-
Re: Emigreren Naar Sint Maarten
Wij zijn een nederlands gezin met 2 dochters van 7 jaar. Wij zijn verliefd geworden op het eiland sint maarten vanwege mentaliteit en sfeer die daar is. Kan iemand die op sint maarten woont mij wellicht vertellen welke lager onderwijs daar is? Wij hebben inmiddels vernomen dat de montessori school sint maarten full is en onze dochters niet meer kan aannemen. Ook Caribean Int.Aca. geeft montessori maar dit is tot en met 6 jaar.
Dus is er iemand die mij paar adressen kan geven van lager of basis onderwijs op sint maarten?
Bij voorbaat hartelijk dank!!
-
-
Zoek je een prive school of een openbare? sr magda school is nederlands.
 Origineel gepost door LavenderIris
Wij zijn een nederlands gezin met 2 dochters van 7 jaar. Wij zijn verliefd geworden op het eiland sint maarten vanwege mentaliteit en sfeer die daar is. Kan iemand die op sint maarten woont mij wellicht vertellen welke lager onderwijs daar is? Wij hebben inmiddels vernomen dat de montessori school sint maarten full is en onze dochters niet meer kan aannemen. Ook Caribean Int.Aca. geeft montessori maar dit is tot en met 6 jaar.
Dus is er iemand die mij paar adressen kan geven van lager of basis onderwijs op sint maarten?
Bij voorbaat hartelijk dank!!
-
-
hoi jessica,
Een prive school mag. Bedankt alvast voor het doorgeven van een naam dan ga ik daar alvast informatie over opzoeken.!
-
-
 Origineel gepost door Woutien
Hmmmm site is uit de lucht vrees ik. Krijg foutmelding maar bedankt in ieder geval voor je reactie
-
-
 Origineel gepost door nardy
Hoi,
Wij wonen op St Maarten en onze visie is de volgende:
het levensonderhoud is inderdaad veel duurder dan in NL
(misschien was het eerder goedkoper?)
Onder de 1450 $dollar ben ik nog geen woonruimte tegen gekomen via de advertenties in de kranten. Zelfs in Guyana Bay betaal je al 3000 $dollar vr een huis,hoorde ik eergisteren.(Aan blanken vragen ze wel de hoofdprijs).
En in Succer Garden ook al 1250 $dollar.
(Misschien voor een krotje 600 $dollar,die niet hurricane proof is).
Het is ook afhankelijk of je alleen komt of als gezin.
Een auto is een noodzakelijk;ook rijden er busjes voor een dollar tot 1,50 (vaak is het een stuk lopen in de hitte naar een bus-plek toe).
Sint Maarten is een eiland met heuvels waarop huizen zijn gebouwd, dus vandaar dat afstanden naar bus-plekken verder zijn.
Op dit eiland wordt echt!! geen Nederlands gesproken: Engels aan de nederlandse kant en Frans aan de Franse kant. M.u.v. de ambtenaren, die Nederlands kunnen, maar dat alleen doen als jij in het Nederlands begint.
Dan zijn er enkele lokalen(<200) die het nog kunnen.
St Maarten kent meer dan 104 Nationaliteiten/70.000 inwoners, waarvan de meeste mensen uit Haiiti en Dominica komen.
Hier heb je echt geen gevoel dat het nog iets te maken heeft met NL.
Op lokale scholen wordt in het NL onderwezen,terwijl thuis Engels of Spaans wordt gesproken.
Dus goed voor je vreemde talen is SXM zeker!
Onderwijsmogelijkheden zijn hier veel slechter dan in NL (eerlijk is eerlijk). Bijna alle Nederlandse kids gaan hier naar prive-scholen:Montessori bijv.,deze kost 550 $dollar vr eerste kind en 450 $dollar vr tweede kind.
Ook omdat op veel lokale scholen de kids geslagen worden (is geen fabeltje=nu eenmaal het cultuurverschil).
Creches zijn goedkoop!
210 dollar (p.maand)voor 5 ochtenden,240 $dollar/Euro 196 voor hele dagen(in Nl zou dit 1000 euro zijn).
Werkgelegenheid: in hoogseizoen(november-juni) is er in horeca vold mogelijkheden iets te vinden. Salarissen zijn erg laag tov Franse kant. Ben je rond de 20 dan verdien je in de horeca 3,50/5 dollar per uur,winkel 6 dollar per uur.
Wil je adressen van hotels/regering(minimum loon =625 $dollar) ofd vraag het gerust,dan mail ik die.
