STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Interview met Carolien van Fair2

Cor en Wilna Cor en Wilna is offline CoŲrdinator Interviews

Reacties
    739

Interview met Carolien van Fair2

Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Mijn naam is Caroline de Greeff en ik werk voor Fair2, een organisatie die onder andere kleinschalig duurzaam reizen en vrijwilligerswerk voor professionals aanbiedt.

Wat is je eigen reiservaring?

In 2000 maakte ik mijn eerste reis buiten Europa. Benin en Niger in West-Afrika waren mijn bestemmingen. Deze weinig toeristische landen maakten mijn reislust los. Daarna heb ik jaarlijks verre reizen gemaakt, waarbij mijn meest bijzondere ervaringen door persoonlijk contact met de lokale mensen werden ; in de kleine dorpjes, bij de mensen thuis. Of dit nu in een Ger in MongoliŽ was, een wandeltocht in Peru of JordaniŽ of de hulp onderweg in een oude auto van Amsterdam naar Peking. Daarna heb ik een tijdje gewerkt aan begeleiding bij ondernemerschap in ontwikkelingslanden en kwam zo vaak in Ghana, EthiopiŽ en Suriname.

Wanneer is de organisatie opgericht?

In 2012

Name:  Bangladesh.jpg
Views: 374
Size:  76,8 KB

Inwoner van Bangladesh

Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

Over vijf jaar is Fair2 een toonaangevende organisatie in Nederland op het gebied van kleinschalig, lokaal en duurzaam reizen. Daarnaast heeft ze veel bereikt in lokale ondernemerschapsontwikkeling, zowel in toerisme als in andere branches. Ze is een bekende organisatie voor bedrijven die meer aan internationaal sociaal ondernemerschap willen doen.

Wat hebben lokale mensen aan jullie reizen?

We werken vooral in minder toeristische landen (meest ontwikkelingslanden) en dan nemen we reizigers ook nog een deel van hun reis mee over het platteland en/of naar plekken waar minder toeristen komen. Zo kunnen meer en ook armere mensen verdienen aan toerisme en niet alleen de internationale en grote bedrijven die bij de highlights van een land te vinden zijn. In onze hele keten werken we eraan om zoveel mogelijk geld in het land te houden: fair chain noemen we dat. Dat doen we onder andere door samen te werken met kleinschalige lokale organisaties, zetten we alleen lokale gidsen in, verblijven we geregeld in homestays en zoeken we onze partners ook uit op hun visie op bijdragen aan ontwikkeling. Zo ondersteunen de meesten ook projecten waarmee ze natuur beschermen of kwetsbare groepen helpen in hun ontwikkeling.

Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

Mensen kiezen voor ons als ze meer willen dan vakantie vieren, als ze een land echt willen ontdekken via lokale bevolking, als ze bewuste keuzes voor ontwikkeling en duurzaamheid belangrijk vinden en als ze persoonlijk advies over bijzondere activiteiten, routes en ervaringen prettig vinden.

Name:  Caroline bij Pygmeeen in Uganda klein.jpg
Views: 426
Size:  66,6 KB

Carolien dansend tussen Pygmeeen in Uganda

Kun je wat vertellen over ťťn van jullie reizen?

Kijken we bijvoorbeeld naar Birma/Myanmar, een land dat enorm aan het opkomen is onder reizigers. Een heel mooi en bijzonder land, maar niet alles is mogelijk door het regime en veel faciliteiten zijn nog echt in ontwikkeling. Wat we daar doen tijdens onze reizen, is gebruik maken van openbaar vervoer en veel wandelen en fietsen. De overheid staat in dit land niet toe dat we bij lokale bevolking overnachten, dus kiezen we andere wegen. Kleine stukjes in de busjes waarmee locals hun kippen en koopwaar vervoeren, is echt bijzonder. Tijdens wandelingen en fietstochten ontmoet je het lokale leven van dichtbij en blijven we bijvoorbeeld eten bij families onderweg. De lokale gidsen die je begeleiden kunnen alles vertalen en zo zorgen zij ervoor dat je met elkaar in gesprek gaat.

Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

Benin is voor ons het grootste voorbeeld. Onze partner in dit land is eind vorige eeuw begonnen met een concept waarin ze dorpjes vragen of ze willen veranderen. Meestal doen ze dat als er een probleem ontstaat, zoals overbevissing in een meer. Als het dorp mee wil doen dan helpen ze hen eerst om een organisatiestructuur op te zetten. Daarna trainen ze mensen om gids te worden, te koken voor toeristen en gastvrouw te zijn voor homestays. Als dit staat, komen eerst vrijwilligers die zorgen voor oefensituaties. Daarna komen de eerste echte toeristen. Daarnaast helpen ze de bevolking met het opzetten van meer alternatieve inkomstenbronnen, zoals landbouw of producten die ze kunnen verkopen.
    Een van de dorpjes die ze ondersteunen, is zo traditioneel dat het nog bestuurd wordt door 12 wijze heren, die slechts gekleed gaan in een broekje van koeiehuid. Zij zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de regen, de medicijnen en de oogst. Ze geloven in de echte natuurkrachten en hun voorouders. Het blijft me raken als ik met zulke pure mensen in contact kom.

Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

We werken ook in ongebruikelijke landen als Sierra Leone en Bangladesh. Juist omdat we menen dat dit soort landen door toerisme op een positieve manier meer inkomsten kunnen genereren. En het voor de echte avontuurlijke reizigers de mooiste ervaringen zijn. Met de uitbraak van Ebola was Sierra Leone natuurlijk een echte 'no go area' geworden. Maar nu zie je hoe het land weer al zijn enthousiasme inzet om het reizigers naar hun zin te maken. Bangaldesh is toegankelijker, maar ook daar gebeurt weleens iets dat mensen opschrikt en het heeft een beeld van problematiek met water, maar ook met de naaiateliers. De hartelijke mensen gun je in Bangladesh gewoon dat meer reizigers de stap wagen naar het land.

Name:  Medicijnman Benin.jpg
Views: 186
Size:  115,7 KB

Medicijnman in Benin

Wat wil je zelf nog kwijt?

Wat ik toch het meest bijzonder blijf vinden, is dat we altijd terugkrijgen van reizigers dat hun mooiste ervaringen bij de lokale mensen was. Op veel plekken bij de locals is het verblijf heel eenvoudig, maar dat is niet belangrijk omdat de ervaring zo bijzonder is. Neem EthiopiŽ, waar onze hoofdroute langs de hoogtepunten gaat, maar de invulling echt anders is. Onze reizigers slapen daar bij de traditionele stammen in het zuiden en maken daar een aantal echt lokale ceremonies mee. In het noorden verblijven ze in een homestay en onderweg bezoeken ze projecten of bedrijfjes. Dit is waar de mensen mee terugkomen. Als ze bijvoorbeeld de bull jump, het inwijdingsritueel van de Hammer stam, hebben meegemaakt, dan zal ze dat altijd bijblijven.

Laatst aangepast door Cor en Wilna : 10-12-15 om 14:15

Soortgelijke onderwerpen

1. Enquete Fair2 social media
    Elmary in forum Vrijwilligerswerk Vraag & Antwoord
    Reacties: 0
    Laatste: 27-05-16, 00:47
  2. Zaterdag avond Henk en Carolien op Nederland 1
    sabbie81 in forum Costa Rica Reiscafť
    Reacties: 6
    Laatste: 17-11-15, 21:00
  3. Reacties: 0
    Laatste: 10-03-14, 08:00