STEL EEN VRAAG | ACTIEVE TOPICS

Is het makkelijk om te emigreren naar Amerika?

Re: Is het makkelijk om te emigreren naar Amerika?

Ik denk persoonlijk dat 18 erg jong is om als stel te emigreren. Daarnaast zal iedere emigrant je op het hart drukken om sowieso eerst uitgebreid je bestemming te bezoeken als toerist en vervolgens veel contact opdoen met de lokale bevolking (wellicht al werk of een high school/universiteit zoeken). Het gras lijkt namelijk altijd groener aan de overkant, maar schijn kan bedriegen. En ook dat je emigratie vooral niet moet gebruiken om weg te rennen uit Nederland. Emigreren doe je vooral omdat je denkt ergens iets speciaals te kunnen vinden en erop vooruit te kunnen gaan. Aan ieder land kleven ook nare kanten (voor de VS: moeilijke arbeidsmarkt, zeker voor immigranten, slecht verzekeringsstelsel t.b.v. de gezondheidszorg), of zoals Cruijf zei: "Ieder voordeel heeft z'n nadeel."

Wat betreft de Green Card: kijk eens op de site van de immigratiedienst voor alle opties. Mocht je nergens voor in aanmerking komen, dan is er altijd nog de green card lottery: gratis en makkelijk, maar nooit een garantie! (Opletten dat je op de juiste website belandt, iedere site waar dan ook maar enige vorm van kosten worden gevraagd, is een frauduleuze site.)
    De kettingzaag is de natuurlijke vijand van de blokhut.

Hallo allemaal ik ben nu net 14 en ik wil als ik 20-25 ben graag naar Pittsburgh emigreren dus kan iemand mij informatie geven hoe ik het beste kan emigreren.

Alvast bedankt!

Als ik jou was, zou ik nog even wachten tot je daadwerkelijk wilt gaan. Procedures kunnen in de loop der tijd lichtelijk veranderen. En dikke kans dat je tegen die tijd andere ideeën over jouw toekomst hebt.

Het is nu al moeilijk om wettig naar de VS te emigreren en dat zal alleen maar moeilijker worden. Als je 16 bent en al een vaste vriende hebt die een paar jaar ouder is, heb je al "gewone" problemen, laat staan dat je bovenop die omwenteling in je persoonlijke leven ook nog eens moet proberen te overleven in een land waar je de taal niet voldoende spreekt, de gewoonten niet kent, en helemaal alleen staat (je vriend heeft diezelfde problemen, dus die zal weinig kunnen helpen).

Ik zou nog even wachten en eerst eens kijken hoe lang je verhouding met je vriend nog duurt (ik weet het: je hele leven lang, maar dat kun je alleen maar hopen, de kansen zijn maar klein, jullie hebben beide nog wat te leren en te groeien). Ik was 29 toen ik in m'n eentje emigreerde (in 1976) en toen wist ik ongeveer waar ik mee te maken kon krijgen, plus ik had wat ervaring in het zelfstandig leven. Waardoor het nog steeds niet makkelijk was, maar ben altijd blij geweest dat ik het rustig aan gedaan heb. (En ik ben al weer bijna 30 jaar getrouwd met m'n Amerikaanse vrouw, die ik vijf jaar na m'n immigratie ben tegengekomen.

Hey!!

Ik heb een vraagje! Ik wil graag naar LA verhuizen omdat de jongen waarvan ik hou daar woont! We hebben elkaar leren kennen en liefde op het eerste gezicht! Ik ga dit jaar weer 2 weken op vakantie naar hem om te bespreken, we willen graag samen verder gaan in LA, ik heb al veel research gedaan maar ja ieder verhaal kan me helpen! Waar moet ik allemaal rekening mee gaan houden?

Love,
    Angel

@engeltje: hier alvast twee oudere topics die ik zo snel kon vinden. Daarnaast zou ik wel uitgebreid de relatie uitproberen voordat je serieuzere stappen zet. Breng eens 3 maanden met hem door i.p.v. 2 weken, dat geeft al een iets beter inzicht over hoe het samenwonen zou kunnen zijn. (Geloof mij, ik weet inmiddels alles over dit soort relaties. Ik zit in hetzelfde schuitje.)

