Bekijk resultaten peiling: Heb jij wel eens moeilijkheden gehad met geld opnemen in het buitenland?

Stemmers
86. Om te stemmen moet je een forumaccount hebben (gratis).
  • Ja, bovendien was het een groot probleem om dit weer op te lossen.

15 17,44%
  • Ja, maar het was wel relatief snel opgelost.

16 18,60%
  • Nee, ik zorg er altijd voor dat ik meerdere mogelijkheden heb, zo sta ik nooit zonder geld.

28 32,56%
  • Nee, nooit problemen gehad.

24 27,91%
  • Anders... (licht je antwoord toe in een reactie)

3 3,49%

Onderwerp: Peiling juni 2012: Moeilijkheden met geld opnemen in het buitenland?

Bedankt
    54
    Is bedankt: 110

Peiling juni 2012: Moeilijkheden met geld opnemen in het buitenland?

Onlangs is er veel in het nieuws te doen geweest om de betaalpassen van de Rabobank. De passen werden geblokkeerd om skimmers hun activiteiten te bemoeilijken. Deze moest men dan zelf weer activeren. Dit is natuurlijk een goed initiatief. Echter was de uitvoering wat minder, veel werknemers van de Rabobank wisten niet van de regeling. Hierdoor was de informatieverschaffing slecht en kwamen veel mensen in de problemen omdat ze opeens geen geld op konden nemen.

In dit onderwerp dan ook de volgende peiling: Heb jij wel eens moeilijkheden gehad met geld opnemen in het buitenland?

Geef jouw situatie aan in de peiling en licht, als je wilt, je antwoord toe in een reactie!
    Laatst aangepast door Mark : 01-06-12 om 09:43

DMBoom
    Guest

Re: Peiling juni 2012: Moeilijkheden met geld opnemen in het buitenland?

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar mijn creditcard werd eens geblokkeerd toen ik in de VS was (creditkaart-land bij uitstek...). ING had me ook wel gebeld, maar ik had de oproep gemist en kon mijn voicemail niet afluisteren omdat ik hem niet had ingesteld voor het buitenland.

Dus ik wist van niets, tot ik bij een winkel stond en wilde betalen, en de Creditcard niet werkte. Ik kon daar ook niet met pin betalen, dus moest eerst op zoek naar een pin, toen weer terug naar de winkel, grrrr.

Daarná wilde ik online inchecken via de hotelcomputer, maar die zei dat mijn creditcard geblokt was. Oooow, dáárom deed 'ie het niet in de winkel!

Dus naar huis gebeld, de creditcard die ik heb is een tweede, gekoppeld aan die van mijn moeder. Dus zij heeft ING gebeld, creditcard gedeblokkeerd, et voila! Hij deed het weer. Blijkt dat ING argwaan kreeg nadat ik ineens een grote aankoop had gedaan met de card, terwijl ik hem verder bijna niet gebruik. Ze vertrouwden het dus niet, hadden mij gebeld maar ik nam niet op, dus pas geblokkeerd. En eigenlijk vind ik dat best een prettig idee. Ik heb nu alleen wel mijn voicemail zo ingesteld dat ik er ook in het buitenland naar kan bellen

Bedankt
    4
    Is bedankt: 4

Blogposts
    2

Nog nooit!!
    Heb alleen m'n Visa kaart bij me.
    Celui qui va doucement, va longtemps.....
    Willem Baba
    Carpe Diem

DrivingAround
    Guest

Ik heb al van alles meegemaakt:

Zo kon ik bij een ING bank in Polen niet pinnen met een Nederlandse ING pas.
    In Fins Lapland kon ik niet tanken met mijn Nederlandse Visa card. Niet handig als het volgende tankstation 300 km verder is ........

Verder was de ING al 3X van mening dat ik overleden was! Je pas/rekening wordt dan geblokkeerd en het lukt ze ook niet om die pas dan weer actief te maken. Gelukkig was ik op die momenten niet in het buitenland.

Een jaar nadat ik in Rusland was werd mijn creditcard digitaal geplunderd vanuit St Petersburg .......

Bedankt
    0
    Is bedankt: 4

Heb inderdaad zelfde probleem gehad met de ING creditcard tijdens mijn verblijf in USA. Mij hadden ze alleen niet tijdig ingelicht. Ik stond dus in de supermarkt met overvolle kar met boodschappen en kon niet meer pinnen. Heb overigens wel gelijk na een of ander noodnummer kunnen bellen en die vertelde mij dat de fraude afdeling inderdaad mijn creditcard geblokkeerd had omdat ze het vreemd vonden dat mijn kaart ineens veel in USA werd gebruikt. Na 1 dag probleem verholpen.

Bedankt
    8
    Is bedankt: 1

Heb het 2 keer meegemaakt, In Ibiza, kon daar helemaal niet pinnen, naar Nederland gebeld, die snapten er ook niets van, stond genoeg geld op, pas was ook niet geblokkkeerd, maar gelukkig had ik mijn broer bij me, en die had alles voorgeschoten, want die neemt meestal contant geld mee!
    En in Italie, nabij de Zwitserse grens, daar kon ik ook niet pinnen, dus ben toen maar weer terug gegaan naar Zwitserland en kon daar wel pinnen.

Bedankt
    3
    Is bedankt: 17

Een hoop gezeik meegemaakt in Syrië.
    Onze bankpas was onbruikbaar terwijl de bevolking vrolijk geld pinde. Lastig wanneer je laatste centjes opraken. Op een gegeven moment, bij de zoveelste ATM, kreeg ik een bericht in het Arabisch en vroeg degene achter mij wat daar te lezen stond maar vergat op dat moment mijn pas eruit te halen met als gevolg dat deze werd ingeslikt. De volgende dag opgehaald. Na veel gezoek vond ik een bank waar ik geld kon opnemen. Later naar Libanon uitgeweken. Master Card ondervond veel problemen vanwege de oneningheid tussen Bush en Assad.
    In Burma (Rangoon) werd mij verteld dat je in Mandalay geld kon opnemen met de Master Card, wat niet waar bleek te zijn. Tegen een hoge commissie geld opgenomen via Hongkong (35%)
    In Mongolië was het ook een ramp maar ik weet niet meer precies hoe dat ging.
    In Mexico deed de Master Card het ook niet altijd.
    Misschien is Visa een betere optie.

dick

Citaat Origineel gepost door Mark Bekijk Post

Onlangs is er veel in het nieuws te doen geweest om de betaalpassen van de Rabobank. De passen werden geblokkeerd om skimmers hun activiteiten te bemoeilijken. Deze moest men dan zelf weer activeren. Dit is natuurlijk een goed initiatief. Echter was de uitvoering wat minder, veel werknemers van de Rabobank wisten niet van de regeling. Hierdoor was de informatieverschaffing slecht en kwamen veel mensen in de problemen omdat ze opeens geen geld op konden nemen.

In dit onderwerp dan ook de volgende peiling: Heb jij wel eens moeilijkheden gehad met geld opnemen in het buitenland?

Geef jouw situatie aan in de peiling en licht, als je wilt, je antwoord toe in een reactie!

Bedankt
    19

Ik ben Belg (Vlaming) en kan enkel ervaringen delen wat Belgische financiële instellingen betreft. In 2011 werd door vele Europese banken de mogelijkheid tot pinnen in tal van ex-oostbloklanden geschrapt (bv. Kroatië). Dit voor de veiligheid van de kaarthouder.
    Je dient eerst contact op te nemen met je bank en zij zorgen er voor dat je gedurende een bepaalde periode toch geld kon afhalen uit de automaat.
    Voor de Bank v/d Post geldt deze beperking niet.
    Het is nuttig vooraleer met reis te vertrekken, eerst even contact op te nemen met je bankdirecteur, Visa, Mastercard. Zo vermijd je tal van problemen i/h buitenland.

Bedankt
    2
    Is bedankt: 0

In Panama kon ik begin dit jaar geen geld opnemen. gelukkig had ik nog genoeg contanten om het uit te zingen tot ik vertrok. Terug in Ned. vertelde iemand van de rabobank dat een collega van hem dezelfde problemen had gehad. Het bleek te komen doordat veel banken daar geen geld uitgeven in het weekend. En inderdaad: het was op een vrijdag gebeurd. De tekst voor mij was dat ik contact op moest nemen met mijn bank...Misschien had ik het op maandag opnieuw moeten proberen.

Bedankt
    14
    Is bedankt: 2

Op het moment zit ik in Oeganda en heb de eerste week echt flink last gehad van het nieuwe limiet voor pinnen.
    Ze hadden mij nameijk niet verteld dat het limiet was veranderd naar 250.000 shilling per dag (=80 euro).
    Mijn plan om dus meteen stage te gaan lopen, ging dus niet door, omdat ik geen duizenden euro's kon pinnen.
    Ik heb er een week overgedaan om via omwegen geld te kunnen overmaken naar een buitenlandse rekening, met 50 euro extra kosten. Aangezien mijn stage in een wildlife parrk is, had ik ook niet de kans om elke dag te gaan pinnen. Verder betaal je bij elke pinbeurt zo'n 2 tot 4,5 euro extra.

Bedankt
    9
    Is bedankt: 24

In Arusha, Tanzania was de pinautomaat al dagen leeg. Gevolg was dat ik uiteindelijk via een hotel met creditcard tegen zeer hoge kosten geld kon opnemen.

In Argentinië kon ik op onverklaarbare reden in Puerto madryn nergens geld opnemen met een rabopas. Pas bij de 8e bank kon ik per opname 20 euro opnemen. Beter dan niets!

In Petra, jordanie is mijn pas ingeslikt na een foutieve pincode. Daarna was deze pas meteen geblokkeerd. Gelukkig had ik een creditcard als backup.

Op het vliegveld van Manilla, Filipijnen probeerde ik te pinnen. Maar hij bleef staan op 'processing' en zo'n 10 minuten gebeurde er niks! Ik durfde niet weg te lopen en kreeg het ook erg warm ineens. Gelukkig kwam mijn pas er uit, maar zonder resultaat. Later kon ik geld opnemen bij een bank voor internationaal gebruik(?) maar daarna durfde ik niet meer bij andere banken te pinnen dan die bank.

Bedankt
    0

Citaat Origineel gepost door DickSan Bekijk Post
    Een hoop gezeik meegemaakt in Syrië.
    Onze bankpas was onbruikbaar terwijl de bevolking vrolijk geld pinde. Lastig wanneer je laatste centjes opraken. Op een gegeven moment, bij de zoveelste ATM, kreeg ik een bericht in het Arabisch en vroeg degene achter mij wat daar te lezen stond maar vergat op dat moment mijn pas eruit te halen met als gevolg dat deze werd ingeslikt. De volgende dag opgehaald. Na veel gezoek vond ik een bank waar ik geld kon opnemen. Later naar Libanon uitgeweken. Master Card ondervond veel problemen vanwege de oneningheid tussen Bush en Assad.
    In Burma (Rangoon) werd mij verteld dat je in Mandalay geld kon opnemen met de Master Card, wat niet waar bleek te zijn. Tegen een hoge commissie geld opgenomen via Hongkong (35%)
    In Mongolië was het ook een ramp maar ik weet niet meer precies hoe dat ging.
    In Mexico deed de Master Card het ook niet altijd.
    Misschien is Visa een betere optie.

dick
    Ja ik heb problemen ondervonden in India met mijn kaart van de toen nog fortis bank!
    heb 1x kunnen pinnen daarna weigerde mijn pas in alle bankautomaten en kon dus nergens meer pinnen! En ik had niet veel contanten bij mij. Dit gebeurd me dus nooit meer! neem nu contant geld mee en stop het in de kluis! Gelukkig was ik op groepsreis en er was nog een vriendin bij mij en die heeft vooor mij voor geschoten!
    Er was nog iemand van de groep en die had hetzelfde probleem maar die was van de amro bank.Bij terug komst in Nederland kon ik ook nergens meer pinnen!
    Volgens de bank had het iets te maken met de magneetstrip van de hotelkamer en mijn pasje? heel vaag verhaal! Kreeg wel een nieuwe pas zonder kosten. Maar als je alleen op reis bent zit je toch mooi!