Heb je diploma's dan verdien je het beste bij Nederlandse bedrijven als PWC bijvoorbeeld.
Omdat het een klein eiland is is er weinig concurentie;vandaar dat een internet-aansluiting 400 dollar kost en per maand min.60 dollar.
Je moet er rekening mee houden dat de meeste bedrijven naar woon-/werkvergunning vragen. En je deze niet zomaar krijgt. Ookal ben je een Nederlander.
Inschrijven duurt hier ongeveer eenhalf jaar! Relax dus, en erger je niet,want het is the Caribean 
Wij hebben ons in het begin vaak geergerd: loodgieter die na 5 x bellen gewoon nog zijn afspraak niet nakomt, om over de rest nog maar te zwijgen. Hier geldt niet dat men in dienst vd klant staat zoals in NL.
Het is een heerlijk internationaal eiland met lekker weer (muv juli-aug-sept:heel heet en hurricae season), met veeeeeeeeeel rare mensen die weinig gemotiveerd zijn. Vandaar dat je als NL-der niet/nauwelijks mixed met lokalen, en zij niet/nauwelijks met ons.
Curacao en Aruba zijn niet te vergelijken met St Maarten en die twee ook niet met elkaar (afstand St Maarten-Curacao = 1 1/2 uur vliegen). Op C. spreken ze wel veel Nls-maar is behoorlijk crimineel(stage-huizen hebben zelfs al bewakers)is veel groter dan SX Maarten, Aruba Engels en zeer ontwikkeld en vriendelijke mensen.
Een orienterend bezoek aan alle eilanden,met gesprekken met mensen die er wonen geeft je een goede kijk op de verschillen.
zeker de moeite waard als je regen in NL beu bent.
Ik ben wel erg kritisch,maar geef een eerlijk beeld.
En van alle NLders die ik hier ken kent iedereen hier startproblemen. Helaas.
Maar het strand/zon/bezoek omliggende eilanden maakt het leuk.
het is inderdaad zoals je omschrijft,afspraken maken is hier moeilijk en ze laten nakomen ook,daarom is de vraag naar ons nl ers steeds groter,want de meeste komen wel hun afspraken na en zijn er gewoon op tyd,best handig als je ook nog op andere plaatsen moet zijn,wij op barbados bijvoorbeeld [bij vragen mailen] hebben dit ook vaak aan de hand gehad,en na enkele malen gebeld te hebben naar een locaal bedrijf en enkele malen de afspraak niet te zijn nagekomen dachten we ze zullen wel niet meer komen na de 5e keer,en zijn dus weggegaan naar de stad,tja er moeten nog meer dingen geregeld worden als je een eigen bedrijf gaat beginnen hier,en wat denk js,ik kreeg een boos telefoontje waar ik was want men stond voor de deur,tja eeehhhhhhh,later dan maar en weer afspreken,ik hoop dat mensen die ergens anders gaan wonen zoals bv in de caribian zelf nogal handig zijn want dat scheeld ENORM en ook veel geld.
ik ben nu 2 mnd op barbados en heb nu eindelijk mijn papieren,maar dat ging nogal met de nodige stress gepaard,en dat was nu juist waarom ik weg uit nl wilde,maar go whit the flow en relex,op den duur gaat de nl mentaliteit er wel een beetje af.
je went er een beetje aan,en weet wat je te wachten staat op den duur,dus pas je je eigen schema ook aan.
zoek bv een goede jurist en ga op zoek naar lotgenoten dat helpt echt.
wij gaan kidcars verhuren en eendjes 2cv dus wat ook op ibiza en curacau en mallorca word gedaan,ook gaan we ze exporteren naar andere caribische eilanden zoals st vincent.
ik mag hier waarschijnlijk geen reclame maken maar indien er mensen zijn met vragen mogen ze me mailen, trabiman@hotmail.com
gr evert
 Evert.
-
-
Hoi hoi,
ja je hebt gelijk ik werk momenteel hier op SXM voor de governement en heb pas na 3 weken te hebben gewerkt een contract getekend :S
Maar over het weer kunnen we niet klagen XD
 Origineel gepost door hailwood
het is inderdaad zoals je omschrijft,afspraken maken is hier moeilijk en ze laten nakomen ook,daarom is de vraag naar ons nl ers steeds groter,want de meeste komen wel hun afspraken na en zijn er gewoon op tyd,best handig als je ook nog op andere plaatsen moet zijn,wij op barbados bijvoorbeeld [bij vragen mailen] hebben dit ook vaak aan de hand gehad,en na enkele malen gebeld te hebben naar een locaal bedrijf en enkele malen de afspraak niet te zijn nagekomen dachten we ze zullen wel niet meer komen na de 5e keer,en zijn dus weggegaan naar de stad,tja er moeten nog meer dingen geregeld worden als je een eigen bedrijf gaat beginnen hier,en wat denk js,ik kreeg een boos telefoontje waar ik was want men stond voor de deur,tja eeehhhhhhh,later dan maar en weer afspreken,ik hoop dat mensen die ergens anders gaan wonen zoals bv in de caribian zelf nogal handig zijn want dat scheeld ENORM en ook veel geld.
ik ben nu 2 mnd op barbados en heb nu eindelijk mijn papieren,maar dat ging nogal met de nodige stress gepaard,en dat was nu juist waarom ik weg uit nl wilde,maar go whit the flow en relex,op den duur gaat de nl mentaliteit er wel een beetje af.
je went er een beetje aan,en weet wat je te wachten staat op den duur,dus pas je je eigen schema ook aan.
zoek bv een goede jurist en ga op zoek naar lotgenoten dat helpt echt.
wij gaan kidcars verhuren en eendjes 2cv dus wat ook op ibiza en curacau en mallorca word gedaan,ook gaan we ze exporteren naar andere caribische eilanden zoals st vincent.
ik mag hier waarschijnlijk geen reclame maken maar indien er mensen zijn met vragen mogen ze me mailen, trabiman@hotmail.com
gr evert 
-
-
Hoi Nardy,
Weet niet of ik je tekst uitnodigend moet vinden. Wellicht dat ik het beter begrijp vanuit een Nederlandse mentaliteit...en zoals gezegd in mij allereerste bericht is dat juist hetgeen wat wij willen ontvluchten. Over afspraken nakomen ken ik hier in Nederland ook voldoende voorbeelden dat ze of niet komen of te laat. Service gericht, Nederland??? Ik weet niet hoelang je inmiddels op SXM begeeft maar klant is koning is ook hier in Nederland niet meer zoals het geweest is tenzij je voldoende centen en status toont....
Bedankt voor je reactie maar ben verbaasd dat je nog steeds op Sint Maarten woont eigenlijk.
-
-
 Origineel gepost door Destra
Even wat aanpassingen op de bovenstaande reakties..
Je komt hier als nederlander echt wel aan een baan hoor, dat van 'antillianen eerst' geldt alleen als je werkt zoekt via het uitzendbureau hier. Maar als je gewoon rechtstreeks reageert op een vacature heb je als nederlander meer kans als een een antilliaan hoor.
En vergis je niet, de meeste mensen op het eiland verstaan en spreken ook prima nederlands hoor! Dat ze engels als de voertaal hebben zegt helemaal niks. Op alle scholen wordt nederlandse les gegeven zoals in nederland engels heel belangrijk is en sommige scholen zijn helemaal in het nederlands!
En het levensonderhoud is hier toch wel stukker goedkoper als in Nederland. De basis vaste lasten zijn kort gezegd huur en wat je verbruikt aan water/licht. Wat je daarnaast nog uit wil geven kan je zelf zo duur maken als je wilt natuurlijk. Ook de huur heb je zelf in de hand, je moet gewoon goed zoeken en niet overhaasten. Er zijn genoeg prachtige 2 of 3-kamer appartementen voor nog geen $600 te vinden hoor.
Ziektenkostenverzekeringen is hier goed geregeld, de meeste mensen zijn automatisch ziekenfondsverzekerd via hun werkgever.
En files ja.. ik sta nog liever zo nu en dan een half uur in de file op een berg met een uitzicht op Saba terwijl een swoele bries de door auto blaast, dan iedere dag uren in de file op de A9 naar de reet van je voorganger staren terwijl het regent dat het giet en je oren van je kop vriezen...
Maarja ieder zijn eigen keus hè :p
Ik vind Sint Maarten een prachtig eiland met aardige mensen en een relaxte sfeer. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar Nederland wat trouwens ook allang niet meer het Nederland is als wat het was...
hoi Destra,
Kan me vinden in je reactie. Wij zijn nu 2x in SXM geweest en zijn er beetje verliefd op geworden. Wij hebben plannen om daar te gaan wonen. Kan je ons wellicht wat adresjes of namen doorgeven waar wij huizen kunnen kopen of huren?