Cheers,
    Jurjen

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=82677
    http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=102391

Beste Jurjenb,

Ik wil over 10 jaar gaan emigreren naar Amerika(Illinois)
    Als je dan met iemand trouwt kun je ermee gaan samenwonen terwijl je wacht?
    Kost het heel veel geld om dan alles te legaliseren enz, al die formulieren?

Mvg Kevin Geldof
    Follow The American Dream on your own way

2012 USA - IL, IN, WI

@jurjen Ik ken hem al 3 jaar en we gaan al 1 jaar met elkaar! We zijn al 2 jaar bij elkaar op bezoek aan het gaan! Iedere vakantie als het kan! En nu wordt toch eens tijd of ik naar hem, of hij na mijn dus we zijn alle mogelijkheden aan het bekijken!
    Bedankt voor je site ik ga ze zeker bekijken!

Ik denk dat Jurjenb een hele goed tip geeft: ga inderdaad eerst eens wat langere tijd met elkaar doorbrengen. Een aantal weken in vakantie is wat het woord al zegt: vakantie. Samenwonen is toch een heel ander verhaal, laat staan samenwonen in een ander land. Zeker ook omdat jullie pas een jaar bij elkaar zijn. Gaat het na enkele maanden nog steeds goed, dan kan je altijd nog alles in gang gaan zetten, maar vergis je niet in de stap die je wilt nemen.

Ik heb begrip voor de tradionele "langer doorbrengen met elkaar" etc. advies, maar tijd is niet altijd de reden voor het einde van een relatie.

En het is altijd sneu als een relatie na 3 maanden, of 3 jaar, of 30 jaar eindigd.
    Het kan ook zijn dat de cultuur je niet aan staat en zo kan je wel een tijdje doorgaan en dan kom je uiteindelijk nergens terecht.

Jij weet wanneer het goed voelt, jij kent jezelf en je relatie het beste.

Dit is misschien erg ongewoon, maar een goede ervaring. Ik kende mijn man nog geen 3 dagen (ontmoet op mijn vakantie naar Californie), ben na drie maanden terug gegaan. Ben nu bijna 20 jaar getrouwd. Heb een fantastisch leven en relatie in de US.

En het is zeker goed om alle mogelijkheden af te wegen en je eigen ervaring te maken. Ervaringen (goed of slecht) van anderen is goed on te horen en te weten, maar uiteindelijk moet je de stap nemen die voor jou goed is... wat dat ook is.
    Het kan goed of slecht gaan... Ik gok op goed gaan.

Meid veel geluk wat je ook kiest.

Peggy

Ik heb het NOG sneller gedaan: ik stapte in Washington DC in een taxi naar het vliegveld, op de volgende hoek stapte een aardige dame in die ook terug moest naar New York. Twee dagen later een afspraak gemaakt en dat was 't, 30 jaar geleden en 29 jaar getrouwd.

Maar ik had al een groene kaart (hoefde dus niets te regelen) en was al in de 30, wist dus het verschil tussen verliefdheid en echte liefde.

Bedenk ook, dat je om op basis van een huwelijk naar de VS emigreren een hoop formulieren moet invullen, wat geld moet betalen en minstens twee jaar getrouwd moet blijven om een vaste groene kaart te krijgen. En de immigratiemensen willen echt redelijk wat weten of je relatie helemaal echt is, die interviews zijn best pittig heb ik begrepen.

Citaat Origineel gepost door bijtje15 Bekijk Post
    Beste Jurjenb,

Ik wil over 10 jaar gaan emigreren naar Amerika(Illinois)
    Als je dan met iemand trouwt kun je ermee gaan samenwonen terwijl je wacht?
    Kost het heel veel geld om dan alles te legaliseren enz, al die formulieren?

Mvg Kevin Geldof
    Ik ben niet 100% op de hoogte van de situatie in Amerika. Er schijnen speciale fiancee-visa te zijn (van horen zeggen), zodat je samenwonen kunt uitproberen. Het is een soort zeer gelimiteerde versie van de greencard.

Je kan sowieso als bezoeker komen en iedere drie maanden een verzoek voor verlenging van je verblijfsstatus indienen. Niet altijd garantie dat het wordt goedgekeurd, maar je hebt in ieder geval een goede reden.

Wat de echte situatie is: je kunt als je van plan bent te trouwen een zogenaamd K1 visum aanvragen. Daarbij moet je aanstaande Amerikaan(se) aantonen dat hij/zij voldoende geld heeft om je te onderhouden en uit de goot te houden als dat nodig is. Heeft hij/zij niet voldoende, dan kunnen familieleden helpen door mede garant te staan.

De aanvraag moet in de VS gedaan worden en kost een hoop papierwerk en een redelijke hoeveelheid geld. Draai K1 visum maar eens door Google of Yahoo.

Als je dat K1 visum hebt, mag je naar de VS afreizen en moet dan binnen drie maanden trouwen. Na je trouwen kun je een aanvraag indienen voor een verblijfsvergunning (groene kaart). Die is dan ongeveer twee jaar voorwaardelijk en na die twee jaar kun je vragen of je tijdelijke kaart omgezet kan worden in een definitieve (10 jaar geldig en vernieuwbaar). Je kunt als je nog steeds getrouwd bent, Amerikaans staatsburger worden (en Nederlander blijven als je weer een aantal formulieren invult en allerlei actes laat verifieren -- heet apostille, neem te zijner tijd contact op met de Nederlandse ambassade). Je enventuele kinderen kunnen dan ook een Nederlands paspoort krijgen.

Verlengen van reisvisa gaat niet. De meeste Nederlanders reizen op een "visa waiver" een vrijstelling van de noodzaak voor een visum als je maximaal 90 dagen in de VS op vakantie gaat. Je mag met een VWP NIET (absoluut niet) werken, als je gepakt wordt mag je 10 jaar het land niet in.

Even weg en dan terugkomen moet theoretisch mogelijk zijn, maar in de praktijk kunnen ze je toegang weigeren als je te vaak en te snel komt. Dat wordt bijgehouden en als je eenmaal teruggestuurd wordt (en dat gebeurt) dan zit je goed fout.

Je moet ook een ESTA formulier met al je gegevens online invullen, let op dat je dat doet via een website die op .gov eindigt, dat zijn officiele websites van de Amerikaanse regering, er zijn altijd mensen die je allerlei dingen willen aansmeren (je "helpen") die je echt niet nodig hebt.

De beste manier is dus officieel toestemming vragen om het land in te mogen via een K1 visum, duurt voor zover ik hoor ongeveer een jaar en kost wat geld, maar dan ben je helemaal legaal.

Let wel op, de VS erkent geen huwelijken van holebi's, alleen mannetje-vrouwtje trouwen telt.

Citaat Origineel gepost door bennogr Bekijk Post
    Verlengen van reisvisa gaat niet. De meeste Nederlanders reizen op een "visa waiver" een vrijstelling van de noodzaak voor een visum als je maximaal 90 dagen in de VS op vakantie gaat.
    Maar ook hiermee heb je een visitor record/verblijfsstatus en je kan verlenging aanvragen.

Voor zover ik weet is een visa waiver alleen bruikbaar voor een vakantie. Bovendien is het visum alleen geldig voor een bezoek van niet langer dan 90 dagen (geen drie maanden!) en moet je na die tijd het land uit (of terug naar Nederland.) Je moet dan een tijdje wachten voordat je terug mag en als je te vaak te snel teruggaat, worden ze erg wantrouwig in dat immigratiehokje op het vliegveld. Je wekt dan immers de schijn dat je in de VS werkt of andere onoirbare handelingen zou kunnen gaan uitvoeren.

