Onderwerp: Column Anne-Jitske: geluk in de Mekong Delta

Coördinator Reisredactie

Bedankt
    141
    Is bedankt: 186

Column Anne-Jitske: geluk in de Mekong Delta

Column Anne-Jitske: geluk in de Mekong Delta

Regelmatig verschijnen er vragen over het passeren van de grens tussen Vietnam en Cambodja op het Vietnam Reisforum. Ik adviseer dan altijd om via een bootje de grens over te gaan. In Vietnam bevinden zich vele tourbureautjes waar je een tour kunt boeken door de Mekong Delta. Zij kunnen zelfs je visum voor Cambodja regelen.

De Mekong (Mê Kông) is een 4909 kilometer lange rivier die ontstaat in Tibet en verder doorstroomt via China (Méigōng Hé 湄公河), Myanmar, Laos, Thailand en Cambodja naar Vietnam. Vietnamezen begrijpen over het algemeen niet wat je bedoelt als je het over de regio Mekong Delta hebt. De provincie staat in Vietnam bekend onder de naam Tra Vinh (rijstschuur). Cambodjanen blijven het steevast Khmer Krom noemen, omdat dit gedeelte ooit tot het Khmer rijk behoorde. Er staan vele rijstfabriekjes in de Delta en waar het vooral om bekend staat, zijn de drijvende markten. De bekendste 'Cho Noi' (drijvende markten) zijn die bij Phung Hiep, Nga Bay, Phong Dien, Cai Rang (bij de hoofdstad van de Delta Can Tho) en Cai Be.

Het leven van de Vietnamese bevolking in de Mekong Delta draait voornamelijk om het water. De Mekong dient als wasmachine, bad, riool, om de afwas te doen en het water om te koken. Echter, ik ben niet ziek geworden van de soepjes die ik er gegeten heb. Vele mensen in de delta hebben een huis aan het water dat op palen staat. Het ziet er heel armoedig uit, maar opvallend is dat in bijna elk klein huisje wel een tv staat – een opvallend sociologisch verschijnsel als je het mij vraagt. Het ziet er allemaal verder heel armoedig uit en dat klopt ook wel. Tra Vinh is de armste regio van Vietnam. Maar toch lijken de mensen er het meest gelukkig.

En dat is ook de reden waarom ik het niet kan laten om elke keer terug te dromen naar het geluk van de Mekong Delta. Naast de bevolking, heb ook ik me hier heel gelukkig gevoeld. Ik heb de delta verkend via een tour – één van de weinige georganiseerde tours die ik heb gedaan – maar wat vond ik het een bijzondere ervaring. We hebben gereisd via bussen, boten, kleinere boten, een overstap gemaakt midden op een grote rivier van een klein bootje op een grotere boot, over de weg geracet met cyclo's en brommers. En overal waar ik kwam, werd er wel gezwaaid door de lokale bevolking. We voeren door allemaal kleine dorpjes waar men net klaar was met werken en ging baden. Iedereen, maar dan ook iedereen zwaaide en wilde dat we terug zwaaiden. We begrepen nu wat beroemdheden doormaakten. Maar naast het vele zwaaien vond ik deze mensen toch wel zo bijzonder en zo ongeveer het meest bijzondere stukje aan mijn twee maanden lange reis door Vietnam. Ik had nog nooit zulke lieve en bijzondere mensen ontmoet! En voelde me daardoor heel gelukkig!

Ook in de delta rijdt men bijna alleen maar op brommertjes. Zo werden wij ook eens vervoerd. Echter, het was eerder een racespelletje van de bestuurders: zo snel mogelijk rijden en elk groen licht halen. Dat kan weleens misgaan. We waren op een gegeven moment bij een tempel aan de Cambodjaanse grens en waren maar aan het wachten en wachten op mijn vriendje Sergey. Hij kwam maar niet en ik werd me toch ongerust! Ik wist zeker dat er wat aan de hand was en hield het niet meer van de zenuwen. Immers, in Vietnam vinden er, zeg maar, zo'n 12.000 dodelijke verkeersongelukken plaats. Enige tijd later kwam hij toch aan. Met een gescheurde broek en geschaafde knie.

Sergey noemt het heden ten dage geen ongeluk, maar 'geluk'. Waarom? In Vietnam wordt er van alles vervoerd op de brommer. Van hele gezinnen tot palmbomen tot stapels met flessen water. En grote, hele grote broodmanden. Terwijl Sergey door de lucht tuimelde vanwege een ongeluk veroorzaakt door zijn bestuurder en een man met zo'n grote, hele grote broodmand achterop, was hij aan het bedenken dat dit weleens heel vervelend af zou kunnen lopen. En het zou ook heel akelig hebben kunnen aflopen, mits daar niet die grote, hele grote broodmand was. Precies groot genoeg om Sergey op te kunnen vangen. Wat je noemt: geluk in de Mekong Delta!

Links bij dit artikel:
    Wereldwijzer Vietnamforum

*Anne-Jitske is coördinator van de columns op Wereldwijzer. Daarnaast schrijft ze zelf columns over het forumbeheer van het Vietnam Reisforum op Wereldwijzer.
    Reisgroeten, Anne-Jitske

Wil jij wijzer de wereld rond? Kijk dan eens in ons reismagazine!
    Engelstalige WereldWijzer: www.traveljunks.com
    Net als ik dol op Vietnamese koffie?

