Bedankt
    0
    Is bedankt: 0

Welke landen Zuid Amerika

Hallo,

Volgend jaar wil ik voor 4 a 5 weken naar Zuid Amerika gaan. Ik ben er nooit eerder geweest. Welke landen raden jullie aan om te bezoeken? Mijn voorkeur gaat uit naar mooie natuur. Ik twijfel voornamelijk tussen Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama en Costa Rica. En in welke maanden kan ik het beste naar Zuid Amerika reizen wat betreft klimaat? Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Bedankt
    172
    Is bedankt: 297

Re: Welke landen Zuid Amerika

In al die landen vind je mooie natuur...

Costa Rica is denk ik wel wat eenzijdiger. Vooral heel groen en volgens mij niet zoveel variatie. Over Panama weet ik niet veel, behalve dat het ongeveer net zo duur is als Costa Rica.

Colombia, Ecuador, Peru hebben heel basaal gezegd drie soorten landschap: kustgebied (stranden, steden, duinen, oases, zeeleeuwen, pinguins, walvissen); Andesgebergte (met sneeuwtoppen en vulkanen, condors, lama's en vicuña's); en jungle (Amazonewoud, gekleurde vogels, kaaimannen, dolfijntjes als je geluk hebt, piraña's, etc... maar moeilijk dieren te spotten, ze verstoppen zich liever voor mensen!).
    Die kust- en berggebieden hebben natuurlijk daarbinnen ook nog enorm veel variatie (bv. op 2500 meter hoogte is het klimaat ook heel anders dan op 4000 meter; en wel of geen vulkanische activiteit kan verschil maken, en de steden zijn ook bepalend voor sfeer en aanwezigheid van wegennetwerk; rivieren, meren, watervallen en grotten zijn per gebied weer verschillend natuurlijk...).
    De jungle is volgens mij wel redelijk vergelijkbaar in al die landen (Colombia tot aan Bolivia), Amazonegebied is Amazonegebied. Alleen in Colombia wel lastiger de jungle te bezoeken omdat je dan goed moet opletten waar de FARC zit en waar niet.

Bolivia heeft ook Andesgebergte en jungle, maar geen kust. Wel is in Bolivia een van de mooiste landschappen ter aarde te vinden: Salar de Uyuni en alles er omheen. Een woestijnachtig gebied op zo'n 3800 meter hoogte en hoger, met bizarre maan-achtige landschappen, een gigantische zoutvlakte met mooie patronen, een raar 'eiland' vol hoge cactussen opeens op die zoutvlakte; een knalrood en een knapgroen meer, allerlei geisers en hot springs, raar gevormde rotsen door wind-erosie... Met een 3- of 4-daagse tour kun je alles bekijken.
    Maarja da's natuurlijk héél wat anders dan knalgroene kikkertjes in de klamme hete jungle van Costa Rica. Bolivia heeft ook jungle maar volgens mij staat Costa Rica toch wel bekend om de grote diversiteit in soorten, en dat je veel dieren kunt zien.
    Dus waar heb je nu het meeste zin in? Vooral groen, heet, klam? Vooral woestijn, bergen? Of een mix?

Je zegt niet wanneer je wilt gaan dus over het klimaat kunnen we dan ook niks zeggen.

Wellicht zijn de kosten een overweging voor je. Bolivia is veel goedkoper dan Costa Rica of Panama. Vliegtickets naar Peru kunnen misschien goedkoper zijn dan naar andere landen.

Ik vond zelf Nicaragua ook heel erg leuk juist omdat het een mix heeft van diverse natuur (van jungle tot hoger gelegen bossen, en van strand tot tig vulkanen) en cultuur / steden. En het is half zo duur als Costa Rica qua levensonderhoud en reizen, hoor ik van iedereen die in beide landen heeft gereisd.

Een geruststelling: eigenlijk maakt het niet zoveel uit welk land je kiest, prachtige natuur ga je sowieso zien!
    Met 4-5 weken zou je kunnen kiezen voor 1 land, of een combi van twee landen (maar dan is het reizen wel wat jachtiger). Of zelfs een retourtje Lima en reizen in 3 landen: zuid-Peru, noordelijk Chili, dan met een tour over die Salar de Uyuni naar Bolivia (eindigend in het plaatsje Uyuni), en dan in Bolivia reizen en via Lake Titicaca terug naar Peru. Ongeveer zo als deze groepsreis.
    (Zelfstandig kost het wel altijd meer tijd!) Dat is best een vol schema en zou ik alleen doen als je echt 5 weken hebt. Je concentreert je dan ook vooral op gebieden in hoge bergen en komt waarschijnlijk ook veel in steden (als startpunt voor tourtjes naar natuurgebieden).

Nu je nog tijd hebt, zou je ook Spaanse les kunnen nemen. Dat maakt het reizen in Latijns Amerika veel leuker en makkelijker want zoveel Engels wordt er niet gesproken. Ook al ga je vooral de natuur in, dan is het ook leuk als je met de gids wat meer kunt kletsen, en als je niet persé hard moet zoeken naar een gids die Engels spreekt (want die zullen niet overal zomaar voorhanden zijn).
    En als je net als ik je hart verliest aan dat continent, kun je de taal nog veel vaker in je leven gebruiken! Ideaal.

Veel plezier met de voorbereidingen! Post je vraag ook in het Zuid-Amerika continentenforum als je dat nog niet gedaan had.
    | Mijn reizen en foto's | Gratis reistips: voorbereiding, veiligheid, handige links | Interview
    Indonesië - Laos - Thailand - Malawi - Zambia - Tanzania - Kenia - Australië - Chili - Bolivia - Peru - Colombia - Brazilië - Nicaragua - en nog van alles in Europa

Bedankt
    172
    Is bedankt: 297

Re: Welke landen Zuid Amerika

Hier nog wat foto's en verhalen waar je wellicht inspiratie uit opdoet:
    Mijn Nicaragua-foto's en Nicaragua-blog
    Mijn Peru-foto's en nog meer Peru-foto's van een andere reis
    Mijn Bolivia-foto's
    Mijn Chili-foto's (vooral van noordelijk Chili waar ik het hierboven over had, handig startpunt voor tours die door de Salar de Uyuni gaan)

Als het lukt, zou ik echt 5 weken gaan, als je eenmaal zo'n duur ticket moet kopen is het ook wel de moeite waard om zoveel mogelijk tijd daar te hebben.

Een combi van Costa Rica en Nicaragua is trouwens ook denkbaar. Dan zou ik starten in het dure Costa Rica en eindigen in het goedkopere Nicaragua, het is lekker om wat luxer te kunnen eindigen.

Nog over het klimaat: dat verschilt van land tot land en van gebied tot gebied. En de ideale reistijd verschilt dus ook per land. Is te vinden op Lonely Planet website onder Destinations.
    Buiten hoogseizoen (of buiten die 'ideale periodes') reizen kan juist ook voordelen hebben; goedkoper, en minder volgeboekte hotels. En soms ook veel groener bijvoorbeeld tijdens regenseizoenen.

Succes!
    | Mijn reizen en foto's | Gratis reistips: voorbereiding, veiligheid, handige links | Interview
    Indonesië - Laos - Thailand - Malawi - Zambia - Tanzania - Kenia - Australië - Chili - Bolivia - Peru - Colombia - Brazilië - Nicaragua - en nog van alles in Europa

.

WERELDWIJZER AGENDA
MEI 2013
Peiling: Waar kan een Wereldwijzer evenement het beste plaatsvinden?
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Nominatie Rondes
Scandinavië Reisquiz
JUNI 2013
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Finale Stemrondes

WERELDWIJZER VOORDEEL
10% korting op je reisverzekering
10% korting op buitenlandse SIM kaarten