Er zijn wel visa's waarop je langer in de VS op vakantie kan blijven (B1, bijvoorbeeld), maar dan moet je op het consulaat in Amsterdam heel duidelijk aantonen dat je voldoende geld hebt om je tijdens die periode te onderhouden en verplichtingen hebt (huurhuis, studie, een baas) en dat je vast van plan bent naar Nederland terug te komen.

Owh wow!! Geweldig al die verhalen en tips!! Als ik ga volgend jaar, wil ik gaan als ik zeker weet dat ik een baan kan krijgen! Ben niet echt een persoon voor thuis op de bank!
    En mijn gevoel voor hem is heel sterk! Zoals ik al zei heb hem leren kennen op vakantie met mijn ouders 3 jaar geleden en sindsdien bijna elke vakantie terug gegaan!! Ik ken zijn familie.. echt geweldig!! Maja ik zal me wel wat meer verdiepen!! Ik wil zowiezo weten hoe alles in zijn gang gaat qua visum en kosten, werk noem maar op!!

Visa Waiver is voor bezoekers in het algemeen, zelfs voor business visitors. B1 is voor business visitors die niet onder het Visa Waiver programma vallen, B2 is voor 'pleasure' visitors die buiten het Visa Waiver programma vallen of in 1 keer een langer verblijf willen. Deze laatste groep wordt als volgt omschreven: "visit the United States temporarily or to visit family or friends."

hey beste mensen , ik zit dit allemaal eens even te lezen en dacht ik wordt lid v.h. forum , zodat ik mijn ervaring kan delen .
    Ik woon in Texas voor meer dan 3 jaar , ik was altijd een groot fan v.d. USA en heb het heel wat keren bezocht maar toen ik 4 jaar geleden in Texas was
    dacht ik hier wil ik wonen , terug in NL , huis verkocht wat persoonlijke bezittingen opgeslagen , ticket geboekt wat kleren in een koffer gegooid
    uiteraard wat Euros omgewisseld voor de Dollar en ben letterlijk zo het vliegtuig ingestapt zonder me ook maar iets af te vragen ,
    Ik ben op de visa waiver binnengekomen en heb bij aankomst een auto weten te kopen en daar ging ik vanuit Dallas naar ???????
    In Waco ben ik gestopt om te overnachten , 3 jaar later nog niet vertrokken uit Waco ,
    ik ben getrouwd ondertussen met een Canadese die een permanente verblijfsvergunning heeft na een jaar hier ben ik begonnen mijn aanvraag in te dienen voor m'n verblijfsvergunning (green card) nu 2 jaar verder en heel wat
    hoofdbrekens heb ik a.s. Woensdag (9 maart) mijn "finale interview" , ik heb mijn social number al ontvangen en mijn work permit ,
    We hebben afgelopen zomer een huis hier gekocht en ik heb mijn broek altijd op gehouden dmv spullen hier te kopen en die te verkopen via internet
    naar Europa................je moest wat
    IK GA HIER NIET WEG ........... WAAR EEN WIL IS , IS EEN WEG!!!!!
    Het is anders als je met een heel gezin gaat , ik was alleen en had aan niemand verantwoording af te leggen , alleen aan mezelf en achteraf
    was dat maar goed ook , want ik heb menig keer me afgevraagd tijdens het aanvragen v.d. papieren "wat heb je gedaan" maar ben er altijd weer uitgekomen dmv hulp van ondertussen
    vrienden en kenissen en mijn vrouw ..............
    Ik wil niemand aanmoedigen om het zo te doen maar als je van avontuur in het leven houd en ik was 45 toen ik besloot te gaan dan is dit een manier.
    HAVE A GOOD 1 : thesaint

FredjeRN
    Guest

Zo, jij durft! Wat een geluk dat je alles zo hebt kunnen doen. Petje af hoor!