Bedankt
    0
    Is bedankt: 3

Mijn Rabobank pas deed het af en toe niet toen ik in Peru was. Bij de school Amauta zeiden ze dat ze dit vaker hoorden van Nederlandse studenten en dat dit dan 1 of twee dagen duurde en daarna weer opgelost was. Wat ook zo het geval was. Heeft dit dan met die ´beveiliging´ van de Rabobank te maken of was dit een ander probleem? Hier in Bolivia nog geen problemen mee gehad.

Bedankt
    0

Begin dit jaar in Mauritanië kon ik met de gewone bankpas en een mastercard op geen enkele manier aan geld komen. Een Visakaart wordt er wel courant aanvaard aan de overigens frequente bankautomaten.
    Een vriend stuurde dan van thuis via Western Union geld naar een kantoor in Nouadibou waar ik dan het bedrag kon ophalen. Verzendkosten: 10% van het bedrag. Via internetbankieren kon ik wel het bedrag van mijn op zijn bankrekening overmaken.

Bedankt
    0

Begin april kwamen we van uit de Baja California (Mexico) in California. Daar was in een Walmart een filiaal van de Rabobank, mijn thuisbank! Maar met mijn Wereldkaart van die bank kon ik niet pinnen! Een paar dagen later in Palm Springs ging het prima bij de Rabobank (zonder kosten).
    Omdat wij voor lange tijd, 11 maanden, onderweg zijn heb ik de limit van de VisaCredit kaart laten verhogen. Toen echter het vorige creditbedrag was verbruikt, kon ik niet meer met de kaart betalen bij de Walmart. Na 2 telefoontjes met de mededeling dat er niets aan de hand was met de kaart, kon ik pas weer betalen nadat Visa het uitstaande bedrag had geïnd. Het opwaarderen van het tegoed heeft dus geen zin gehad!

Bedankt
    0

in Thailand 20.000 bath gepind. het werd keurig van de rekening afgetrokken, maar er kwam niks uit de machine. kreeg het pas terug na 4 maanden.

Bedankt
    0
    Is bedankt: 35

Normaal heb ik altijd wel genoeg cash bij me, maar toen ik wilde pinnen op Kos (Griekenland) kwam er niets uit de automaat. Mensen die na mij kwamen probeerden het ook, en wederom kwam er niets uit de automaat. Later bleek dat het geld wel was afgeschreven. Eenmaal in Nederland kreeg ik het geld wel vrij snel weer terug. Die pinautomaat heeft het de rest van de tijd overigens ook niet meer gedaan.

Coördinator Interviews

Bedankt
    22
    Is bedankt: 39

Ik heb nog geen problemen gehad met het pinnen in Zuid oost Azie. Het enige probleem in bijvoorbeeld Vietnam was dat er na 18.00 uur in de avond slechts voor een klein bedrag aan geld te pinnen was. Na 09.00 uur in de ochtend was dit probleem trouwens weer verholpen. Dus even goed rekening met dit feit houden.

groeten corenwilna

Bedankt
    13
    Is bedankt: 26

Op het eiland Lamu Kenya is er niet te pinnen met de passen van ING. Niet met Maestro, niet met Mastercard. Met een Mastercard kan ik dan (na soms lang wachten)bij de bankmanager (tegen betaling van de nodige extra fees) cash geld regelen. Ik probeer nu een extra creditcard aan te schaffen, een visacard, maar vervelend is het.

Bedankt
    7
    Is bedankt: 2

Toen ik een jaar geleden naar Kenia emigreerde kon ik met mijn ING-betaalpas bij verschillende banken geld pinnen. Na een paar maanden was dat opeens niet meer mogelijk. In Nairobi kan ik alleen bij Stanbic pinnen, de andere banken werken niet meer met mijn pas. Gek genoeg kan ik buiten Nairobi wel bij andere banken pinnen. Gelukkig heb ik nog niet gebruik hoeven maken van mijn creditcard.

.

WERELDWIJZER AGENDA
MEI 2013
Peiling: Waar kan een Wereldwijzer evenement het beste plaatsvinden?
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Nominatie Rondes
Scandinavië Reisquiz
JUNI 2013
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Finale Stemrondes

WERELDWIJZER VOORDEEL
10% korting op je reisverzekering
10% korting op buitenlandse SIM kaarten