STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

2 weken Japan in februari

Reacties
    36

2 weken Japan in februari

Wij hebben het plan opgevat om in februari 2 weken naar Japan te gaan.
    Onze zoon begint op 1 maart aan een stage van 3 maanden in Kyoto. De maand vooraf heeft hij vrij dus zo is het idee ontstaan om met z'n drietjes vanaf half februari wat van het land te gaan zien.
    Ons idee is om op Tokyo te vliegen en vanaf Kyoto (Osaka) weer terug te gaan.
    Ik ben me al aan het inlezen op deze site en heb al diverse reisverslagen gelezen.
    Wie kan mij helpen met een mooie route?

We beginnen dus in Tokyo. Hoe lang adviseren jullie om hier te blijven? Wij zijn niet per sť echte stadsmensen. Ik zag dat je van daaruit ook relatief gemakkelijk daguitstapjes kunt maken. Wat zijn must-sees? Ik zie al googlend schitterende tempels voorbij komen. Dat spreekt me erg aan.

Ons eerste idee was om van Tokyo naar Kyoto te rijden met een huurauto. Ik kom weinig verslagen en informatie hieromtrent tegen. Is het geen goed idee om een auto te huren? Ik zag wel dat er flinke drop-off kosten bij gaan komen (225 euro). Of adviseren jullie toch om het openbaar vervoer te nemen? We kunnen natuurlijk niet "light" reizen met een rugzak want zoonlief neemt spullen mee voor 3 maanden.

Welke route zouden jullie nemen? We houden erg van mooie natuur en af en toe een hike. Moeten we rekening houden met winterse omstandigheden in februari in de Japanse Alpen of zijn de highlights goed te bereiken?

In Kyoto willen we ook weer enkele dagtrips maken. Nara? Himeji?

Dan heb ik nog een vraag over accommodaties. We willen enigszins low-budget gaan want er staat komende zomer ook al een dure Zuid-Afrika vakantie op het programma.
    We vinden het geen enkel probleem om met z'n drietjes een kamer/appartement te delen.
    Hebben jullie tips? In welke wijk kunnen we het beste kijken voor Tokyo en Kyoto?
    We houden niet van de standaard hotels maar het mag best authentiek en simpel zijn.

Tot zover mijn vragen. Hopelijk kan iemand mij wat op weg helpen
    Reisblog: www.michelly.nl

Reacties
    36

Re: 2 weken Japan in februari

Niemand?

Reacties
    4.280

Nu grotekinderbedtijd, maar ik zal kijken of ik morgen tussen de voorbereidingen voor m'n eigen reis eens even kan kijken...

Reacties
    415

Ha Elly,

ik zal proberen je wat verder te helpen. De wijken Asakusa en Ueno staan enigzins bekend als plekken met meer low-budget accomodaties. Maar ik denk dat als je er voor gaat zitten met boekingssites dat je ook wel makkelijk low budget opties kunt vinden in andere delen van de stad.
    Voor het gemak kun je het beste proberen vlak bij een station van de Yamanote lijn een hotel te vinden. De Yamanote lijn is een treinlijn die in 90 minuten rond het centrum gaat.
    Vrienden van me hebben vorig jaar een mooie deal gevonden nabij Kanda station, die wijk is dus ook een optie.

Kijk voor betaalbare opties ook eens naar business hotels.
    Een keten als Super Hotel is (ondanks de kermisnaam) ook heel goed. Die hebben dacht ik ook 3 persoons kamers.

Dagtrips vanaf Tokyo waar ook natuur is zijn onder andere Nikko en Kamakura.

Voor de reis naar Kyoto zou je eens de mogelijkheid om bagage met een service door te laten sturen moeten onderzoeken. Die services zijn alom beschikbaar. Dan zouden jullie zelf makkelijk met de trein kunnen gaan. Mocht je voor de auto kiezen, hou er dan ook rekening mee dat Japan veel tolwegen heeft.

In Kyoto is het heel makkelijk als je vlak bij het station een accomodatie weet te vinden.
    Hierbij zijn boekingsites ook heel handig, je kunt vaak kosteloos annuleren als je wat anders vind (blijf wel altijd op de voorwaarden letten!), en je ziet de ervaringen van andere reizigers met de accomodatie.

Dagtochten vanuit Kyoto: Himeji en Nara zijn inderdaad aan te bevelen. Maar ook Arashiyama is een aanrader om te bezoeken.
    ../\__/\___________________Tempels en schrijnen met een bijzonder verhaal
    (=^_^=)
    Rebecca

Reacties
    36

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting!
    De tickets zijn nog niet geboekt maar waarschijnlijk gaan we nu toch voor een retourtje Osaka. Dan kan zoonlief zijn bagage ergens achterlaten. Met die snelle trein kun je je toch snel genoeg verplaatsen heb ik begrepen.
    Met je tips voor betaalbare accommodatie ga ik aan de slag.
    Hoe gaat het reizen met het openbaar vervoer in zijn werk? Is daar een soort routeplanner voor of zoiets?
    Kun je met de JR-pas hier overal gebruik van maken? Ik heb begrepen dat je in de steden weer op ander openbaar vervoer aangewezen bent? Ik zag bovendien dat deze kaart alleen maar voor buitenlandse toeristen geldt. Onze zoon gaat op een ander visum, is er voor hem dan ook een mogelijkheid voor zo'n kaart?

De tips voor daguitstapjes ga ik zeker bekijken, dank daarvoor!