2. anne-jitske wordt bedankt door:

Coördinator Persreizen

Bedankt
    47
    Is bedankt: 18

Re: Column Anne-Jitske: geluk in de Mekong Delta

Zo wordt ik wel geprikkeld om ook die kant op te gaan.

Coördinator Reisredactie

Bedankt
    141

Hihi. Heb ik mijn liefde voor die regio goed overgebracht!

Groetjes, Anne
    Reisgroeten, Anne-Jitske

Coördinator Persreizen

Bedankt
    47
    Is bedankt: 18

Jzeker, ben nog nooit in Azie geweest en wil graag die kant op. Schrijf lekker door

Coördinator Interviews

Bedankt
    22
    Is bedankt: 40

Nu ik dit verhaal lees, zou ik graag weer snel teruggaan naar de Mekong delta. Ik herken mij vooral in de vriendelijkheid en de spontaniteit van de bevolking. Ik ben in vele landen in Azie geweest, maar voor mij lijkt de bevolking van Vietnam wel de meest vriendelijke bevolking van heel zuid oost Azie. Dit is echter een gevoel dat ik zelf heb. Anderen kunnen uiteraard een andere mening hebben. Ik kan een ieder aanraden om Vietnam te bezoeken.

bedankt voor het leuke verhaal.

groeten Cor en Wilna

Coördinator Reisredactie

Bedankt
    141

Jullie ook bedankt voor jullie reactie! En fijn om te weten dat ik niet de enige ben die deze bevolking zo bijzonder vindt!

Groetjes, Anne
    Reisgroeten, Anne-Jitske

Forumbeheerder Zweden
    Online Activiteiten Team

Bedankt
    8
    Is bedankt: 57

Leuk verhaal en ik had dit ook graag willen doen, het was zelfs al in het programma opgenomen. Jammer genoeg kon het, afgelopen juni, wegens laag water niet doorgaan.... Waardoor we weer met die vreselijke Mekong Express bus moesten :(
    Programma 2013; Taiwan / Nieuw Zeeland / Thailand....

Forumbeheerder België
    Forumbeheerder Stamtafel
    Thailand Team
    Moderator Even voorstellenforum

Bedankt
    91
    Is bedankt: 413

Citaat Origineel gepost door Cor en Wilna Bekijk Post
    Ik ben in vele landen in Azie geweest, maar voor mij lijkt de bevolking van Vietnam wel de meest vriendelijke bevolking van heel zuid oost Azie.
    euch....in Thailand vind je in de Isaan streek ook wel heel vriendelijke mensen!
    Zelf al meegemaakt als ik met de motor door die onbekende dorpjes en velden voorbij rijd dat de boer met zijn hand zwaait ofdat de mensen me uitnodigen om ff te verpozen aan hun huis.
    Natuurlijk zijn er ook in Vietnam vriendelijke mensen zelf ben ik er éénmaal geweest ,dus ben het volkomen eens met Anne wat ze schrijft in haar verslagje.

Nieuwe peiling in het Thailandforum :Wat vinden jullie van de Russische toeristen die de stranden en vele hotels bevolken? hier kan je reageren !

Coördinator Reisredactie

Bedankt
    141

Oe, nog meer hele vriendelijke mensen op deze wereld! = Nog meer plekjes waar Anne naartoe moet gaan

Jammer Zaan dat je dit niet hebt kunnen doen. Nog maar een keertje naar Vietnam?

Groetjes, Anne
    Reisgroeten, Anne-Jitske

Bedankt
    6
    Is bedankt: 0

Beste Anne-Jitske,
    Weet ij of het ook mogelijk is om van Pnom Phen naar Ho Chi Min City te gaan over de Mekong Delta en waar deze tickets te verkrijgen zijn?
    Wij gaan in november voor een maand naar Cambodja-Vietnam en reizen van Bangkok naar Hanoi.

Bedankt
    1
    Is bedankt: 1

Toevallig ben ik net over de grens gegaan met een bootje van Phnom Pehn naar Chau Doc. Het is mogelijk om van Phnom Pehn met de boot naar HCMC te gaan. Ik heb het via Capitol Tours Cambodia geboekt (capitoltourscambodia.com). Zij hebben een office in Phnom Pehn, staat ook in de lonely planet van Cambodja.
    Probeer trouwens altijd af te dingen, kan zo toch weer wat dollars schelen!

Coördinator Reisredactie

Bedankt
    141

Bedankt voor je antwoord Neham!

Het gaat zeker een mooie tocht worden Sanbro!

Groetjes, Anne-Jitske
    Reisgroeten, Anne-Jitske

Bedankt
    6
    Is bedankt: 0

Bedankt voor snelle reactie. Is het noodzakelijke om vooraf te boeken, of kan dit ook ter plekke bijv. 1-2 dgn van te voren ?

Coördinator Reisredactie

Bedankt
    141

Ik denk dat het wel een paar dagen van tevoren ter plekke geboekt kan worden. Als je in dat geval maar al wel je visum voor Vietnam hebt.

Hele fijne reis!

Groetjes, Anne
    Reisgroeten, Anne-Jitske

.

WERELDWIJZER AGENDA
JUNI 2013
Scandinavië Reisquiz
Peiling: Grootste vertraging ooit met het vliegtuig?
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Finale Stemrondes
JULI 2013
Scandinavië Reisquiz
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Finale Stemrondes
OKTOBER 2013
Informatiemarkt Student Op Reis
NOVEMBER 2013
Wereldwijzer Vrijwilligersdag

WERELDWIJZER VOORDEEL
10% korting op je reisverzekering
10% korting op buitenlandse SIM kaarten