Vragen over reizen, vakantie of emigreren? Plaats hier je bericht.

Reisverslag IJsland -juli 2010- openbaar vervoer en tent

Bedankt
    2
    Is bedankt: 2

Re: Reisverslag IJsland -juli 2010- openbaar vervoer en tent

Dag Anne,

Dat is heel goed te doen met de bus.
    Alleen is er meestal maar één bus per dag (één in de ene richting en één in de andere richting), dus een rondtrip vraagt een planning op voorhand als je de toppers wilt zien én je vliegtuig wilt halen aan het einde van de reis.

Alles is via internet te bekijken: de bushaltes, busschema's, prijzen enz. ...

Bij alle bezienswaardigheden en natuurwonderen zijn er accommodaties voorzien.
    Kirkjubaerklaustur is een klein dorpje bvb, maar je kan er zeker overnachten. Ook in Skaftafell en nabij Mývatn zijn er hostels, cabines, hotels, B&B's,...

Ik denk dat wij ongeveer 400 euro per persoon betaald hebben om met Sterna op de "East circle" te kunnen reizen. Verder hebben we zeker nog 200 euro extra gespendeerd voor daguitstappen.

o.a. de daguitstap naar Lakigígar vanuit Kirkjubaerklaustur was echt de moeite (voor ongeveer 70 euro)... Landmannalaugar zou ik ook niet willen missen...

Veel planplezier gewenst!

Groeten Hedwig

Bedankt
    0
    Is bedankt: 0

Heel erg bedankt voor je reactie!
    We kijken er al enorm naar uit !

Groetjes,
    Anne

Bedankt
    0

Hallo Anne,

Leuk te horen dat je naar IJsland gaat. Werkelijk prachtig.
    Ik weet niet waneer je dit in de planning hebt? Maar in het hoog seizoen Juli tot zeker ruim 1/2 Augustus is het wel aan te raden om accomodatie (behalve camping) te reserveren.

Ik heb in Reykjavik in het Salvation Army Hostel geslapen deze was naar mijn inziens geheel volgeboekt (9 aug). In het noorden heb ik geprobeerd op de bonnefooi een overnachting te boeken voor 1 nacht puur voor het gemak. Dit was erg moeilijk de goedkoopste accomodatie was op dat moment +/- 130,-- ppn. Dit zelfde verhaal gelde voor Kirkjubćjarklaustur. Dit waren dan wel 2 prima hotels en omdat ik in de 3,5 week IJsland het meest in de tent heb geslapen was dat geen straf. Overigens waren de campings prima soms wat primitief maar meestal op gras. Op Landmanaluagar na. Ook heb ik een "hutje" in Hvolsvullur gereserveerd. Dit was in het eerste rustige weekend (27 aug) vertelde de eigenaaresse. Vanaf Juli hebben ze constant vol gezeten.

Ik weet niet wat voor soort reizigers jullie zijn. Maar als je weet wat camperen is zou ik het zeker over wegen. Je staat in de natuur en kunt zeer goed koop (max 10,- per nacht) overnachten op plekken waar weinig accomodatie is.

Wat betreft de bus. Allemaal prima te doen (zeker in het hoog seizoen). Ik zelf heb 2 maal het binnen land doorkruist. 1x van Reyekjavik naar Akurery. Dit is een volle dag bussen. Ik ben toen ook uitgestapt in Kerlingarfjoll om daar een volle dag te wandelen door een prachtig gekleurd berglandschap. Je kunt hier overnachten op de camping of in hutjes (die moet je reserveren). De ander bus route ging van Reykjalidh (zelfde als vanuit Akurery) naar Landmanalaugar. Dit was de meest extreme bus route qua weg. De bussen rijden hier ook om de dag in 1 richting omdat ze elkaar niet of nauwelijks kunnen passeren. Ik wist dit niet en ben noot gedwongen 1 nacht lange in Reykjalidh gebleven (geen staf hoor). Wat ik ook heb geboekt is een bus reis naar Kverkfjoll via SBA-Norđurleiđ kom je ook in de midle of know-where en kun je een prachige glacier tocht maken (wel juiste wandel kleding mee, geen katoen).

Mocht je nog tips willen aan de hand van je geplande route laat het dan horen en geef ik, waar ik kan, mijn ervaring.

Groet,
    Michiel

Bedankt
    0

Oja en helemaal eens met wat Rooman schreef. De bussen vertrekken idd meestal maar 1x per dag en dan vroeg in de ochtend zo tussen 8:00 en 9:00 zie ook de tijdschema's van BSI, SBA en Sterna met deze 3 kun je bijna overal komen.

Bedankt
    0
    Is bedankt: 1

Erg leuk reisverslag!
    Vanavond vertrek ik voor 4 weken naar IJsland en hier heb ik zeker wat leuke ideeën uit kunnen halen.

Bedankt
    2
    Is bedankt: 2

Leuk om horen dat mn verslag nog dienst doet :-),

Geniet van je reis!

Groeten Hedwig

Bedankt
    2

Re: Reisverslag Ijsland -juli 2010- openbaar vervoer en tent

Citaat Origineel gepost door Geoffrey Bekijk Post
    Zeer mooi reisverslag, maar om het nog iets mooier (en leesbaarder) te maken zou ik aanraden om er wat beeldmateriaal tussen te plaatsen Een paar mooie foto's zijn altijd leuk!
    Ik sluit mij aan mij Geoffery uiteraard een mooi verslag en met de foto's zou het nog aantrekkelijker zijn.

Soortgelijke onderwerpen

1. Reisverslag IJsland 2010 per motor
    bigRay in forum IJsland Reiscafé
    Reacties: 3
    Laatste: 11-08-11, 08:24
  2. IJsland reisverslag
    loekie76 in forum IJsland Reiscafé
    Reacties: 2
    Laatste: 08-01-10, 05:52
  3. Openbaar Vervoer
    Themeparkfan1987 in forum Wonen en werken in Groot Brittannië
    Reacties: 5