STEL EEN VRAAG | ACTIEVE TOPICS

Auto huren in Colombia

Auto huren in Colombia

Hoi,

Binnenkort ga ik met 3 vrienden (4 in totaal dus) een rondreis van drie weken maken in Colombia. Het schema ziet er vooralsnog als volgt uit:
    Heel globaal:

Dag 1-2 in Bogota

Dag 3 - 7 Leticia (vliegen vanaf bogota)
    Dag 8 - 10 Pereira en omstreken (vliegen vanaf leticia)
    Dag 11 - 14 Medellin en omstreken (?)
    Dag 15 - 21 Noordkust (vliegen naar Cartagena)

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het huren van een auto in Colombia. Het lijkt me gaaf om van Pereira naar Medellin te rijden. Ook Santa Marta naar Cartagena lijkt me wat afstand betreft goed te doen. Is het verantwoord om deze trajecten te rijden als je kijkt naar bv verkeersregels/(on)verharde wegen, juridisch gekloot bij aanrijding?/schade etc.

Hoor graag jullie ervaringen!

DEELNEMER REISBLOG VERKIEZING 2017

Re: Auto huren in Colombia

Hoi! Wat een leuke plannen hebben jullie

Een auto huren in Colombia kan wel, bijvoorbeeld bij Rentalcars.com. De wegen in Colombia zijn wisselend goed, soms ronduit dramatisch, soms heel goed. De grote wegen tussen Armenia, Pereira en Manizales bijvoorbeeld zijn heel goed, maar ga je een dorpje in of van de weg af dan kan het beeld zomaar veranderen in één grote chaos. Ik heb voor mijn broertje een auto geregeld in Eje Cafetero, dat vond hij al doodeng terwijl dat wel goed te doen is. Dus binnen de koffiezone zelf.
    Colombianen rijden over het algemeen erg gevaarlijk. Met onze eigen auto hebben we diverse lange routes afgelegd, zoals van Bogotá naar Medellín en vanaf Bogotá naar Eje Cafetero. Zeker wel te doen, maar ik zit regelmatig doodsangsten uit te staan tijdens zo een rit haha. Auto's en zelfs grote vrachtwagens die elkaar op een 1-baans haarspeld-bochten-weg gaan inhalen op de meest onmogelijke momenten bijvoorbeeld. Verkeersregels zijn er in Colombia vooral om te breken. Rechts of links inhalen: net wat uitkomt. Dat soort dingen. Dus als je een auto huurt, houd daar dan rekening mee.

Heel belangrijk is het om een goede verzekering af te sluiten. Als je pech hebt door een storing in de auto dan moet je geholpen worden, ook als je in the middle of nowhere staat (waar vaak geen telefoonbereik is). Als je in een ongeluk verzeild raakt kan dat wel vervelende gevolgen hebben. Zeker als jullie het ongeluk veroorzaken en de tegenpartij gaat moeilijk doen. In Bogotá bijvoorbeeld worden aanrijdingen vaak ter plekke afgehandeld, zodat je niet met gedoe zoals extra geld betalen zit, maar als het een dodelijk ongeluk is dan kan daar een gevangenisstraf op staan. Maar als jullie voorzichtig rijden, niet na zonsondergang en meegaan in het Colombiaanse verkeer dan zou het goed moeten komen. Al ligt een ongeluk in een klein hoekje natuurlijk (zeker in Colombia, er vallen jaarlijks duizenden doden in het verkeer). De route tussen Santa Marta en Cartagena is prima, maar duurt maar 2,5 uur ongeveer. Is ook prima met de bus te doen, veel goedkoper waarschijnlijk.

Houd ook rekening met de staat van de wegen. Toen ik voor het eerst hier reed moest ik er echt aan wennen dat je echt OVERAL op moet letten. Op auto's, scooters, voetgangers en fietsers die in dorpjes overal vandaan komen, in de bergen op al die haarspeldbochten, en altijd op de gaten en soms echt kraters in de weg. Om pech met de auto te voorkomen moet je die gaten ontwijken. Maar zoals gezegd: op de grote wegen tussen Armenia, Pereira en Manizales zul je geen enkel probleem hebben met rijden. Er zijn onverharde wegen naar bepaalde parken of dorpjes toe. Die zijn prima te doen als je een goede auto hebt (met de goedkoopste chevrolet kun je die wegen overslaan dus ). Wij hebben toevallig net een nieuwe grotere auto gekocht om beter in het land te kunnen rijden. De weg naar Salento toe is prima te doen ook, zeker als je gewend bent in de bergen te rijden. Zo niet, dan is de eerste keer even spannend denk ik. In Manizales stap ik echt nooit meer in de auto haha. De wegen daar zijn zo bizar stijl, doodeng haha :P De weg tussen Manizales en Medellín ken ik niet, maar houd rekening met een niet al te goede weg.

In Colombia zijn er niet van die stopplaatsen zoals je kent uit Europa, dus neem voldoende eten en drinken mee en stop in een dorpje of een restaurant langs de weg (die zijn er soms wel).

Kijk eens hier voor meer info over Colombia: http://www.besabine.com/op-reis-in-colombia/.

Soortgelijke onderwerpen

1. Reizen & Vakantie Auto naar Colombia
    rob2016 in forum Colombia Forum
    Reacties: 4
    Laatste: 31-10-16, 09:53
  2. 4WD huren in Colombia.
    JimmyLuca in forum Colombia Forum
    Reacties: 0
    Laatste: 31-08-15, 17:43
  3. Midden-/Zuid-Amerika Auto kopen in Colombia
    joannesierink in forum Reisgenoten Forum
    Reacties: 2
    Laatste: 26-04-13, 14:31
  4. auto huren, ter plaatse huren of vooraf via internet?
    Caroline10 in forum Curacao Reiscafé
    Reacties: 5
    Laatste: 17-02-13, 22:34
  5. Auto huren / auto kopen
    lucyvandermaten in forum Zuid-Amerika Reiscafé
    Reacties: 3
    Laatste: 01-03-10, 13:08

STEL EEN VRAAG - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten