STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Waar denken jullie aan bij het land Albanie?

heyer87 heyer87 is offline Forumbeheerder AlbaniŽ
    Reacties
    176

Waar denken jullie aan bij het land Albanie?

Beste forumleden,

Nu Albanie een eigen forum heeft, zou ik graag willen weten wat de mensen denken over dit land. Als ik aan mensen vertel dat ik heb gereisd door de Balkan en ook door Albanie vragen mensen zich vaak af waar dit land ligt en of het er niet gevaarlijk is. Dit komt denk ik met name omdat het zo'n onbekend land is en omdat het tot diep in de jaren 90 bijna onbereikbaar was voor de buitenwereld door het Communistische regime van Hoxha.

Niemand weet eigenlijk dat Albanie een Middellandse-zee klimaat heeft met groen/blauwe zee, prachtige bergen, vriendelijke mensen en meerdere UNESCO heritage sites heeft.

Wat komt er bij jullie op als jullie denken aan Albanie?

Bedankt en ik hoop op leuke discussies.

Jorik

Faltrecht Guest

Re: Waar denken jullie aan bij het land Albanie?

Albanie, als ik de naam van het land hoor dan denk ik aan onontwikkeld, armoede , nauwelijks een goeie infrastructuur.

Lijkt me verder wel een apart land om naar toe te reizen. Wat er precies te doen en te zien is heb ik me eerlijk gezegd nooit in verdiept. Denk dat het vergelijkbaar is met KroatiŽ, Montenegro.

Reacties
    176

Citaat Origineel gepost door Faltrecht Bekijk Post
    Albanie, als ik de naam van het land hoor dan denk ik aan onontwikkeld, armoede , nauwelijks een goeie infrastructuur.

Lijkt me verder wel een apart land om naar toe te reizen. Wat er precies te doen en te zien is heb ik me eerlijk gezegd nooit in verdiept. Denk dat het vergelijkbaar is met KroatiŽ, Montenegro.
    Beste Faltrecht,

Dit zijn wel de meest voorkomende gedachtes bij Albanie, maar erg in tegenstelling met het land op dit moment.
    Aan de infrastructuur wordt erg hard gewerkt en de meeste grote plaatsen zijn verbonden met een goede (snel) weg, naar de kleine plaatsen zijn de wegen inderdaad aan een opknapbeurt toe.

Tirana, Durres, Gjirokastra, Berat, Pogradec, Saranda, Vlora, etc zijn plaatsen waar het toerisme erg in opkomst is met hotels en guesthouses.

Qua natuur is Albanie inderdaad te vergelijken met Kroatie en Montenegro, met de Albanese alpen in het Noorden, de azuurblauwe zee aan de kust en het mooie binnenland van het Zuiden (bergen afgewisseld met vlaktes).

Zou Albanie bij jou op je lijstje staan om op vakantie te gaan? Wat voor soort vakanties past bij jou? strand? cultuur? natuur? backpack?

Groetjes Jorik

Faltrecht Guest

AlbaniŽ lijkt me zekers een intressant land om er naar toe op vakantie te gaan. Maar dan wel met eigen auto. Zou er wel naar toe willen gaan maar zou me eerst er meer inverdiepen. Denk dat ik het dan wel zou combineren met MacedoniŽ of Montenegro.

Ik ben iemand die van rondreizen houd, ga voor zowel de cultuur als de natuur. Een mix.
    Qua overnachtingen vraag niet veel een schoon bed, schone badkamer en toilet meer niet

Reacties
    176

AlbaniŽ lijkt me zekers een intressant land om er naar toe op vakantie te gaan. Maar dan wel met eigen auto. Zou er wel naar toe willen gaan maar zou me eerst er meer inverdiepen. Denk dat ik het dan wel zou combineren met MacedoniŽ of Montenegro.

Ik ben iemand die van rondreizen houd, ga voor zowel de cultuur als de natuur. Een mix.
    Qua overnachtingen vraag niet veel een schoon bed, schone badkamer en toilet meer niet
    Dat is het zeker, erg de moeite waard! Mooie natuur en hele gastvrije mensen. Ook de archeologische bezienswaardigheden zijn interessant.
    Albanie is heel goed te combineren met andere Balkan landen zoals Macedonie en Montenegro, maar dan mag je Kosovo ook zeker niet missen.

Faltrecht Guest

Kosovo ken ik dan weer niet zo goed. Weet dat het zich onafhankelijk verklaard heeft van ServiŽ waar een x aantal landen het niet erkennen met name Spanje omdat die problemen hebben met CataloniŽ, Baskenland en GaliciŽ.

Wat ik me verder bij Kosovo moet voorstellen zou ik niet weten. Ga het zeker is een keer opzoeken wat je daar allemaal kan beleven

In AlbaniŽ lijkt me met name de steden Deurres en Tirana intressant. GjirokastŽr lijkt me wel een zeer leuk mooi dorp om te zien. Berat dat ik gelezen heb schijnt vergelijkbaar te zijn met GjirokastŽr?

Heb me een klein beetje in verdiept in het land best wel mooie dingen te zien. Op zich heeft elk land dat wel, bij de 1 wat spectaculaider dan bij de ander dat is ook wel weer zo.

DrivingAround Guest

Citaat Origineel gepost door heyer87 Bekijk Post
    Beste forumleden,

Nu Albanie een eigen forum heeft, zou ik graag willen weten wat de mensen denken over dit land. Als ik aan mensen vertel dat ik heb gereisd door de Balkan en ook door Albanie vragen mensen zich vaak af waar dit land ligt en of het er niet gevaarlijk is. Dit komt denk ik met name omdat het zo'n onbekend land is en omdat het tot diep in de jaren 90 bijna onbereikbaar was voor de buitenwereld door het Communistische regime van Hoxha.

Niemand weet eigenlijk dat Albanie een Middellandse-zee klimaat heeft met groen/blauwe zee, prachtige bergen, vriendelijke mensen en meerdere UNESCO heritage sites heeft.

Wat komt er bij jullie op als jullie denken aan Albanie?

Bedankt en ik hoop op leuke discussies.

Jorik
    Waar denk ik aan bij AlbaniŽ; primair aan mijn road trip van 2010
    Ik ben het land door gereden van Griekenland naar Montenegro, vanaf de weg ervaren is het best wel een bijzonder land haha.

En jij, wat zijn jouw eigen ervaringen met AlbaniŽ?

Reacties
    176

Kosovo ken ik dan weer niet zo goed. Weet dat het zich onafhankelijk verklaard heeft van ServiŽ waar een x aantal landen het niet erkennen met name Spanje omdat die problemen hebben met CataloniŽ, Baskenland en GaliciŽ.

Wat ik me verder bij Kosovo moet voorstellen zou ik niet weten. Ga het zeker is een keer opzoeken wat je daar allemaal kan beleven

In AlbaniŽ lijkt me met name de steden Deurres en Tirana intressant. GjirokastŽr lijkt me wel een zeer leuk mooi dorp om te zien. Berat dat ik gelezen heb schijnt vergelijkbaar te zijn met GjirokastŽr?

Heb me een klein beetje in verdiept in het land best wel mooie dingen te zien. Op zich heeft elk land dat wel, bij de 1 wat spectaculaider dan bij de ander dat is ook wel weer zo.
    Kosovo is bijna door elke land onafhankelijk verklaard, behalve door natuurlijk Servie, Spanje etc...

Kosovo heeft een goede infrastructuur, het betaalmiddel is de Euro en de voertaal is Albanees.

Verder is het een klein land met 2 belangrijke steden, Prizren en Pristina en een paar bezienswaardigheden buiten deze steden.

Leuk dat je je hebt verdiept in Albanie! Gjirokastra en Berat zijn inderdaad vergelijkbaar met elkaar en beide staan op de UNESCO lijst.

