STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Veiligheid in BraziliŽ

Reacties
    4

Veiligheid in BraziliŽ

Hoi iedereen,

Eind deze maand (maart) vertrek ik voor vijf weken naar BraziliŽ om rond te reizen. Ik heb wat twijfels over de veiligheid. Kan iemand hier meer over vertellen en daarin ook wat do's en dont's?

Ik ga naar: Rio, Sao Paulo, Manaus, Sao Luiz, Recife, Salvador, Puerto Iguazu en Florianopolis.

Alvast bedankt!

Groet,
    Hans

Reacties
    1.278

Re: Veiligheid in BraziliŽ

Hai Hans,

Even de puntjes op de i : veiligheid (zoals overal ter wereld) heb je voor een GROOT deel in EIGEN HANDEN.

Reis discreet en daarmee bedoel ik "VERMIJD ALLE TEKENEN van UITERLIJK VERTOON".
    Met andere woorden loop voortdurend niet te zwaaien met je ifoon of ipad om fotootjes te trekken, want dan trek je inderdaad gegarandeerd straatboefjes aan !
    Halskettingen, gouden horloges of armbanden zijn eveneens uit den boze.
    En je houdt het niet voor mogelijk hoeveel reizigers aan bovenstaande vierkant hun laars vegen (zelfs nadat ze er duidelijk op voorhand op gewezen werden) en uiteindelijk beroofd worden.

Een andere tip : vermijdt kleine steegjes of straten waar je een 'verkeerd buikgevoel' van krijgt.

Loop niet 's nachts alleen over de straat, maar ook niet 's morgens hťťl vroeg (vorig jaar werden hier vlakbij 6 belgische dames overvallen die rond 6u in de ochtend foto's maakten met tablets en smartphones ... als je het mij vraagt liepen die met een uithangbord rond 'alstublieft, wilt u ons overvallen ?')

Wandel niet rond met je reisdokumenten, een copy van je passpoort en een minimum aan geld (net het nodige om je dag confortabel rond te maken) is voldoende.
    Als je dan toch een foto wilt maken af en toe steek dan onmiddelijk je toestel op zak na het schieten van je plaatje.

Als je nou echt met bovenstaande rekening houdt Hans, dan kan je met een gerust hart rondreizen in BraziliŽ

Tropische groet uit Salvador da Bahia,

Ivan
    Reis relaxed rond, ga op daguitstap in jouw taal, met Vlaamse expat reis-gids Ivan Bahia Guide, die al jaren in Salvador - BraziliŽ woont. Volledige organisatie van je reis is mogelijk, met cultuur, relax en natuur, zoals in het nationaal park Chapada Diamantina.

Reacties
    193

Een collegablogger schreef over veiligheid in BraziliŽ twee stukken:

Zo veilig mogelijk reizen in BraziliŽ (of elders) 1

Zo veilig mogelijk reizen in BraziliŽ (of elders) 2

Op mijn website staan een aantal

Losse notities veiligheid in BraziliŽ

Reacties
    9

Ik ben het met Ivan eens!
    Wij hebben net met de auto heel BraziliŽ doorkruist en heb me nergens in zuid-Amerika veiliger gevoeld! Zo onveilig is het hier echt niet!

Reacties
    198

Kijkend naar de cijfers is dat toch echt niet helemaal waar.
    Ik wil niemand een trauma aanpraten, maar Brazilie is echt vele malen onveiliger dan de meeste Europese landen.
    Het hangt er wel een beetje van af, het Noord-Oosten springt er echt bovenuit. Fortaleza, Natal en iets minder Recife en Salvador, toch de bekende toeristengebieden, zitten in de top-20 van de wereld wat betreft gewelddadige doden.

Dat wil niet zeggen dat je ze moet vermijden, maar voorzichtigheid is geboden.

Reacties
    1.278

Cool Re: Veiligheid in BraziliŽ

Citaat Origineel gepost door mtilburg Bekijk Post
    ...
    Recife en Salvador, toch de bekende toeristengebieden, zitten in de top-20 van de wereld wat betreft gewelddadige doden.
    Dat wil niet zeggen dat je ze moet vermijden, maar voorzichtigheid is geboden.
    Terzake, in Salvador elk weekend 20 ŗ 30 moorden inderdaad, in het drugsmilieu en diens duistere wijken (dat is algemeen geweten en tegelijk een mooie opruiming) en het heeft weinig of niks te maken met de toerisme-sector !

En het klopt dat voorzichtigheid geboden is, dat (en het hoe) werd hierboven reeds uitgelegd
    Diegenen die twijfelen kunnen nog even de 2 de post in deze draad lezen.

Trouwens er zijn nogal wat gevaarlijke steden ter wereld ... ik las net dit interessante artikel in "De Morgen" over de heropleving van de Al Capone toestanden in Chicago waar in vier maanden tijd al meer dan 1.000 mensen sneuvelden door geweervuur ... da's dus een behoorlijk veelvoud van hier in Salvador
    Laatst aangepast door BraBahx : 23-04-16 om 01:55
    Reis relaxed rond, ga op daguitstap in jouw taal, met Vlaamse expat reis-gids Ivan Bahia Guide, die al jaren in Salvador - BraziliŽ woont. Volledige organisatie van je reis is mogelijk, met cultuur, relax en natuur, zoals in het nationaal park Chapada Diamantina.

Reacties
    1

Ben net terug van een solo trip door zuid Brazilie (Sao Paulo, Iguacu, Bonito, Campo Grande, Cuiaba, Belo Horizonte, Ouro Pretu, Rio) en doe ook een duit in het zakje omdat ik me ook een beetje zorgen maakte over veiligheid voordat ik weg ging.

Veiligheid is een relatief begrip en vergeleken met NL is Brazilie onveiliger. De Brazilianen geven dit ook aan (95% van hen die ik heb ontmoet zijn wel eens beroofd). Dus ik vind het onzin om te zeggen dat je overal overvallen kan worden etc (zoals in West Europese steden, zoals men wel beweert op sommige forums) - Brazilie is simpelweg gevaarlijker dan bv West Europa omdat je er grote ongelijkheid in welvaart hebt, drugs een groot probleem is en er wapens rouleren. Dit gezegd hebbende, denk ik dat de kans dat je iets vervelends overkomt (zoals beroving met wapen) zeer klein is als je Ivan's tips opvolgt. Dit heb ik ook gedaan en ik heb niets vervelends meegemaakt, sterker nog ik vind het een geweldig land (met name de Brazilianen, zijn erg vriendelijk in het algemeen).

Probeer dus Ivan's tips op te volgen maar NIET je vakantie te laten verpesten door steeds aan veiligheid te denken. Tot slot, laat je niet gek maken door wat men op het internet/nieuws beweert: hier zal je hoofdzakelijk juist de negatieve uitzonderingen (beroving) op de regel (leuke tijd hebben in Brazilie, zoals ik) vinden...

Vriendelijke groet,

Jurriaan
    Laatst aangepast door jurriaanito : 12-08-16 om 21:07

axelfoley axelfoley is offline Forumbeheerder Zuid-Korea

Reacties
    841

Citaat Origineel gepost door BraBahx Bekijk Post
    Een andere tip : vermijdt kleine steegjes of straten waar je een 'verkeerd buikgevoel' van krijgt.
    Dit vind ik meestal lastig aanvoelen, vooral door de vaak vrolijke gebouwen in alle kleuren van de regenboog. Ik reed eens in Noordoost Brasil door een buurt waar automobilisten geregeld de rode verkeerslichten negeerden. Had daar totaal geen onderbuikgevoel maar wel gezond verstand gebruikt en voorzichtig doorgeplankt..

Afsluitend - nog niet echt aangestipt hier – een "do": geef wat bij een serieuze overval. Veiligheid staat boven alles ~

Reacties
    5

In de acht keer dat ik er geweest ben, heb ik gelukkig nog nooit echt iets vervelends meegemaakt. Een keer is mijn pinpas geskimd, waar ik in Nederland pas achter kwam, toen ik een onbekende transactie van 20 euro voorbij zag komen.

Zoals eerder gezegd, heb je het voor het grootste gedeelte zelf in de hand, door je niet als Jan de toerist te gedragen. Kortom als een gast, die zich aanpast aan de cultuur van het land en haar mensen met respect behandelt.

Ik heb hier een e-bookje over geschreven waar 20 tips in staan, dat je hier gratis kunt downloaden.
    Bom dia! Ik ben Bernard, travelblogger en eigenaar van brazilie.rocks. Sinds 2009 kom ik jaarlijks in BraziliŽ en blog ik over dit bijzondere land.

Soortgelijke onderwerpen

1. veiligheid ?
    Hieke86 in forum Zuid-Afrika Forum
    Reacties: 12
    Laatste: 21-08-14, 22:44
  2. Veiligheid in Sal Rei?
    Raffus in forum KaapverdiŽ Forum
    Reacties: 16
    Laatste: 29-08-12, 16:12
  3. veiligheid
    pierre52 in forum Egypte: Reizen en Vakantie
    Reacties: 4