• Recensie: Boek Te Gek! Wereldtrip van een jonge psychiater

Wat doe je als je een lange studie Psychiatrie volgt en gaandeweg met belangrijke levensvragen wordt geconfronteerd? Is dit wat ik wil? Wat wil ik eigenlijk? Zelf psychotherapie ondergaan is een verplicht onderdeel van de studie. In gesprek met zijn psychotherapeut kwam hij erachter dat hij een sterke behoefte heeft aan avontuur, vrijheid en zelfreflectie. Hij besluit daarom zijn studie te onderbreken voor een solo wereldreis van een jaar. De reis heeft hem volop aan het denken gezet. Eenmaal terug, besloot hij zijn bevindingen te bundelen tot dit autobiografische boek.

Het boek is bijzonder. Bijzonder omdat het sfeervol de landen beschrijft die Dijkstra aandoet: van Thailand, Vietnam, Mexico en Colombia, tot aan Zuid-Afrika en EthiopiŽ. Bedoeld of niet, hij daalt door deze landenvolgorde steeds verder af van de welvaartsladder. Bijzonder is het boek ook, omdat het de lezer ademloos meeneemt in een waterval van emoties; de aankomst in Thailand, de onzekerheid van het soloreizen, de euforie van het meemaken van de prachtigste ervaringen in de natuur, zoals de top halen van de berg in Peru.

Maar vooral bijzonder, omdat de jonge psychiater een combinatie maakt door de reis te beschrijven vanuit zijn persoonlijke optiek ťn vanuit een professionele, als psychiater. De manier waarop Dijkstra dat doet, is door diverse symptoom beschrijvingen en door het schrijven van mails aan zijn Nederlandse mentor Frans. Het betekent wel dat je als lezer regelmatig medische termen tot je krijgt. Maar het brengt een hele fraaie laag aan in het boek.

Mooi is het om te zien dat iemand die zichzelf neerzet als een nuchtere Friese en motorisch niet al te vaardige student, zich erg goed handhaaft in de meest netelige situaties en veel lef vertoont. Het is uiteraard niet iedereen gegeven om een jaar lang in hostels te verblijven, naar een groot aantal landen te vliegen en in die landen dingen te beleven die allemaal het nodige kosten: een bergtop beklimmen in de Andes en in Kenya, zwemmen met haaien in de Atlantische Oceaan en een skydive maken in Zuid-Afrika. Maar Dijkstra grijpt de kans met beide handen aan en haalt alles uit zijn jaar. Het zijn overigens niet alleen hosanna verhalen en mooie momenten. Het raakt hem diep als hij in de favelaís van Rio loopt, over de narcoticaoorlog in Colombia spreekt en de nog steeds aanwezige rassenscheiding in Zuid-Afrika ervaart.

Soloreizen brengt een opwindende mix teweeg van angst, onzekerheid en spanning die het heftigst is als je naar de bestemming vliegt: je weet niet wat je te wachten staat.
    Eenmaal terug in Nederland maakt hij de balans op. Er zijn duidelijke overeenkomsten tussen werken in de psychiatrie en reizen: Ďin beide gevallen stap je steeds nieuwe, onbekende en enerverende werelden binnen, die je uitgebreid verkent en probeert te doorgronden. Onbevangen nieuwsgierigheid en openstaan voor verschillende, en soms vreemde zienswijzen zijn hiervoor een vereisteí. Het reizen heeft de auteur veel waardevols gebracht; ervaringen die niemand hem meer afpakt. Hij is inmiddels psychiater in Friesland. Hoe weet je als psychiater wat doodsangsten zijn en wat een paniekaanval is? De auteur begrijpt zijn patiŽnten door zijn reis nu stukken beter.

Ik vind het boek een grote aanrader en een grote inspiratiebron om op reis te gaan. Het boek ligt vanaf 18 juni in de winkel (ook als eBook verkrijgbaar).

Auteur: Remco Dijkstra
    Uitgever: Uitgeverij Elmar