howdie : beste mensen het is nu 18 Maart , 9 dagen geleden met Jackie (mijn vrouw) naar San Antonio geweest voor het finale interview wat betreft mijn "green card" . Waar het in dat interview omgaat is eigenlijk of je voldoende historie hebt met je vrouw en dat ook kan aantonen , dat je niet getrouwd bent om de "green card" te krijgen , ik moet Jackie credits geven
    want ze had al stapels papieren en documenten met de aanvraag ingestuurd ,
    om 2 uur 's middags was het zover , mijn naam werd afgeroepen en samen met Jackie gingen we naat het kantoor van een UCCIS medewerker , we
    moesten de eed afleggen dat we de waarheid spraken , hij ging door onze documenten en heeft ons letterlijk 2 vragen gesteld wat betreft bepaalde data , hij zei dat de papieren voor zichzelf spraken en alles accoord was .
    Hij vertelde me dat ik mijn "green card" binnen 3 weken in huis krijg bij post
    en omdat ik meer als 3 jaar getrouwd ben kreeg ik de card voor 10 jaar ,
    ik vroeg hem of ik al mocht reizen (ik moet hoognodig naar NL om daar
    het 1 en ander te regelen) hij pakte mijn paspoort en zetten er een stempel in
    met zijn handtekening , "morgen kun je op het vliegtuig stappen" met deze stempel . Ik kon wel door het dak vliegen van blijdschap.
    Hij zei ik zal je papieren scannen , daarna ging hij in het scherm van het National Visa Center voor mijn beschikbare Visum en daar ging het fout ,
    er was geen Visa beschikbaar voor me op dit moment , hij krasde zo mijn stempel door en gaf een stempel "void" in mijn parpoort .
    Dit was v.d. hemel naar de hel in minder dan een minuut .
    Wat bleek het National Visa Center heeft de priority date teruggezet naar
    (op dit moment) april 2007 en mijn priority date is maart 2009 ,
    dit verspringt maandelijks en wil niet zeggen dat ik 2 jaar moet wachten
    maar hoe lang weet ik niet .
    Dus mijn papieren v.d. overheid (USCIS) zijn goedgekeurd en het is ook doorgegeven aan het National Visa Center en nu moet ik wachten tot
    mijn Priority Date op komt en dan heb ik een formulier meegekregen van de
    USCIS die ik dan kan insturen , vervelend maar het is niet anders.......
    Jackie heeft ondertussen afgelopen week formulieren ingestuurd (ik weet niet precies hoe dat heet) die goedkeuring kunnen geven om naar NL te gaan en nog belangrijker om de USA weer binnen te komen .
    Afwachten maar ........ het zal allemaal wel goed komen ,
    Luitjes het is bijna zes uur hier en ik moet er vandoor ..... mijn grootste passie
    is de Saxofoon en ik speel sinds ruim een jaar hier in een band ,(Big Dave en the Trailer Park Troubadours)
    we spelen vooral in BARS op Vrijdag en Zaterdag en vanavond spelen we buiten tijdens een barbeque feest .......... zal weer wat worden .
    Ik hou jullie op de hoogte !!
    HAVE A GOOD 1 : The Saint

Hoi Saint!

Wat een gedoe! Die priority date, is dat zoiets als "today we are working on demands from this priority date"? Kortom: nummer trekken en wachten tot jouw nummertje eindelijk aan de beurt is?

Overigens: ik kan begrijpen dat terugkomen in de VS lastig is als je nog op je Green Card moet wachten (helemaal frustrerend omdat je al goedgekeurd bent, zeer bizar dat USCIS zelf geen visa kan uitgeven), maar ik neem aan dat ze je niet tegen kunnen houden om in NL langs te gaan. Verlies je je huidige status dan? Kun je niet terugkomen op Visa Waiver?