Dan had ik nog een vraag omtrent de weersomstandigheden in Japan. Het is dan winter maar in hoeverre heb je daar last van als je met het openbaar vervoer reist?
    Heel hoog op mijn verlanglijstje staat een bezoekje aan Jigokudani Monkey Park. Ik heb begrepen dat februari daar een uitstekende tijd voor is. Is dit ook te bereiken met het openbaar vervoer?

Ik zit na 11 reizen door de USA nog een beetje in de "huurauto-modus"

Reacties
    36

Ik heb nog een aanvullend vraagje. Onze zoon gaat een visum voor 90 dagen krijgen. Dan is er geen ruimte meer op dat visum om langer te blijven. Is het mogelijk dat hij eerst 2 weken met ons op een toeristenvisum gaat en daarna dit visum omzet in een werkvisum? Of moet hij hier eerst het land voor uit?

Reacties
    415

Hallo Elly,

allereerst de visumvraag. Die kun je het beste stellen aan het consulaat. Dan wordt je geadviseerd door mensen die daar vaker mee werken. Dan weet je het zeker.
    Dat geldt ook een beetje voor de vraag over het visum en de railpas. Op deze pagina staan wat voorbeelden die niet in aanmerking komen voor een railpas, en de link naar een contactpagina waar je vragen kunt stellen.

De japan rail pass geldt voor de (meeste) JR treinen. Er zijn ook flink wat private treinondernemingen waar de pas niet geldig voor is. De metro is ook een aparte onderneming.
    De railpass gaat vooral gunstig worden als je grote stukken met de shinkansen af gaat leggen. Die ritten zijn prijzig.
    In de stad zelf ben je vaak maar een paar honderd yen kwijt voor een ritje.
    Een richtlijn voor de railpas van 7 dagen is dat als een retour Osaka-Tokyo met de shinkansen maakt, je hem er ongeveer uit gaat hebben. Ga je daarnaast nog andere (duurdere) ritten maken, dan is de pas helemaal gunstig.

Er is een routeplanner voor het OV: Hyperdia.
    Die geeft ook prijzen van de ritten weer, dus ook handig om te bepalen of je het bedrag van zo'n pas er wel uit haalt.

Het OV moet overigens normaal te doen zijn in de winter. Yudanaka (van de snowmonkeys) is ook een ski-resort dus ook bereikbaar.
    Het ligt wel een stukje uit Tokyo, op Hyperdia zag ik reistijden van 350 minuten langskomen.
    ../\__/\___________________Tempels en schrijnen met een bijzonder verhaal
    (=^_^=)
    Rebecca

Reacties
    36

Het visum-verhaal is waarschijnlijk al opgelost. Het wordt voor een half jaar aangevraagd.
    Hartelijk dank voor de routeplanner, daar ga ik mee aan de slag!
    Is het moeilijk te volgen op de stations? Staat alles alleen in het Japans of ook in het Engels aangegeven?

Reacties
    10

Alles staat zowel in Japans als in Engels op stations, daarnaast is er altijd hulp aanwezig op de stations. Reizen met de trein is prima zelf te doen.

Reacties
    36

Wij vertrekken op zaterdag 10 februari naar Osaka en komen op zondag 25 februari weer terug. Onze tickets zijn nog niet geboekt maar zeker is dat we starten in Osaka omdat onze zoon daar moet zijn voor stage. Terug is of vanaf Tokyo of vanaf Osaka. Daarna gaan we met z'n drietjes rondreizen. Must-sees zijn: Kyoto, Himeji, Nara, Mt Koyasan. Daarna willen we door de Japanse alpen: Kanawaza, Takayama, Matsumoto met een tripje naar de Snow Monkeys. Is dit doenbaar met het openbaar vervoer? Het idee is om wat kleinschaliger Japan te leren kennen. Daarna willen we door naar Tokyo met nog een uitstapje naar Nikko, Kamakura en evt. Mt. Fuji. Denken jullie dat dit haalbaar is in 2 weken?

Reacties
    36

Eindelijk hebben we de tickets geboekt! En nog voor een mooie prijs ook: 517 euro voor een retourtje Osaka!
    Vertrek is al over een kleine 4 weken.

Een eerste opzet van onze route is dit:
    Amsterdam - Osaka
    Osaka - Kyoto via Himeji
    Kyoto
    Kyoto - Kanazawa
    Kanazawa - Takayama
    Takayama - Matsumoto
    Matsumoto- Tokyo
    Tokyo
    Tokyo
    Tokyo - Nikko
    Nikko - Hakone via Kamakura
    Hakone - Mt Koyasan
    Mt Koyasan - Kyoto
    Kyoto - Osaka via Nara
    Osaka - Amsterdam

Ik vind dit een stuk moeilijker plannen dan Amerika!
    Zeker omdat alles met het openbaar vervoer is.
    Ik ga me deze week maar eens in accommodaties verdiepen. Tips zijn uiteraard welkom.
    Ook het gedeelte door de Japanse Alpen vind ik moeilijk plannen. Iemand nog suggesties?
    Is de reis zo haalbaar?

Soortgelijke onderwerpen

1. Reizen & Vakantie Mijn ervaringen in Japan (3 weken, 1e keer Japan)
    Feliciosa in forum Japan: Reizen & Vakantie
    Reacties: 9
    Laatste: 06-01-18, 00:10
  2. Reizen & Vakantie Eerste x Japan 3 weken
    Ron1978 in forum Japan: Reizen & Vakantie
    Reacties: 19
    Laatste: 26-10-16, 19:26
  3. 2 weken Japan, tips?
    AnnaNL in forum Japan: Reizen & Vakantie
    Reacties: 3
    Laatste: 31-08-15, 00:07
  4. AziŽ Japan mei/jun 2014 3 a 4 weken