Onderwerp: Turkse Liefdeskleptopic deel 89!!!

Bedankt
    14
    Is bedankt: 17

Re: Turkse Liefdeskleptopic deel 89!!!

04-09 Jazzy Mersin nog 5 nachtjes
    14-09 Angela Side nog 15 nachtjes
    16-09 Mexx Kusadasi nog 17 nachtjes
    17-09 Yavrum1 Bodrum nog 18 nachtjes
    26-09 Kmbrrr Gumbet nog 27 nachtjes
    27-09 Mirke Kumköy nog 28 nachtjes
    27-09 Turkije Lover Euro Disney nog 28 nachtjes
    09-10 Turkije Lover Kusadasi nog 40 nachtjes

- BACK AT

24-09 Yavrum
    27-09 Mexx
    28-09 Angela
    31-09 Turkije Lover
    11-10 Kmbrrr
    17-10 Turkije Lover
    23-10 Mirke

- BIRTHDAY'S.

06-11 Miss1993
    02-12 Angela
    13-12 turkije lover
    21-12 Pookie
    12-01 Cindy
    26-01 Fieeh
    07-02 Nikitaa19
    04-03 Mirke
    15-03 Jazzy
    29-03 Yavrum
    25-04 Lisaaa 17
    09-08 Miloutjuh
    21-08 Mutlu

-samen met vriend sinds:

Fieeh : 10 augustus 2009
    Pookie : 24 juli 2011
    Jazzy : 27 november 2011
    Yavrum : 26 augustus 2011
    Miss93 : 1 september 2011
    Mexx :21 juli 2009
    Cindyyy : 24 oktober 2009
    Lisaaa 17: 6 juli 2011

Turkije Team
    Bedankt
    76
    Is bedankt: 134

hallo dames,

wat een rust hier, hoop dat alles goed met jullie gaat!

cindy ik denk dat de chat op fb raar deed, maar goed heb al gezegd ik spreek je snel en zei begin alvast met je koffer inpakken voor istanbul laatste dag is daar vast weinig tijd voor
    Je kunt je ogen sluiten voor wat je niet wilt zien... maar je kunt je hart niet sluiten voor wat je niet wilt voelen...

if i hadn't met you.. i would not like you...
    if i hadn't like you... i would not love you...
    if i wouldn't love you...i would not miss you...
    but i did, i do and i will♥

Bedankt
    40
    Is bedankt: 24

Goede avond meiden

Miss: mooie update! Ja wij geven een echt islamitisch traditioneel (pfff ) trouwfeest van drie dagen...en askim zei me dat ik dan een gekleurde en een witte jurk nodig heb
    Je mag zoveel mensen meenemen als je wil bij je bekering haha, maar wel alleen vrouwen mogen er bij zijn in dezelfde kamer...ik doe het alleen want ik heb niemand om mee te nemen, die ene vrouw dat ik ken uit Nederland wou mee maar zij kan volgende week zaterdag niet...en ik ga echt niet uitstellen
    Het gebeurd bij iemand thuis en daar zitten een stuk of 5 (bekeerde) moslima's als mijn getuige, heb er al met 3 contact daarvan en het klikt. Dus wordt vast gezellig!
    Gefeliciteerd met je vader, heb je het nog verteld van je verloving?

Milou: ik snap heel goed dat je het druk hebt met die drie kinderen! Gaan ze binnenkort naar school?

Mijn laatste werkdag zit er op...morgen is de laatste vakantiedag van mijn broer dus we gaan met zn drieën (ook mijn moeder) iets leuks doen. Als het zo goed als droog zou blijven gaan we naar de zee, maar we vrezen er voor :( Hoop er toch echt op denk dat het al 10jaar geleden is, of zelfs langer, dat ik nog aan de belgische kust ben geweest!
    Fijne avond nog meiden
    Wie dromen heeft, heeft toekomst!

Bedankt
    0
    Is bedankt: 2

@Jazzy ja mijn dag gisteren viel wel mee, gewoon school en werk. Een beetje saai dus hihi.
    En wat sta jij vroeg op zeg :O Om half 6 ofzo?? Pfff ik lig er nog elke ochtend zeker tot 7 uur in..

@Miss leuk idee! Hihi zou je askim zeker heel blij mee zijn Pff en ik hoop het ook ja, hij zei dus dat hij me zeker volgende week woensdag zou kunnen bellen, dus ga echt gek worden als ik dan nog steeds niks van hem hoor..

@Pookie spannend zeg!!! moet je je daar nu ook echt op voorbereiden of wat gebeurd er dan precies? Sorry misschien dat je dat al een keer hebt uitgelegd maar dat ik daar dan over heen ben gelezen..

Ooooh meiden ik zit nu echt sinds een week ongeveer (dus vanaf dat ik zo'n 5 dagen uit Turkije terug was) echt helemaal onder de kleine bultjes/puistjes.. Heel me gezicht, me hals, en zelfs wat op m'n onderarmen.. Weet echt niet waar het van komt en het ziet er zo verschrikkelijk uit :(
    Vandaag weer alleen naar school geweest.. En vanavond even met mama boodschappen doen alvast voor zaterdag want dan wordt ze 50!

Bedankt
    40

Lisa: misschien komen die bultjes van de stress (wegens je askim :( ) ?
    Eum tgoh ja ik weet het niet zo goed is voor mij heel spannend...ik weet dat ik mijn geloofsgetuigenis (shahada) ga zeggen: "Ik getuig dat er geen God is die het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is." Maar dan in het arabisch...klinkt zo blijkbaar: Eshhedoe an laa ilaha illallah, wa eshhedoe enna moehammaden abdoehoe wa rasoeloeh" Daar ben ik super zenuwachtig voor met mijn domme faalangst...maar dan ben je dus bekeerd tot de Islam als je dat getuigt. Die meisjes zijn mijn getuige...die andere organisatie is ook een moskee, als je het daar doet krijg je een attest, zodat je Mekka binnen mag, zodat je op de Islamitische manier begraven kan worden etc etc...nu gebeurd het bij iemand thuis dus ik weet niet hoe het zal gaan. Maar die meiden helpen veel meisjes en hun gaan ook naar die ene moskee dus lijkt me dat het zich allemaal uit gaat wijzen.
    En als dat niet is naja, ik doe het toch nog een keer in Turkije, aangezien dit meestal niet geldig is in Turkije...met askim en zijn familie er bij.
    Ik voel me nu als hun baby hahaha, ze zijn zo zorgzaam: allemaal wanneer ik het wil, stap voor stap, niets overhaast...superwarm, open, enthousiast en nieuwsgierig...blijkbaar is dat het zusterschap van de Islam en dat is echt super super tof. ze spreken ook vaak af, doen hun avondmaal tijdens de ramadan super vaak samen, gaan samen shoppen etc etc...
    Word dus volgens mij echt een gezellige namiddag met mij in de spotlights hahah, ben zo verlegen dus dat wordt nog wat. Maar goed het is wat ik op het moment het meest wil in mijn leven naast askim, en wat heel mijn leven zal bepalen en zal leiden dus we gaan er voor hihi.
    Gefeliciteerd met je moeder alvast!

Bedankt
    13
    Is bedankt: 28

Lisa: Ja ik sta op om 5.25 als ik naar Mechelen moet
    Sometimes you have to stop thinking so much and go where your heart takes you.

Bedankt
    22
    Is bedankt: 14

@Lisa: Oh wat raar al die bultjes. Zou wel kunnen wat Pookie zegt. Mijn oma heeft ook eens zoiets op haar benen gehad en bleek uiteindelijk dat dat van de stress was. (Was toen mijn oma nog in het begin zat van haar dementie en ze het zelf ook besefte). Dus kan wel zijn dat het met je askim te maken heeft. Misschien toch eens laten nakijken.

@Pookie: Veel succes met je bekering. Ik had die zin ook al eens ergens gelezen, de shahada. Moeilijk om niet over je tong te struikelen :p

Oooh ik ben superblij! Mijn vliegtickets zijn vandaag na een tweede keer bellen toch in orde gekomen. Wat een opluchting.
    Hihi als het elke dag zo zou gaan op het werk als vandaag, wil ik er misschien nog niet weg :p Was eens aangenaam. Leuke, aardige klanten en 's avonds een beachparty achter in de lobby van een bedrijf met alleen maar muziek waar je happy van wordt! En ik was al zoooo vrolijk! Dus je kan je voorstellen hoe ik daar achter mijn balie stond. :p Stond bijna te dansen en door een klant betrapt toen ik mee aan het zingen was! haha :p
    Met askim gaat het minder. Zijn I phone is vandaag gestolen waar hij naartoe was :( en de politie daar wou niets doen. Hij gaat het morgen dan maar proberen aan te geven bij de politie in Antalya.

Bedankt
    0
    Is bedankt: 0

iets in bijzondere jeugdzorg, nu bezig voor opvoedster maar ik ga nog verder leren

Bedankt
    14

04-09 Jazzy Mersin nog 4 nachtjes
    14-09 Angela Side nog 14 nachtjes
    16-09 Mexx Kusadasi nog 16 nachtjes
    17-09 Yavrum1 Bodrum nog 17 nachtjes
    26-09 Kmbrrr Gumbet nog 26 nachtjes
    27-09 Mirke Kumköy nog 27 nachtjes
    27-09 Turkije Lover Euro Disney nog 27 nachtjes
    09-10 Turkije Lover Kusadasi nog 39 nachtjes

- BACK AT

24-09 Yavrum
    27-09 Mexx
    28-09 Angela
    31-09 Turkije Lover
    11-10 Kmbrrr
    17-10 Turkije Lover
    23-10 Mirke

- BIRTHDAY'S.

06-11 Miss1993
    02-12 Angela
    13-12 turkije lover
    21-12 Pookie
    12-01 Cindy
    26-01 Fieeh
    07-02 Nikitaa19
    04-03 Mirke
    15-03 Jazzy
    29-03 Yavrum
    25-04 Lisaaa 17
    09-08 Miloutjuh
    21-08 Mutlu

-samen met vriend sinds:

Bedankt
    40

Goede morgen meiden
    De zee gaat helaas niet door door dat rotweer :(
    Maar goed nu gaan we naar aquatopia en nadien ergens lekker iets eten. Zitten we binnen en doen we toch nog iets leuk Heb gisteren onverwachts askim nog gezien op de webcam, deze week al 3 keer echt super leuk

Yavrum: heb al veel geoefend op die zin hoor haha En heb m opgeslagen in mijn gsm dus die zaterdag als ik met de bus vertrek zal ik hem heel de rit lezen haha
    oooh joepie je vliegtickets in orde dus je vertrekt vanavond of morgen?
    En gelukkig kan het ook af en toe leuk zijn op het werk hihi, had ik gisteren ook
    En wat vervelend van je askim zijn iphone...die jongen heeft toch wel pech de laatste tijd he? :S

Wat is het hier stil meiden :(

Bedankt
    22
    Is bedankt: 14

@Pookie: Veel plezier vandaag! Klinkt gezellig.
    Ik vertrek morgen héél vroeg en zijn vriend is op de hoogte dat ik kom, dus bel hem morgen even als ik daar ben om te horen of men askim thuis is en anders kan ik mss wachten in zijn appartement

Mijn bagage is gepakt. Gelukkig dat ik nu toch nog eens naar daar kan gaan. Heb 15 kilo aan bagage mee dat bedoeld is om daar te laten en mijn kleren steken gewoon in mijn handbagage! Nu nog even mijn vliegtuigtickets uitprinten en mijn loonstroken kopiëren van de vorige 2 maanden. Augustus stuur ik dan wel even via mail naar mijn askim volgende week en dan kan hij achter zijn visum gaan horen.
    ooooh, denk er ineens aan! Ik ben men schoenen vergeten in te pakken!

Bedankt
    6

Lısa meıs even volhouden! Er komt ook weer een tıjd dat hıj ıets meer kan bellen, daar ben ık zeker van!

Hoe gaat het verder met julıe meıden?

Hıer gaat het supergoed. We maakte heel veel ruzıe en gısteravond heeft askım ıets super lıefs voor me gedaan! Ik moest mn gewone kleren aandoen ıpv mn pyama. Hıj nam me mee het dak van het huıs op en daar had ıe stoeltjes en een tafeltje neergezet. Een flesje wıjn en nootjes. Echt super super superlıef de hele avond daar gezeten en naar de sterren gekeken. Daarna op zn scooter nog naar het strand geweest. We waren half 3 thuıs haha! Was echt een heerlıjke avond we keken elkaar aan, waarom maken we nou eıgenlıjk zoveel ruzıe. Toen begonnen we beıde te lachen! En sındsdıen gaat het ook supergoed! Strakjes komt zn mamsıe thuıs om ons morgenochtend uıt te zwaaıen! Morgenochtend gaan we naar Istanbul =D
    In every girls life there's a boy she will never forget, and a summer where it all began <3

Bedankt
    0
    Is bedankt: 2

@Pookie Pfff die zin die je moet zeggen lijkt me wel echt lastig ja, maar dat gaat vast wel goed komen! Snap dat je er echt heel zenuwwachtig voor bent, maar gelukkig zijn die meiden daar heel aardig dan, dat scheelt ook veel
    En lief van je askims familie dat ze jou zo goed ermee helpen!
    En dankjewel haha!

@Jazzy hoe was je laatste dagje werken?

@Yavrum ja ik denk het ook van de stress. Ik ben al bij de dokter geweest en die denkt dat het misschien komt omdat ik een tijdje geleden van pil ben gewisseld. Van de Diane naar een veel lichtere. Maar dat denk ik zelf eigenlijk niet, sowieso ook voor ik met de Diane begon is het nooit zo erg geweest, had 3 jaar geleden voor ik met die pil was begonnen wel wat puistjes maar dat was nog lang niet eens de helft van hoe erg het nu is.. En het is dus echt van geen een bultje echt in 2 dagen heeeel erg geworden :(
    De dokter wil wel ook een onderzoek doen naar darm parasieten ofzo, en daar kan het ook van komen. Dus ben benieuwd!
    Oooh jij morgenvroeg lekker naar je askim! Hihi moet wel echt een goed gevoel zijn! Zeker dat je je tickets net hebt en morgen al kunt vertrekken Heeeeeeel veel plezier alvast!!!

@Cindy ik hoop het echt zo erg! Hoop in iedergeval dat als hij volgende week woensdag wordt ''uitgezonden'' dat hij dan even kan bellen, want dat heeft hij dus wel tegen me gezegt..
    Wat lief van je askim van die verrassing!! Gelukkig gaat het nu veel beter tussen jullie En een hele goede reis alvast morgen!

Wat een rotweer vandaag :S Maar goed daar is het natuurlijk Nederland/België voor..
    Ga van half 4 tot half 10 met een vriendin helpen op school bij het afscheid van een aantal leraren. Niet heel veel zin in maar hoop dat de tijd dan wat sneller zal gaan.
    Hele fijne middag nog meiden!

Bedankt
    6

Lısa ık hoop het echt voor je! Heb je ook geen contact met zn ouders ofzo dıe mıss wel wat van hem gehoord hebben?? Mısscıhen kun je vıa vıa ıets te weten komen!
    In every girls life there's a boy she will never forget, and a summer where it all began <3

Bedankt
    19
    Is bedankt: 5

Heb snel alles bijgelezen maar helaas.. er is niet veel blijven hangen.
    Wel dat YAVRUM haar tickets heeft ooh wat zal dat een verrassing zijn voor je askim.
    En dat CINDY ruzie heeft gemaakt met haar askim. Maar dat gaat alweer een stuk beter en jullie gaan naar Istanbul. Doe je de groetjes aan m'n man? POOKIE gaat zich bekeren weet alleen niet of het deze zaterdag is of volgende week? Spannend hoor. MUTLU heeft niet zo'n speciaal virus als ze dacht. Moet je het toch delen met de rest van NL.

Mini is de hele week helemaal afgepeigerd dus dat is of vroeg slapen en vroeg wakker. Zat ik van de week om 4 uur op de bank, humm. Of de hele nacht onrustig zodat ik op het randje lag en mevrouw dwars over. Dit weekend niks in de planning dus daar gaan we heerlijk van genieten samen. Behalve dan het aankleden want half naakt rond rennen is veel leuker. Vooral als mama je probeerd te pakken om iets van kleding aangtrokken te krijgen. Helaas voor mini wint mama het altijd
    Iedereen een heel fijn weekend toegewenst.

Bedankt
    22
    Is bedankt: 73

Cindy,goede reis naar Istanbul.

Pookie,succes morgen of is het volgende week?

Janne,weet niet of mini in een hoger bed kan liggen,heb wel eens gezien,dat mensen die klein wonen dan een hoogslaper(tje) boven hun bed zetten dus zeg maar over de breedte van het hoofdeind..
    03-12-2008 the first day of the rest of my life.

Life is what happening to you,while you make other plans

Bedankt
    40

Goede avond meiden

Yavrum: heel veel plezier met die leuke verrassing hihiii Geniet er van!

Cindy: wat een leuke verrassing van je askim gisteren, zo romantisch! en morgen naar Istanbul, ga je met de bus?

Lisa: inderdaad moeilijk en spannend maar klopt ze zijn zo behulpzaam enzo, komt vast wel goed. Hopelijk weet je snel wat die bultjes zijn echt vervelend lijkt me :S

Janne: jij druk bezig met het achterna lopen van mini en snachts durft ze dan nog heel het bed inpikken ook hahaha

En ik ga me volgende week bekeren meiden hihi. Kan niet meer wachten!
    Vandaag was super super gezellig echtwaar. Aquatopia was groter dan we dachten dus ook meer te zien, heb een leguaan aangeraakt haha die zaten daar gewoon los...
    Nadien zijn we even 'gaan shoppen' en nadien marokkaans gaan eten, was echt gezellig en lekker! We zijn nog maar een half uurtje thuis dus echt wel een geslaagde dag, alleen zo koud brrrr. Zo meteen zie ik normaal askim nog en nadien lekker slapen en dan die zie ik morgen jazzy
    Geniet van jullie weekend meiden!

Bedankt
    161
    Is bedankt: 70

Hier was het bloedonderzoek wat minder.. Heb licht verhoogde lever-waardes en moet daarom over 2 weken weer bloed prikken... :( bah..
    What doesn't kill you, makes you stronger....

Bedankt
    161
    Is bedankt: 70

Oh en ik heb per 1 okt een nieuwe baan!!!
    What doesn't kill you, makes you stronger....

Bedankt
    13

Goede avond meiden!

Cindy: Zoooooo super lief en romantisch van je askim!!!!! Echt tof!

Lisa: Goed ze waren allemaal super lief voor me!

Ik ben net thuis, heb vandaag gewerkt tot kwart na 6.. Was echt wel lief, alle collega's zeiden dat ze me gaan missen, en ik stond in mechelen hebben ze allemaal bijgelegd had ik een kadobon gekregen van 25 euro! En dan nog een doosje met goodluck waar muziek uit komt. Dan heb ik nog een fax gekregen van de winkel in ekeren met erop dat ze me gaan missen. Morgen ga ik afscheid nemen in Schoten. Blijkbaar krijg ik nog verrassingen.. Zou meer moeten weggaan
    Het gaf me echt een raar gevoel dit laatste dagje werken, want eigenlijk deed ik dat wel graag en heb de mensen zo graag allemaal!! Heb gisteren voor men collega's een aardbeientaart gekocht. En vandaag voor andere collega's een bananentaart, was echt overheerlijk mmmmm!
    Na het werk ben ik nog bij papa thuis gaan helpen (hij heeft een zaak voor bbq aan huis en had nog veel voor te bereiden en vroeg of ik kwam helpen) dus nu net thuis en ben kapot! Zo meteen bedje in en dan morgen met pookie weg na een hele lange tijd geleden!

Slaapwel meiden dikke kus!
    Sometimes you have to stop thinking so much and go where your heart takes you.

Bedankt
    40

Mexx: dat klinkt niet goed :( hopelijk komt er niets ernstigs voort uit die onderzoeken! En gefeliciteerd met je nieuwe baan!!!

Ik ga slapen meiden heb zin in morgen! morgenavond zie ik trouwens ook mijn familie, we hebben weer die drink. Kijk ik ook zo hard naar uit is ook al lang geleden natuurlijk...drie maanden geleden kon ik niet wegens Turkije, weet niet meer precies waarom ik denk toen met mijn ikamet, maar sommige familieleden, eigenlijk iedereen behalve mn meter en mn grootouders, heb ik dus al 6maanden niet meer gezien! dus weer een drukke, leuke dag!
    Geniet van jullie weekend lieve meiden!

Bedankt
    6

Mex super gefelıcıteerd met je baan! En wat rot dat je nog een keer bloed moet laten prıkken. Hoop dat er nıet ıets ergs uıtkomt!

Pookıe zozo spannend hoor! Voelt dat nıet raar dat je dan echt moslıma bent? Je was toch nıks eerst zegmaar? En dat waterpark klınkt echt supergaaf!

Janne heerlıjk je verhalen te lezen zeg over mını! Ik zal je man de groeten doen als ık hem zıe haha!

Jazzyke ık herken het! Mıjn laatste werkdag was zo onwerkelıjk! Ik heb daar zoveel jaren met zoveel plezıer gewerkt en zulke lıeve mensen. Ik mıs het nu al hoor haha!

Zo askım lıgt op 1 oor en ık heb de koffers klaar! Heen had ık 32 kg en mocht 30. Nu mag ık maar 20 kg hahha. Askım heeft gelulkkıg nıet zo heel veel dus heb ook wat zooı bıj hem erın gepropt. Maar ze hebben geen weegschaal dus morgen op goed geluk en anders maar bıjbetalen! om 8 uur staat de auto voor de deur en om 10 uur gaan askım en ık voor het eerst samen vlıegen! Zo leuk en superspannend! Eındelıjk kan ık hem meenemen door dıe rotdouane waar ık altıjd moest huılen! Kan echt nıet meer wachten! Ik kruıp snel naast askım want mıjn oogjes begınnen ook al dıcht te vallen!

Bedankt
    14

04-09 Jazzy Mersin nog 3 nachtjes
    14-09 Angela Side nog 13 nachtjes
    16-09 Mexx Kusadasi nog 15 nachtjes
    17-09 Yavrum1 Bodrum nog 16 nachtjes
    26-09 Kmbrrr Gumbet nog 25 nachtjes
    27-09 Mirke Kumköy nog 26 nachtjes
    27-09 Turkije Lover Euro Disney nog 26 nachtjes
    09-10 Turkije Lover Kusadasi nog 38 nachtjes

- BACK AT

24-09 Yavrum
    27-09 Mexx
    28-09 Angela
    31-09 Turkije Lover
    11-10 Kmbrrr
    17-10 Turkije Lover
    23-10 Mirke

- BIRTHDAY'S.

06-11 Miss1993
    02-12 Angela
    13-12 turkije lover
    21-12 Pookie
    12-01 Cindy
    26-01 Fieeh
    07-02 Nikitaa19
    04-03 Mirke
    15-03 Jazzy
    29-03 Yavrum
    25-04 Lisaaa 17
    09-08 Miloutjuh
    21-08 Mutlu

-samen met vriend sinds:

Turkije Team
    Bedankt
    76
    Is bedankt: 134

goede morgen dames,

Cyn dat had ik dus ook, hoeft nog niks ergs te zijn, de 2e keer kunnen ze specifieker onderzoek doen op de dingen die met je lever te maken hebben. Gefeliciteerd met je nieuwe baan, ziet de toekomst er toch beter uit dan verwacht!!

cindyyyyyyyyy spannend en je hebt gelijk kan je eindelijk saampjes door die douane heen en jullie avontuur kan gaan beginnen. Ben zo benieuwd naar hoe het allemaal zal zijn!

wij gaan vandaag met 8 man naar beverwijk vandaar dat ik vroeg mijn bed uit ben, maar het was gister nog al laat geworden met askim, dus had een beetje moeite om er echt uit te komen, maar is gelukt Ik wens jullie een fijne dag toe!!
    Je kunt je ogen sluiten voor wat je niet wilt zien... maar je kunt je hart niet sluiten voor wat je niet wilt voelen...

if i hadn't met you.. i would not like you...
    if i hadn't like you... i would not love you...
    if i wouldn't love you...i would not miss you...
    but i did, i do and i will♥

.

WERELDWIJZER AGENDA
JUNI 2013
Scandinavië Reisquiz
Peiling: Grootste vertraging ooit met het vliegtuig?
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Finale Stemrondes
JULI 2013
Scandinavië Reisquiz
Wereldwijzer Reis Awards 2013: Finale Stemrondes
OKTOBER 2013
Informatiemarkt Student Op Reis
NOVEMBER 2013
Wereldwijzer Vrijwilligersdag

WERELDWIJZER VOORDEEL
10% korting op je reisverzekering
10% korting op buitenlandse SIM kaarten