Omdat ik zelf ook in immigratietoestanden zit (hoewel bij de noorderburen), benieuwd naar dit soort details.

hey Jurjenb , ik weet niet hoe dat in Canada is , maar nadat je begonnen bent met de aanvraag voor je "green card" en je fees hebt betaald , ik dacht
    destijds tussen 300 + 400 dollars dan gaat de USCIS alleen maar bekijken aan de hand v.d. persoonlijke documenten en papieren of ze de aanvraag goedkeuren , op een gegeven moment krijg je een brief dat je aanvraag
    "aproved" is , je krijgt op een gegeven moment je "priority date" en als die datum verschijnt bij het National Visa Center dan is er dus een Visa beschikbaar en dat betekent ook dat alle documenten waar zei om vragen
    (de USCIS) na die datum gedateerd moeten wezen , b.v. : ik moest mijn inentingen weer doen die je als kind krijgt en een bloedtest en een TBC test
    en een dokterskeuring , dat moet dus gedateerd zijn na de "priority date"
    als je alles gedaan hebt dan stuur je het hele pakket met papieren op en een cheque van ruim 1000 Dollar , als ze dat hebben ontvangen en de papieren zijn goed ingevuld en alle documenten kloppen dan krijg je een datum dat je voor je vingerafdrukken kan komen (in mijn geval moest ik naar Dallas) ,
    Daarna wacht je op het "finale interview" .
    Dit is het in grote lijnen ........... want ik zal je al de details besparen .
    Het gebeurd niet vaak dat de "priority date" terugspringt maar ik heb net de pech dat het wel gebeurde en ik denk velen met mij ............

Het gevaar bestaat als ik ervoor kies om naar NL te gaan en terug te komen
    op een Visa Waiver dat ik wordt geweigerd om de USA binnen te komen ,
    als ik door de douane ga hier in de USA .
    Je verliest niet je status maar ik zal terug naar NL moeten en daar de procedure afwachten......... ik heb nu een "I 131" ingediend afgelopen week
    en als die goed wordt gekeurd dan kan ik zonder problemen op en neer gaan naar NL in afwachting van mijn "green card" procedure ...
    Voordat een "I 131" wordt goedgekeurd daar kan 3 maanden over heen gaan
    maar als je USCIS status afgerond is , zoals in mijn geval dan kun je door middel van een "urgentie verklaring" het proces versnellen.............
    Weer een heel verhaal maar het geeft aan hoe complex het allemaal werkt
    en geduld is geboden......... en als ik het zelf allemaal teruglees dan is het uitzoeken van dit alles een studie op zich.......
    have a good 1 : the Saint

Ik herken het, ik zou ook bijna aan de slag kunnen als immigration lawyer, gespecialiseerd in sponsorship.
    Zelf ook alles uitgezocht, veel hulp gehad aan diverse fora en websites. Andermans ervaringen zijn zeer nuttig, maar tegelijkertijd maken de paar horrorverhalen je wel enorm zenuwachtig.

Hier zijn de kosten anders ondergebracht, maar komen (voor mijn situatie) ongeveer op eenzelfde totaal uit. Gelukkig, als je eenmaal bent goedgekeurd door immigratie, dan kun je ook meteen reizen als permanent resident. Je krijgt een tijdelijke brief mee voor de periode waarop je op de PR-kaart wacht. In de computer op de luchthaven kunnen ze dan ook zien dat je bent goedgekeurd.

Ieder land zo z'n voor- en nadelen.

Cheers!

Soortgelijke onderwerpen

1. Emigreren naar Texas, Amerika
    Donhermans in forum Amerika: Wonen en Werken Vraagbaak
    Reacties: 2
    Laatste: 03-09-12, 14:08
  2. Arts wil emigreren naar Amerika
    lala1 in forum Amerika: Wonen en Werken Vraagbaak
    Reacties: 9
    Laatste: 05-07-10, 01:41
  3. 1 jaar naar India, Hoe Moeilijk/ Makkelijk???
    DutchYogini in forum India - Wonen en Werken
    Reacties: 5
    Laatste: 15-06-09, 21:03
  4. Gaat dat makkelijk of moeilijk "emigreren naar Aruba"?
    caramelqueen in forum Aruba: Reizen en Vakantie
    Reacties: 5
    Laatste: 06-09-08, 21:56
  5. emigreren naar Zuid Amerika
    Davidram in forum Zuid-Amerika Reiscafé
    Reacties: 1
    Laatste: 17-08-07, 07:41

STEL EEN VRAAG - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten