaren (meerdere vluchten per jaar) maar twee keer gecontroleerd.
Eerlijk is eerlijk: mijn handbagage is ALTIJD te zwaar. Zou ik dingen willen verplaatsen naar de ruimbagage? Nee, absoluut niet. Mijn rugzak (die kleiner is dan de toegestane afmetingen)bevat namelijk een spiegelreflexcamera met 1-2 extra lenzen, een klein notebook, een onderwatercamera met behuizing en twee externe flitsers voor onderwater. Dat spul breekt vrij makkelijk in de ruimbagage. Mocht er een redelijke toeslag komen voor cameratassen zodat deze gewoon mee de kabine in kunnen, dan ben ik zeker bereid deze toeslag te betalen.
-
-
 Origineel gepost door jenny
Het verbaast me hoe groot sommige tassen zijn die mensen mee denken te nemen als handbagage. Deze vallen vaak niet binnen de toegestane maten, maar daar wordt slecht op geonctroleerd.
Dat verschilt blijkbaar enorm per maatschappij. Bij Easyjet kom je gewoon het vliegtuig niet in als je handbagage te groot is. Ze hebben daarvoor speciale 'pasvakken' in de terminal, als je tas daar niet in past, pech gehad. Dan moet je je tas achterlaten, dingen eruit halen zodat 'ie wel de juiste maat is, of de vlucht missen.
Je mag ook absoluut niet meer dan 1 stuks handbagage, dat was soms wel irritant... ze controleerden daar ook superstreng op. Lastig want die grote handbagage leg ik boven in het vak, maar daarnaast heb ik graag een klein tasje met mijn portemonnee, mobieltje en een leesboek voor bij me in mijn stoel... dus dan moest ik een kleiner tasje in die grote handbagage proppen, en in het vliegtuig gauw eruit halen voordat ik die handbagage-koffer in het vak legde.
Gewicht van de handbagage is bij mij ook nog nooit gecontroleerd, of het moet zo zijn dat een x-ray scanner stiekem ook een weegschaal heeft.
| Mijn reizen en foto's | Gratis reistips: voorbereiding, veiligheid, handige links | Interview
Indonesië - Laos - Thailand - Malawi - Zambia - Tanzania - Kenia - Australië - Chili - Bolivia - Peru - Colombia - Brazilië - Nicaragua - en nog van alles in Europa
-
-
In Beirut (Air Baltic) en Manilla (Cebu Air Pacific) moest ik mijn handbagage wegen op dezelfde band waarop ook de ruimbagage gewogen werd.
In het eerste geval heb ik snel wat zware dingen in mijn jaszakken en broekzakken gestopt. In het tweede geval heb ik snel wat dingen naast mijn tas gelegd en hem toen op de band gezet.
-
-
Volgens mij wordt er op de omvang maar heel zelden gecontroleerd (al heb je inderdaad bij Easyjet wel van die mallen, waar je aan moet voldoen).
Ik heb echter al wel eens problemen gehad, omdat ik een aparte laptop tas naast mijn normale handbagage bij mij had.
Ze samen voegen ging niet, omdat mijn tas met handbagage te vol zat, paste de laptop er niet meer bij in.
Toen kon ik aan de gate kiezen welke van de twee ik wou afstaan :mad: .
IK heb toen mijn laptop maar bij mij gehouden, en de tas met alle andere spullen afgegeven.
Helaas bleek er na aankomst wel een en ander verdwenen.
-
-
ik reis heel veel wat er gebeurd er nu sinds enkele jaren is de handbagage enorem toegenomen.
Er zijn reizigers die bijna een grote koffer beschouwen als handbagage niet onlogisch dat de maatschapijen moeten ingrijpen
persoonlijk neem enkel het nodige mee in mijn hand bagage voor tijdens de vlucht.
Men moet niet de schuld geven aan de maatschapijen maar bij de reizigers zelf, die van alles en nog wat meenemen.
Als men geen extra koffer kan veroorloven ga ndan met de auto op verlof.
GRT
pieter breugel
-
-
 Origineel gepost door pieterbreugel
(...)Er zijn reizigers die bijna een grote koffer beschouwen als handbagage niet onlogisch dat de maatschapijen moeten ingrijpen (...)
Men moet niet de schuld geven aan de maatschapijen maar bij de reizigers zelf, die van alles en nog wat meenemen.(...)
Als zo'n koffer binnen de maximale maten van handbagage van die maatschappij valt, kun je het die passagiers niet kwalijk nemen. Reizen zonder bagage in het ruim is nu eenmaal veel makkelijker en sneller (hoef je na aankomst niet te wachten).
-
-
Ik heb bij Air France een extra stuk bagage mee moeten nemen (poster) omdat deze niet bij de ruimbagage kon (ik was bang dat het kapot zou gaan).
Het kostte mij 100 euro (!!) voor een poster. Ik MOEST dat ding meenemen (het was voor een beurs) en heb het dus betaald.
Het erge is dat ik online probeerde om een extra bagagestuk aan te melden, dan zou ik 20 procent korting krijgen, maar dat ging dus niet (website liep vast).
Was geen leuk grapje.
-
-
Het verbaast me hoe groot sommige tassen zijn die mensen mee denken te nemen als handbagage. Deze vallen vaak niet binnen de toegestane maten, maar daar wordt slecht op geonctroleerd. Prima dat daartegen opgetreden wordt, want dat past niet in het bagagecompartiment!
Wat gewicht betreft: het verbaast me dat de meeste maatschappijen daar niet naar kijken. Ik ben de afgelopen jaren (meerdere vluchten per jaar) maar twee keer gecontroleerd.
Eerlijk is eerlijk: mijn handbagage is ALTIJD te zwaar. Zou ik dingen willen verplaatsen naar de ruimbagage? Nee, absoluut niet. Mijn rugzak (die kleiner is dan de toegestane afmetingen)bevat namelijk een spiegelreflexcamera met 1-2 extra lenzen, een klein notebook, een onderwatercamera met behuizing en twee externe flitsers voor onderwater. Dat spul breekt vrij makkelijk in de ruimbagage. Mocht er een redelijke toeslag komen voor cameratassen zodat deze gewoon mee de kabine in kunnen, dan ben ik zeker bereid deze toeslag te betalen.
Het meenemen van (dure) camera's in je handbagage tikt lekker aan maar je moet echt wel wat moeite doen om boven de gestelde 8kg uit te komen.
Meestal ben je me 8kg je zelf al tot last.
Laatst aangepast door gloeilamp : 27-08-12 om 19:09
-
-
 Origineel gepost door gloeilamp
Het meenemen van (dure) camera's in je handbagage tikt lekker aan maar je moet echt wel wat moeite doen om boven de gestelde 8kg uit te komen.
Meestal ben je me 8kg je zelf al tot last.
Ik heb daar totaal geen moeite mee
-
-
Ik heb daar totaal geen moeite mee 
met meer dan 8 kg bij elkaar harken in je handbagage of met jezelf tot last zijn? (geintje)
-
-
er zijn mensen die kiezen voor een compactcamera, er zijn mensen die kiezen voor een camera waarvan ze denken dat die beter is. ik behoor tot die laatste categorie. niet iedereen snapt daar, maar daar heb ik maling aan.
met een goede fototas is het geen probleem om een SLR met verschillende lenzen mee te nemen. daar doe ik gerust een trekking mee van 6-8 uur.
-
-
er zijn mensen die kiezen voor een compactcamera, er zijn mensen die kiezen voor een camera waarvan ze denken dat die beter is. ik behoor tot die laatste categorie. niet iedereen snapt daar, maar daar heb ik maling aan.
met een goede fototas is het geen probleem om een SLR met verschillende lenzen mee te nemen. daar doe ik gerust een trekking mee van 6-8 uur.
Ik kies ook voor een degelijk camera maar ik ben toch geswitched van de ultra zware Leica reflex (2 bodies, 3 lenzen, 3kg kaal zonder tas etc) naar de lichtere leica M met drie lenzen.
Maar dan moet er nog steeds 5kg bij wil ik 8kg halen. Mijn reisstatief weegt 1 kg, schiet nog steeds niet op...
-
-
 Origineel gepost door gloeilamp
Ik kies ook voor een degelijk camera maar ik ben toch geswitched van de ultra zware Leica reflex (2 bodies, 3 lenzen, 3kg kaal zonder tas etc) naar de lichtere leica M met drie lenzen.
Maar dan moet er nog steeds 5kg bij wil ik 8kg halen. Mijn reisstatief weegt 1 kg, schiet nog steeds niet op...
Even lezen...
Mijn rugzak (die kleiner is dan de toegestane afmetingen)bevat namelijk een spiegelreflexcamera met 1-2 extra lenzen, een klein notebook, een onderwatercamera met behuizing en twee externe flitsers voor onderwater.
-
-
Even lezen...
Ik zag dat je photo equipement eigenlijk helemaal niet zo zwaar is, een kleine 3,5kg.
Wellicht heb je een hele zware fototas want een kleine laptop weegt ook ca 1kg
-
-
hello, ik reis al jaren met 5kg fotomatriaal rond en heb tot nu toe geen problemen gehad alleen met de medepassagiers die te veel bijhadden die duwen dat maar in het ruim boven hun hoofd en kijken niet naar wat er al in staat dus soms problemen
-
-
-
-
Gewoon even op je site kijken wat je allemaal aan spullen hebt en dan even op google. Komt allemaal goed op die manier. Geen wilde gok dus van mij.
Maar zoals ik al eerder aangaf wil je op 8kg of meer uitkomen voor je handbagage moet je er best nog wat moeite voor doen.
Ik kan iedereen aanraden licht op pad te gaan, is veel comfortabeler. Beperk je in de spullen die je mee wilt nemen en kies lichtgewicht materialen als dat kan.
-
-
hey gloeilamp,als je een macro 150 en een 300 lens 2,8 en een 200 2,8 plus de body en toebehoren heb je toch uw gewicht mee en als jij de zelfde kwaliteit hebt voor een nikon in lichtgewicht laat het me dan eens weten grt
-
-
 Origineel gepost door bakkercharel
hey gloeilamp,als je een macro 150 en een 300 lens 2,8 en een 200 2,8 plus de body en toebehoren heb je toch uw gewicht mee en als jij de zelfde kwaliteit hebt voor een nikon in lichtgewicht laat het me dan eens weten grt
Voor vakanties reizen mensen normaliter niet met de lenzen die jij noemt. Traditioneel is 28-135 (2.8-4.0) een beetje het bereik voor de reistas. Boven de 135 heb je eigenlijk al een statief nodig. Als je voor je werk op reis gaat en fotograaf bent ligt dat natuurlijk anders maar om hier op een reisforum te stellen dat dit de normaalste gang van zaken is gaat me toch echt te ver.
Jenny neemt bijvoorbeeld een onderwatercamera mee met 2(?) zware flitsers en een complete reflex uitrusting. Dat zullen niet veel haar na doen. Persoonlijk had ik in haar geval de reflex er uit gegooid als je toch al een G10 bij je hebt. Het heeft weinig meerwaarde voor vakantiefoto's denk ik dan.
-
|
.
|

|