STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Emigreren naar Rusland

Reacties
    15

Re: Emigreren naar Rusland

Weet je wat je moet doen. Lekker blijven dromen en hopen dat het lukt. Misschien heb je wel helemaal gelijk en wordt het fantastisch. Maar inderdaad onze ervaring is een andere en wij zijn helaas geen 15 meer! Persoonlijk ben ik niet zo gerust over de toekomst van Rusland over 8 jaar zou het hier wel eens heel anders kunnen zijn en vooral voor buitenlanders.

Maar ik wens je heel veel succes bij je studie en hoop dat je volgend jaar een hele leuk studiereis naar Rusland zal maken! En blijf dromen!

Reacties
    17

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik eerst maar eens op uitwisseling ga en dan pas verder kijk. Nog ff een vraagje: in de regio krasnodar krai is het toch altijd lekker warm?

SV1973 Guest

Dat is een wijs besluit. Als je de kans hebt, leer dan toch maar Russisch. Het is een zeer rijke taal, en ze wordt gesproken als eerste taal over bijna een zesde van het aardoppervlak.
    Nee, het is niet helemaal correct dat het in Krasnodar altijd warm is. Het is warmer dan in Moskou, maar ook daar kan het sneeuwen en vriezen.
    In Sochi is de temperatuur in de winter rond de 4 graden.
    Klimaat is vergelijkbaar met het zuiden van Frankrijk.

Reacties
    17

is alleen sochi zoals zuid-frankrijk of heel krasnodar? Ik vind Russisch een leuke taal om te leren en het leest voor mij ook makkelijker omdat ik een beetje dyslexie heb en in het Russisch lijken de letters iet zoveel op elkaar.

SV1973 Guest

Krasnodar is niet zoals Zuid-Frankrijk. Wel mooie zomers.

Russische letters lijken niet op elkaar ????
    Ik zal er eens een paar groeperen voor jou :

ы в ь ы ш щ ц ч и й

Reacties
    17

voor jou lijken ze misschien op elkaar maar ik lees ze niet als de zelfde letter. ik lees de o a u c vaak als een o die letters die jij net typte lijken wel op elkaar maar ik lees ze niet als 1 bepaalde letter maar gewon apart. en in het nl lees ik ng vaak als gn en in het Russisch draai ik nooit de letters om. weet ook niet hoe dat komt.

Reacties
    17

Het is daar wel erg mooi zeg moet je die foto's zien http://russiatrek.org/krasnodar-krai

Weet jij of daar veel werk is? En is een eigen bedrijf beginnen ook een optie of is dat voor buitenlanders echt onmogelijk?

Reacties
    15

Je begint weer overnieuw! Eerst op uitwisseling daarna zie het je vanzelf wel!

Succes met het leren van de russische taal!

Anneke

Reacties
    17

het was maar een vraagje hoor

Reacties
    15

maar je weet het antwoord al

dirkpie Guest

sochi is in de zomer mischien net als zuid frankrijk het is over 4 jaar de plaats waar de olympische-winterspelen plaats zullen vinden dus denk nou niet dat je daar aan koude winters zal kunnen ontsnappen

groet dirk

SV1973 Guest

Wel die Winterspelen vinden plaats in het gebergte niet ver van Sochi, niet in de stad zelf.
    In de stad valt er zelden sneeuw en vriest het niet vaak. In de bergen is het in de winter natuurlijk wel koud.

Reacties
    17

Ze zijn toch een gokkerspalijs aan het bouwen in de buurt van sochi?

SV1973 Guest

Ja, niet bepaald in de buurt van Sochi, maar wel in Krasnodarskiy Krai.
    Ga je in de gokindustrie beginnen ?

Reacties
    17

nee, dan krijg je met mafia enzo te maken. ik had er iets over gehoord daarom vroeg ik het.

Reacties
    2

ik heb ok effe een vraagje he met alleen een huwlijk met een russische mag je wel of niet in rusland verblijven?? dus stel ik trouw met een russische in rusland mag ik dan in rusland blijven ja of nee zo ja dan heb ik tog alleen een huwlijks akte nodig ??