Laat maar weten mocht je nog meer informatie willen!

Jorik

Reacties
    176

Citaat Origineel gepost door edwinvanadam Bekijk Post
    Waar denk ik aan bij AlbaniŽ; primair aan mijn road trip van 2010
    Ik ben het land door gereden van Griekenland naar Montenegro, vanaf de weg ervaren is het best wel een bijzonder land haha.

En jij, wat zijn jouw eigen ervaringen met AlbaniŽ?
    Hahaha ik kan begrijpen dat het vanaf de weg gezien een bijzonder land is, jammer dat je er niet een paar dagen bent verbleven en de mensen meegemaakt hebt... Gelukkig zijn ze druk bezig met de doorgaande wegen, want deze zijn/waren niet best, daar is nu steeds meer verandering in aan het komen!

Mijn ervaringen met Albanie zijn erg positief! Ik woon (en werk) er nu zo 5 maanden (in Tirana) en ik reis in de weekenden de belangrijkste plaatsen af. Wat me erg heeft verbaasd is de kust, wat een mooie zee en stranden! Ook de mensen zijn supergastvrij en erg aardig! Ze behandelen je echt als een gast (nu natuurlijk niet meer, nu gewoon als een goede vriend) en ik heb al aardig wat vrienden met wie ik dan de weekenden naar deze plaatsen ga.

Lake Koman is echt een aanrader! Het ligt in de bergen in het noorden van Albanie en lastig te komen, maar deze 3 uur durende ferrytocht is echt zooo mooi! Ik ben zelf alleen nog maar in Gjirokastra geweest en niet in Berat, maar dat komt binnen een paar weken wel, aangezien het maar 2 uurtjes rijden van Tirana ligt.

Al met al heb ik alleen maar goede ervaringen met het land en ik ben er nog lang niet uitgekeken!

Faltrecht Guest

Kosovo is bijna door elke land onafhankelijk verklaard, behalve door natuurlijk Servie, Spanje etc...

Kosovo heeft een goede infrastructuur, het betaalmiddel is de Euro en de voertaal is Albanees.

Verder is het een klein land met 2 belangrijke steden, Prizren en Pristina en een paar bezienswaardigheden buiten deze steden.

Leuk dat je je hebt verdiept in Albanie! Gjirokastra en Berat zijn inderdaad vergelijkbaar met elkaar en beide staan op de UNESCO lijst.

Laat maar weten mocht je nog meer informatie willen!

Jorik
    Ik hou er van om landen beter te leren kennen al is het maar door middel van informatie opzoeken

Als ik landen beetje ga onderzoeken wat er zoal te doen is en te zien krijg ik altijd de neiging om gelijk maar een rondreis op papier te zetten. Of ik het ooit ga doen is een 2e.

Kosovo lijkt me ook wel intressant. Denk als ik er een rondreis van zal maken komt het toch met AlbaniŽ, MacedoniŽ, Montenegro denk ik zo. Soort U vorm krijg je dan, even uit me hoofd.

Faltrecht Guest

Is het trouwens in het land goed te doen met openbaar vervoer? Ook qua natuurgebieden te bereiken, de mooie plekjes zou maar zeggen. Of moet je daarvoor een taxi inhuren de gehele dag?

DrivingAround Guest

Hahaha ik kan begrijpen dat het vanaf de weg gezien een bijzonder land is, jammer dat je er niet een paar dagen bent verbleven en de mensen meegemaakt hebt... .............
    Natuurlijk is er heel veel wat ik niet gezien heb van AlbaniŽ, maar dat is nu eenmaal hoe een road trip werkt. In 2010 heb ik 25 landen bezocht en als ik overal 2 weken was gebleven had de trip een jaar geduurd in plaats van 6 weken En voor alles wat je overslaat zie je natuurlijk elders weer wat moois ......

Maar toch is er best wel wat aan herinneringen blijven hangen hoor.
    Zoals de vele prachtige huizen op het platte land.
    De poppen die op de deuren van huizen in aanbouw hangen.
    De levende vis die verkocht word aan de oevers van de meren.
    Het soms woeste landschap.
    De honderden bunkers die herinneren aan de koude oorlog.
    Maar dus ook het verkeer

Buurland Montenegro is ook heel mooi.........

Reacties
    176

Is het trouwens in het land goed te doen met openbaar vervoer? Ook qua natuurgebieden te bereiken, de mooie plekjes zou maar zeggen. Of moet je daarvoor een taxi inhuren de gehele dag?
    Het is te doen met het openbaar vervoer als je weet waar je heenwilt. De mensen zijn erg behulpzaam, dus komen doe je er wel, alleen duurt het misschien wat langer als in andere landen omdat als je naar een klein plaatsje wilt je over moet stappen op een minibus. Uiteindelijk kom je er wel

Reacties
    176

Natuurlijk is er heel veel wat ik niet gezien heb van AlbaniŽ, maar dat is nu eenmaal hoe een road trip werkt. In 2010 heb ik 25 landen bezocht en als ik overal 2 weken was gebleven had de trip een jaar geduurd in plaats van 6 weken En voor alles wat je overslaat zie je natuurlijk elders weer wat moois ......

Maar toch is er best wel wat aan herinneringen blijven hangen hoor.
    Zoals de vele prachtige huizen op het platte land.
    De poppen die op de deuren van huizen in aanbouw hangen.
    De levende vis die verkocht word aan de oevers van de meren.
    Het soms woeste landschap.
    De honderden bunkers die herinneren aan de koude oorlog.
    Maar dus ook het verkeer

Buurland Montenegro is ook heel mooi.........
    25 landen in 6 weken? Wow! Dat is aardig doorrijden dan

De dingen die jij noemt is inderdaad wel iets Albanees, ik vind het geweldig! Verse vis kopen langs de weg en nu is het seizoen van de kersen net begonnen en kan je die ook langs de weg kopen, vers van de boom, 1 euro voor een kilo, heerlijk!

Er is 1 bunker voor elke 5 inwoners van Albanie, dus dat zijn er inderdaad aardig wat. Ze kunnen niet verwijderd worden, doordat ze echt helemaal van beton zijn en niet kapot te krijgen zijn, maar ik vind dit wel wat hebben een berg met sneeuw, daaronder de mooie bomen en dan weer daaronder de bunkers met de huizen, prachtig gezicht en een stukje geschiedenis van het land!

DrivingAround Guest

25 landen in 6 weken? Wow! Dat is aardig doorrijden dan
    Ja, 20.000 km totaal Maar van het ene land dus wat meer gezien dan van het andere. AlbaniŽ had ik totaal niet voorbereid omdat we eerst een andere route in gedachten hadden. Uiteindelijk een goede keuze, ik vond de rit door het land een mooie ervaring. Ik moet er ooit nog maar weer eens naar toe

Reacties
    176

Uiteindelijk een goede keuze, ik vond de rit door het land een mooie ervaring. Ik moet er ooit nog maar weer eens naar toe
    Dat is zeker een aanrader, er is in die tijd ook al veel veranderd! Zelfs tussen dat ik afgelopen zomer hier gewoon op vakantie was en Januari toen ik hier kwam wonen/werken was er in Tirana al veel veranderd....

Faltrecht Guest

Dat is zeker een aanrader, er is in die tijd ook al veel veranderd! Zelfs tussen dat ik afgelopen zomer hier gewoon op vakantie was en Januari toen ik hier kwam wonen/werken was er in Tirana al veel veranderd....
    Vergelijkbaar met TsjechiŽ dus. Weet nog dat we in 2006 geloof ik naar TsjechiŽ gingen rondreis 2 jaar later ook weer een rondreis TsjechiŽ dan nog met Hongarije erbij omdat ik er graag naar toe wilde.

Kon ook zien dat er heel veel veranderd was, een weg waar we eerst alle gaten in de weg moesten ontwijken met name in het reuzengebergte, was er 2 jaar later helemaal niks van te merken.

Positief dat het zo snel veranderd neem aan dat het ook door buitenlandse investeringen komt

Reacties
    176

Vergelijkbaar met TsjechiŽ dus. Weet nog dat we in 2006 geloof ik naar TsjechiŽ gingen rondreis 2 jaar later ook weer een rondreis TsjechiŽ dan nog met Hongarije erbij omdat ik er graag naar toe wilde.

Kon ook zien dat er heel veel veranderd was, een weg waar we eerst alle gaten in de weg moesten ontwijken met name in het reuzengebergte, was er 2 jaar later helemaal niks van te merken.

Positief dat het zo snel veranderd neem aan dat het ook door buitenlandse investeringen komt
    Je kan het inderdaad met Tsjechie vergelijken. Leuk dat je dat noemt want ik heb een paar jaar in Tsjechie gewoond. In het Reuzengebergte, maar ook in Praag. (voordat ik naar Tirana verhuisde)

Ik hoop dat de wegen net zo goed worden als de hoofdwegen die er nu in Tsjechie zijn!

Reacties
    176

Ja, 20.000 km totaal Maar van het ene land dus wat meer gezien dan van het andere. AlbaniŽ had ik totaal niet voorbereid omdat we eerst een andere route in gedachten hadden. Uiteindelijk een goede keuze, ik vond de rit door het land een mooie ervaring. Ik moet er ooit nog maar weer eens naar toe
    Het is altijd leuk om een land een paar jaar na je reis nogmaals te zien om te zien wat er veranderd en om er misschien iets langer te blijven

Faltrecht Guest

Je kan het inderdaad met Tsjechie vergelijken. Leuk dat je dat noemt want ik heb een paar jaar in Tsjechie gewoond. In het Reuzengebergte, maar ook in Praag. (voordat ik naar Tirana verhuisde)

Ik hoop dat de wegen net zo goed worden als de hoofdwegen die er nu in Tsjechie zijn!
    TsjechiŽ is een schitterend land, ga graag naar toe. Wil voor over een paar jaar weer een reis er naar toe plannen.

Denk dat in AlbaniŽ de wegen wel net zo goed worden als in TsjechiŽ. Met name doorgangswegen. Zullen dit wel tolwegen worden. Het is immers de korste route geloof ik richting Griekenland / Turkije.

Reacties
    176

Denk dat in AlbaniŽ de wegen wel net zo goed worden als in TsjechiŽ. Met name doorgangswegen. Zullen dit wel tolwegen worden. Het is immers de korste route geloof ik richting Griekenland / Turkije.
    Het gaan sowieso geen tolwegen worden, want er is al een gloednieuwe snelweg van Pristina (Kosovo) naar Tirana en deze is ook gratis, dus de andere wegen die ze nu aan het bouwen zijn worden geen tolwegen.
    De belangrijkste toeristen in de zomer zijn de toeristen uit Kosovo die voor 1 of 2 weken naar het strand gaan in Albanie.

Het is inderdaad de snelste route naar Griekenland.

Faltrecht Guest

Het gaan sowieso geen tolwegen worden, want er is al een gloednieuwe snelweg van Pristina (Kosovo) naar Tirana en deze is ook gratis, dus de andere wegen die ze nu aan het bouwen zijn worden geen tolwegen.
    De belangrijkste toeristen in de zomer zijn de toeristen uit Kosovo die voor 1 of 2 weken naar het strand gaan in Albanie.

Het is inderdaad de snelste route naar Griekenland.
    Dat is wel beter dan, dat er geen tolwegen komen. Scheelt weer geld

LEM LEM is offline
    Reacties
    1

Wij willen trekken met ons campertje. Ik heb gehoord dat er ťťn "Nederlandse" camping is. Weet iemand nog meer over de kampeermogelijkheden?

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen
Aanmelden
Gratis Forumaccount
Reisaccount