Alvast bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie.
-
-
 Origineel gepost door nardy
Hoi,
Wij wonen op St Maarten en onze visie is de volgende:
het levensonderhoud is inderdaad veel duurder dan in NL
(misschien was het eerder goedkoper?)
Onder de 1450 $dollar ben ik nog geen woonruimte tegen gekomen via de advertenties in de kranten. Zelfs in Guyana Bay betaal je al 3000 $dollar vr een huis,hoorde ik eergisteren.(Aan blanken vragen ze wel de hoofdprijs).
En in Succer Garden ook al 1250 $dollar.
(Misschien voor een krotje 600 $dollar,die niet hurricane proof is).
Het is ook afhankelijk of je alleen komt of als gezin.
Een auto is een noodzakelijk;ook rijden er busjes voor een dollar tot 1,50 (vaak is het een stuk lopen in de hitte naar een bus-plek toe).
Sint Maarten is een eiland met heuvels waarop huizen zijn gebouwd, dus vandaar dat afstanden naar bus-plekken verder zijn.
Op dit eiland wordt echt!! geen Nederlands gesproken: Engels aan de nederlandse kant en Frans aan de Franse kant. M.u.v. de ambtenaren, die Nederlands kunnen, maar dat alleen doen als jij in het Nederlands begint.
Dan zijn er enkele lokalen(<200) die het nog kunnen.
St Maarten kent meer dan 104 Nationaliteiten/70.000 inwoners, waarvan de meeste mensen uit Haiiti en Dominica komen.
Hier heb je echt geen gevoel dat het nog iets te maken heeft met NL.
Op lokale scholen wordt in het NL onderwezen,terwijl thuis Engels of Spaans wordt gesproken.
Dus goed voor je vreemde talen is SXM zeker!
Onderwijsmogelijkheden zijn hier veel slechter dan in NL (eerlijk is eerlijk). Bijna alle Nederlandse kids gaan hier naar prive-scholen:Montessori bijv.,deze kost 550 $dollar vr eerste kind en 450 $dollar vr tweede kind.
Ook omdat op veel lokale scholen de kids geslagen worden (is geen fabeltje=nu eenmaal het cultuurverschil).
Creches zijn goedkoop!
210 dollar (p.maand)voor 5 ochtenden,240 $dollar/Euro 196 voor hele dagen(in Nl zou dit 1000 euro zijn).
Werkgelegenheid: in hoogseizoen(november-juni) is er in horeca vold mogelijkheden iets te vinden. Salarissen zijn erg laag tov Franse kant. Ben je rond de 20 dan verdien je in de horeca 3,50/5 dollar per uur,winkel 6 dollar per uur.
Wil je adressen van hotels/regering(minimum loon =625 $dollar) ofd vraag het gerust,dan mail ik die.
Heb je diploma's dan verdien je het beste bij Nederlandse bedrijven als PWC bijvoorbeeld.
Omdat het een klein eiland is is er weinig concurentie;vandaar dat een internet-aansluiting 400 dollar kost en per maand min.60 dollar.
Je moet er rekening mee houden dat de meeste bedrijven naar woon-/werkvergunning vragen. En je deze niet zomaar krijgt. Ookal ben je een Nederlander.
Inschrijven duurt hier ongeveer eenhalf jaar! Relax dus, en erger je niet,want het is the Caribean 
Wij hebben ons in het begin vaak geergerd: loodgieter die na 5 x bellen gewoon nog zijn afspraak niet nakomt, om over de rest nog maar te zwijgen. Hier geldt niet dat men in dienst vd klant staat zoals in NL.
Het is een heerlijk internationaal eiland met lekker weer (muv juli-aug-sept:heel heet en hurricae season), met veeeeeeeeeel rare mensen die weinig gemotiveerd zijn. Vandaar dat je als NL-der niet/nauwelijks mixed met lokalen, en zij niet/nauwelijks met ons.
Curacao en Aruba zijn niet te vergelijken met St Maarten en die twee ook niet met elkaar (afstand St Maarten-Curacao = 1 1/2 uur vliegen). Op C. spreken ze wel veel Nls-maar is behoorlijk crimineel(stage-huizen hebben zelfs al bewakers)is veel groter dan SX Maarten, Aruba Engels en zeer ontwikkeld en vriendelijke mensen.
Een orienterend bezoek aan alle eilanden,met gesprekken met mensen die er wonen geeft je een goede kijk op de verschillen.
zeker de moeite waard als je regen in NL beu bent.
Ik ben wel erg kritisch,maar geef een eerlijk beeld.
En van alle NLders die ik hier ken kent iedereen hier startproblemen. Helaas.
Maar het strand/zon/bezoek omliggende eilanden maakt het leuk.
Grappig of ik lees datum verkeerd of snap nog niet precies hoe het forum werkt maar de tekst is identiek aan je reactie op mijn bericht in het jaar 2012??
-
-
 Origineel gepost door Glorysh
Hallo Martin,
Ja, ik bedoel 2000 amerikaanse dollars. De overheidssalarissen worden altijd uitbetaald in antilliaanse guldens, dat moet je dan even omzetten (ang-bedrag delen door 1,80).
Ik vind het bedrag wel een beetje dunnetjes voor een gezin met drie kinderen, eerlijk gezegd. Maar ik ken wel mensen die het met dat bedrag doen met 2 kinderen. Als je je auto meeneemt, kan het wel denk ik. Maar, het wordt geen vetpot.
En nu over die scholen: Ik heb zelf een kind op het VWO hier. Het is een afdeling binnen een grote scholengemeenschap, het Milton Peters College voor VSBO, HAVO en VWO. Ik ben zeer tevreden over het niveau op het VWO. Ik ben bang dat het op het HAVO al veel minder is. In ieder geval veel minder dan hAVO in nederland. Dat zou eigenlijk niet moeten, want de school is helemaal gestructureerd volgens nederlands model. Het schooljaar en de grote vakantie lopen precies het zelfde als in nedeland. Er zijn ook heel veel nederlandse docenten. (Ik geloof dat mijn dochter alleen voor wiskunde een niet-nederlander heeft). De achterstand die de leerlingen oplopen met de leerstof komt, zeggen de leraren, doordat de leerlingen zo slecht nederlands spreken.
Ik zelf vind de aanwezige privescholen krankzinnig duur. Daarbij is er geen enkele prive-school naar nederlandsmodel, en weet je dus niet zo goed welk niveau ze precies hebben. Dat is tenminse mijn bevinding geweest bij het bezoeken van de Montesori school en de CIA (Caribbean International School). Dan is er ook nog Learning Unlimited, waar ik verder geen informatie over heb. Voor een kind in hetprimair onderwijs vind ik de twee eerder genoemde scholen niet slecht, maar wel erg duur (ongeveer 550 dollar per maand, plus aanschaf van uniformkleding en boeken). De openbare lagere scholen zijn niet erg geliefd hier. Buitenlanders wordt geadviseerd om de kinderen op een katholieke school te plaatsen. Van die katholieke scholen zijn de sr. Regina scool en de sr. Magdaschool(waar ik ook een dochter heb) de uitschieters wat betreft cito-resultaten (toets exact volgens nederlands model; volgens mij wordt het werk zelfs gewoon opgestuurd vanuit nederland), en het gebruik van het nederlands. Het zijn nederlandse scholen, trouwens.
Wat het taalgebruik betreft: leer de kinderen maar alvast engels, werkelijk ALLES buiten de officiele leerstof om, gaat in het engels. Overal. Ook op nederlandse scholen, en dat kan heel frustrerend zijn de eerse maanden, vooral voor een kind in het primaire onderwijs.
Behalve een auto meenemen kan ik je ook nog adviseren om gewoon door te blijven zoeken naar een betaalbare woning,als je hier eenmaal bent. Wij wonen in Pointe Blanche, dat is eenvan de sjiekere buurten, en wij hebben een huur van 700 dollar voor een zeer ruime woning met 2 slaapkamers. Kleine voor- en achterporche, maar wel een goddelijk uitzicht en een zalige zeebries, vooral 'savonds. Ik ken mensen die in Sint Peters wonen voor 800 en 900 dollar, en in die buurt zou ik dus never nooit met kinderen gaan wonen.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.
Groeten
Hoi Glorish,
Ben hard bezig met het doornemen van alle info die gepost is op dit forum. Ok we leven nu in 2012 dus het is allemaal ff geleden maar mag ik van jou de adres en tel.gegevens van de basisscholen Sr. Regina en Sr Magda school?
Bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie.
-
-
Hoi, ik ben hier voor het eerst op het forum. Ik vind veel informatie mbt scholen maar what about creches. Heeft iemand een goede vooraanstaande creche om mij door te geven?
Alvast bedankt.
-
-
Hoi Metjemail,
Wij zijn nu 2x op sint maarten geweest en hebben nu definitief gekozen om naar dit geweldige eiland te emigreren. Je woorden geven me moed om ermee door te gaan want tsjonge er komt het nodige bij kijken. Is het mogelijk om met je van gedachten te wisselen?
-
-
Hoi Woutien,.
Inmiddels heb ik het hele forum doorgenomen. Hoe bevalt het je nu daar? En kan helaas nog steeds geen toegang krijgen op je site, wil je mij hierbij helpen?
-
-
Ik zou graag willen weten waar ik het beste kan kijken voor huizen op Sint Maarten heb al verschillende sites bekeken maar kom er tot nu toe niet echt uit .
-
-
Hoi BVitje,
Ik lees net jouw reactie op nienkeS van al een paar jaar geleden.
Zelf ga ik nu (aardig plotseling) binnenkort emigreren naar Sint Maarten. Ik heb de mogelijkheid gekregen om daar de werken en die mogelijkheid heb ik gegrepen. Ik ben 26 jaar en ik ben nog nooit op Sint Maarten geweest... Achter een hele hoop praktische zaken ben ik al gekomen door veel van dit soort forums te lezen. Dit is eigenlijk zelf mijn eerste ''post'' op een forum.
Mijn concrete vraag aan jou is eigenlijk: Jij hebt het over een gebouw op het eiland waar veel stagiairs verblijven. Ik ben onwijs geinteresseerd om in een dergelijk gebouw een appartement te vinden. Lijkt mij namelijk er leuk, want wat je zegt, gemakkelijk leuke sociale contacten etc etc!
Welk gebouw is dit en in welke buurt? Zijn er meer van zulke ''aanraders'' ?
 Origineel gepost door bvi-tje
Hoi NienkeS,
Zoals je kan zien verschillen de meningen over St. Maarten nogal. Mijn vriend en ik hebben er ook gewoond. Waar een ieder gelijk in heeft is dat je het beste eerst kan gaan kijken of het je bevalt en of het is wat je ervan hoopt/ denkt. Jij hebt er een eigen beeld over en niemand kan je echt vertellen of je het leuk zal vinden. Als het even kan vergelijk wat eilanden, zodat je echt weet dat je daar goed zit. Wat werk betreft zijn er echt wel opties het kan alleen even duren, dus zorg in ieder geval voor een goede reserve zodat je het enige tijd kan volhouden zonder vast inkomen. Er zijn een aantal hotels waar je ook voor iets langer een kamer kan huren, het Tamarind is hier 1 van. Hier wonen/logeren ook vaak mensen die uitgezonden worden via het werk, zij komen vaak al langer op het eiland en kunnen je advies geven. Enige is wel dat de huur hier wat hoger ligt, bv het Tamarind is zo'n 900 dollar per maand voor een studio. Voordeel is wel dat je in een goede buurt zit en redelijk centraal. Hoe meer mensen je kent hoe makkelijker je iets leuks voor een wat lagere huur kunt vinden. Er is namelijk een gebouw op het eiland waar veel stagiares verblijven, dit gebouw is goedkoper en je zit met allemaal studenten wat ook nog eens leuk is ivm de sociale contacten al leg je die redelijk snel op het eiland als je eenmaal de plekjes weet waar iedereen komt. Holland House Hotel is daar ook een goede voor, hier werken een aantal Nederlanders en stagiares uit nederland. Onderschat je situatie niet je hebt echt wel een reserve nodig! Succes en ik kan je verklappen, ookal gaat het soms niet helmaal zoals je wilt, het is een hele ervaring!! Met orientatie heb je het wel veel gemakkelijker!!
Bvi-tje
-
-
Beste Dennis,
Ik zie je post van een aantal jaren geleden, ik neem aan dat je nu ervaring hebt opgedaan. Ik zou ook graag de mogelijkheden willen uitzoeken voor het werken en tijdelijk emigreren naar de antillen. Ik zoek dan ook werk bij een ingenieursbureau. Kun je mij jouw ervaringen delen? is het positief bevallen allemaal?
-
Soortgelijke onderwerpen
-
ACRYamaha in forum Wonen en werken in het buitenland Forum
Reacties: 1
Laatste: 25-03-13, 00:09
-
Rutger25 in forum Sint Maarten Forum
Reacties: 20
Laatste: 11-04-12, 21:33
-
highvoltage in forum Sint Maarten Forum