Reacties
    2

Citaat Origineel gepost door SV1973 Bekijk Post
    Emigratie naar Rusland…
    Dit is in theorie mogelijk, maar in praktijk bijna onmogelijk.
    Als je wil emigreren naar Rusland, moet je een `Razreshenije na Vremenoje Prozhivanije RVP` (Tijdelijke Verblijfsvergunning) aanvragen bij de `Federalnoya Migratsyonaya Sluzhba FMS` (Federale Migratie Dienst). Dat moet je doen in Rusland, op de plaats waar je geregistreerd bent.
    Dus, eerst moet je naar Rusland geraken.
    Dat kan alleen maar met een visum. Alle visa zijn goed voor dit doel. Toeristische visa of visa voor privé-bezoek zijn geldig voor 1 maand, zakenvisa voor 3 maanden en werkvisa voor 1 jaar. Als je geen werk hebt in Rusland, valt de laatste mogelijkheid af. Laten we er van uit gaan dat je een geldig visum hebt, en je arriveert in Rusland.
    Je wil nu je RVP gaan aanvragen. Rusland heeft een streng quotasysteem (Moskou, een stad met meer dan 1 miljoen inwoners, heeft slechts 1500 plaatsen voor 2009 in dat quotasysteem). Als je gehuwd bent met een Russische echtgenote, dan kan je een RVP bekomen, buiten het quotasysteem. Indien je niet gehuwd bent, heb je pech, want die 1500 plaatsen zijn al lang uitgedeeld aan immigranten uit de voormalige USSR. Je kan via allerlei louche kantoortjes wel plaatsen in het quota kopen, maar reken hiervoor op een prijs tot vijfduizend euro.
    De praktische conclusie is hier; indien niet gehuwd maak je geen schijn van kans.

OK, maar wat als je wel gehuwd bent? Dan doorloop je de procedure zoals alle andere. Je moet naar het bureau van FMS (van waar je geregistreerd bent) gaan, en daar vernemen welke documenten vereist zijn. Gewoonlijk vraagt men :
    • genotariseerde vertaling van je paspoort
    • je visum
    • je migratiekaart
    • je registratiekaart
    • bewijs van ontbreken van strafblad en van gerechtelijke vervolging met apostille (en genotariseerde vertaling)
    • genotariseerde vertaling van je huwelijksakte
    • het originele Russische paspoort van je echtgenote
    • gezondheidscertificaat
    • genotariseerde vertaling van je diploma
    • in het Russisch ingevuld aanvraagformulier in tweevoud
    • genotariseerde vertalingen van de geboorteaktes van de kinderen
    • soms ook nog een bewijs van woonst
    Je moet dus in je thuisland alle officiële documenten laten voorzien van een apostille. Deze documenten moeten in Rusland vertaald worden door een beedigde vertaler, en de notaris moet deze vertaling afstempelen.
    Het grootste probleem is het gezondheidscertificaat. Je moet hiervoor naar verschillende staatsklinieken. FMS heeft vastgelegd naar welke klinieken je moet, afhankelijk van je plaats van registratie. De eerste zal je testen op HIV, syfillis, chlamidya, lepra. De tweede zal je testen op tuberculose. De derde zal je testen op alcoholisme, drugsverslaving, en je psychische gezondheid. Bij de eerste kliniek nemen ze een bloedstaal. Na vijf dagen is dat onderzocht, en kan je een document krijgen dat je geen HIV-syfillis-etc hebt. Met dit blad ga je naar de tweede kliniek, waar ze een X-ray maken van je longen. Als je geen TBC hebt, vullen ze het tweede deel van het blad in. Dan ga je naar de derde kliniek, en als je ook geen junkie bent, vullen ze het derde deel in.
    Met dat ingevuld blad ga je dan naar een speciale medische dienst, en die geven je dan een attest `gezondheid van buitenlandse burger`. En precies dat attest heb je nodig voor FMS.
    Om al deze testen te ondergaan, moet je rekenen op 10 dagen.
    Volgend probleem is het aanvraagformulier. Dit moet in het Russisch ingevuld worden, maar zelfs al doet je echtgenote dat, de ambtenaren van FMS zullen steeds `fouten` ontdekken, en je moet opnieuw beginnen. Ik heb drie keer een dag in de rij moeten staan, en slechts na de derde keer werd mijn aanvraag aanvaard. Waarom moet je een hele dag in de rij staan? Omdat er zeer veel kandidaten uit de ex-USSR zijn, die de nacht in hun auto doorbrengen voor het kantoor, en die eerst aan de beurt zijn. Ik kwam om 7 uur (kantoor opent om 9 uur) en mijn documenten werden pas bekeken om 15h00.
    Maar laten we verder gaan.
    De aanvraag werd aanvaard. Nu worden al bovenstaande documenten opgestuurd naar verschillende overheidsdiensten, die de echtheid moeten controleren. De belastingsdienst, de medische dienst, staatsveiligheid (FSB of de vroegere KGB). Na 6 maanden krijg je, indien goedgekeurd, de RVP stempel in je paspoort. Wacht eens, 6 maanden ? Maar mijn visa is slechts 1 maand of 3 maanden geldig. Ja, dan moet je het land verlaten en een nieuw visum aanvragen.
    Je komt dan terug naar Rusland als je het bericht hebt gekregen dat je RVP is aanvaard.
    Je gaat naar FMS en ze zetten de stempel in je paspoort.
    Goed zo, je hebt nu eindelijk je tijdelijke verblijfsvergunning. Echter, als je nu het land wil verlaten, moet je een uitreisvisum aanvragen bij FMS. Verlaat je het land zonder dat uitreisvisum, dan wordt je RVP geannuleerd. Je uitreisvisum is slechts geldig voor 1 enkele uitreis en terugkomst, en je moet rekenen op 20 dagen tussen aanvraag van het visum en het eigenlijke uitreiken er van.
    Als je een jaar geleefd hebt met een RVP in je paspoort, kan je een `Vid na Zhitelschtva VnZ` (Permanente Verblijfsvergunning) aanvragen. Daarvoor moet je in principe dezelfde procedure doorlopen als voor de RVP. Je moet weer al de medische testen doen, en weer alle documenten verzamelen. Na 6 maanden krijg je een blauw boekje, dat in Rusland je paspoort wordt. Permanent is in Rusland helemaal niet zo permanent, want na 5 jaar dien je een nieuwe VnZ aan te vragen. Met de VnZ mag je wel vrij in en uit reizen, maar opgelet; als je langer dan 6 maanden per jaar uit Rusland bent, wordt je VnZ geannuleerd.
    Let ook nog op het volgende. Met een RVP heb je niet het recht om hier te werken. Daarvoor moet je een aparte werkvergunning aanvragen. Met de VnZ heb je dat niet nodig. Dan heb je alle rechten en plichten zoals de Russische burgers, maar je mag niet deelnemen aan verkiezingen en je moet niet in het leger. Lijkt mij een goede deal.
    Zo, dat was het.
    Nog vragen, laat me dan maar wat weten.

Vriendelijke groeten,

Stefan
    stefan ik heb ok effe een vraagje he met alleen een huwlijk met een russische mag je wel of niet in rusland verblijven?? dus stel ik trouw met een russische in rusland mag ik dan in rusland blijven ja of nee zo ja dan heb ik tog alleen een huwlijks akte nodig ??

Reacties
    174

Serieus, wat een grappig topic dit.
    Kan er echt niet bij dat er mensen zijn die fulltime willen gaan lesgeven op een Russische universiteit tegen het hongerloontje van 400 euro. Vind je het gek dat al die professors wat willen 'bijverdienen'

SV1973 Guest

Citaat Origineel gepost door marcellw Bekijk Post
    stefan ik heb ok effe een vraagje he met alleen een huwlijk met een russische mag je wel of niet in rusland verblijven?? dus stel ik trouw met een russische in rusland mag ik dan in rusland blijven ja of nee zo ja dan heb ik tog alleen een huwlijks akte nodig ??
    Neen, getrouwd zijn met een Russische is geen reden om in Rusland te mogen blijven.
    Je kan wel de procedure voor tijdelijke verblijfsvergunning opstarten zonder dat je binnen het quota valt. Maar zelfs dit duurt minstens 6 maanden, en als je visa vervallen is dien je het land te verlaten.
    Verlaat je Rusland niet op tijd, dan zit je pas diep in de problemen.

Reacties
    48

Citaat Origineel gepost door SV1973 Bekijk Post
    Ben je nog nooit in Rusland geweest?
    Kom eerst eens kijken, voor je overweegt te emigreren. Niet vergeten dat Rusland een derde-wereldland is!
    Wow hahaha, als je dat tegen mijn (Nederlandse) docente van Russisch zou zeggen dan zou ze je in elkaar slaan denk ik haha!

SV1973 Guest

Citaat Origineel gepost door Troubadourette Bekijk Post
    Wow hahaha, als je dat tegen mijn (Nederlandse) docente van Russisch zou zeggen dan zou ze je in elkaar slaan denk ik haha!
    Ja, dat kan best zijn, maar dat maakt het daarom nog niet minder waar.
    Maar zij woont hier niet, en ik wel...

Reacties
    1

Aan ieder die naar Rusland wilt emigreren zou er goed aan doen om naar SV1973 te luisteren.
    mijn vrouw is Russisch en woont hier in Nederland... ben zelf al 6 keer in Rusland geweest. Op iedere post van SV1973 stemde mijn vrouw mee in. Een eigen zaak beginnen is niet mogelijk vanwege de bureaucratie & de maffia... je betaalt aan beide instanties.
    Tevens ben je ook je huidige levenstandaard gewend, Moskou is relatief duur. Natuurlijk kost het openbaar vervoer geen drol, maar de Russen leven ook op een hele andere voet dan wij west Europeanen doen. Mocht je een maand op vakantie gaan in Rusland kijk dan eens of je uitkomt met een 500 euro ! ik denk dat je dan van een koude kermis thuis komt !

Reacties
    1

Thumbs up Re: Emigreren naar Rusland

Hallo allemaal, ik ben zo juist lid geworden om onder meer de informatie die ik hier aantrof. Ik heb zelf ook iemand ontmoet in Rusland en mijn wereld is compleet anders geworden. Toen ik nog erg jong was heb ik het allemaal al eens meegemaakt en ook fouten gemaakt waar door het huwelijk niet stand hield. Toen was het een Sloweens meisje wat ik op 13 jarige leeftijd ontmoette zij was net zo oud. Maar nu vele vele vele jaren later heb ik het geluk om echt iemand te ontmoeten die zo fantastisch is. Het is een vrouw op niveau, zelfstandig en heeft mij absoluut niet nodig om daar te overleven. Ze ziet er geweldig uit en ze heeft mijn hart veroverd. Ik ga snel weer 6 weken terug en wil graag (ivm de eigen zaak) 3 weken per maand daar zijn en 1 week terug om klanten te bezoeken, administratie etc etc af te handelen. Overigens speelt mijn werk zich veel af op internet en over de telefoon. Mijn Laptop is het hart van de onderneming. Ik lees de vaak verborgen keiharde reacties op dit forum, goed want de feiten moeten weer gegeven worden. Er moet echter ook altijd ruimte zijn om te dromen en dat te doen waar een ander zou ophouden omdat eenvoudig die ander zo veel brengt dat een leven zonder haar geen optie meer is.

Maar ook ik wil waarschuwen als je heel erg jong bent, om rekening te houden met de nog niet opgedane ervaringen van andere.Haal er uit wat je nodig hebt , het zijn vaak goede tips.

Ik zelf weet het zeker, elke dag van mijn leven ga ik genieten van het geluk dat Ilona heet. Ik ben echt dankbaar voor het leven wat ik nu heb, zelfstandig zijn wat echt voor mij een grote vreugde is en nu nog ook het levensgeluk...

Ik ga proberen de feiten te updaten zodat ik precies ga vertellen wat mij nu allemaal overkomt op mijn weg na het geluk dat Ilona heet.

Groetjes
    Bert

Soortgelijke onderwerpen

1. Met mijn bus naar Rusland
    nicob in forum Rusland Forum
    Reacties: 6
    Laatste: 13-08-09, 11:40
  2. Naar Rusland met een handicap
    Webgnome in forum Algemene vragen & discussies
    Reacties: 3
    Laatste: 01-04-08, 14:16
  3. Wintersporter kan nu ook naar Rusland
    Wereldwijzer in forum Algemene vragen & discussies
    Reacties: 0
    Laatste: 01-08-06, 09:22
  4. Ik Wil Naar Rusland Wie Gaat Er Met Mij Mee?
    Elza in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 0
    Laatste: 24-04-05, 19:20

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen
Aanmelden
Gratis Forumaccount
Reisaccount