STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Emigreren naar Rusland

Reacties
    132

Re: Emigreren naar Rusland

De details ken ik niet. Persoonlijk heb ik er geen interesse in, dus je zult af en toe zelf google/bing nieuws erop na moeten kijken. Nieuwsbronnen als RT vermelden dergelijk groot groot nieuws ook vast op hun website.

Ik zou zeker de kans om in Moskou te studeren met beide handen aannemen. Het is een fascinerende stad en cultuur. Studeren in het buitenland verreikt je enorm. Dus of het nou om Moskou gaat of ergens anders. Zeker doen! Ik heb meermaals vrienden hier n Moskou 2 weken als logee gehad en die vertrokken met spijt dat ze zo weinig hebben kunnen zien. Zelf heb ik na 6 Maanden Moskou slechts een fractie kunnen ontdekken. Ik zit inmiddels in Kiev, maar ga zker terug om meer te zien.

Reacties
    8

Ik ben een paar keer in Kazakhstan geweest en van daaruit heb ik rusland bezocht. Het grootste verschil is het voedsel en natuurlijk de burocratie.
    Maar ik zal daar zeker kunnen wennen temeer omdat ik een Kazakhstaanse vrouw getrouwd heb. Je moet een hele hoop regelen en waar mogelijk helpt ze mij daarmee. Ook als je met vakantie gaat naar rusland moet je je laten registreren ter plaatse en daarvoor kan het voorkomen dat je een paar dagen in de rij moet staan. Dus als je verblijft in een hotel dan doen zij dat voor je, omdat je altijd geregistreerd moet zijn als je in een hotel verblijft. Maar ga je overnachten bij vrienden of bekenden dan kun je het beste een hotelvoucher aanvragen bij een visum bemiddelings buro. In nederland doet men daar nogal moeilijk over met als gevolg de lange wachttijd in rusland. Vraag je je visum aan in Belgie dan krijg je voor € 25 euro extra een voucher geleverd. Verlengt je verblijf met twee dagen waarover je zelf kunt beschikken. Maar nu mijn eigenlijke vraag: Voor een verblijfsvergunning moet je een aantal papieren overleggen en een ervan is een bewijs van goed gedrag. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van dit document ? Men zou een verzoek moeten hebben dat door een Russische organisatie is aangevraagd. Maar wanneer het een particulier betreft die een bewijs moet hebben gewoon omdat het vereist is is er op die manier moeilijk aan te komen. Misschien weet iemand een oplossing voor dit probleem. Tevens dient men aan te kunnen tonen dat je aids vrij bent en geen drugs gebruikt en tenslotte dat men geen infectie ziekten onder de leden heeft. Hopelijk kan iemand mij een stukje wijzer maken omtrent een en ander.

Reacties
    8

Valt allemaal nogal mee. De winter kun je vergelijken met Nederland en in de zomer is het heerlijk weer. Bijna altijd tussen 25 en dertig graden.

SV1973 Guest

Inktvis, heb je het nu over het verkrijgen van een verblijfsvergunning in Rusland ?

Reacties
    8

Dat klopt ja, maar hoofdzakelijk over het verkrijgen van een bewijs van goed gedrag anders dan op uitnodiging. Omdat dat eigenlijk op mijn verzoek zou moeten kunnen. De Russische overheid eist dit maar ik zie geen manier om hun te vragen naar een uitnodiging omdat zij mij niet uitnodigen om naar Rusland te komen.

SV1973 Guest

Leg eerst eens uit waarom je een verblijfsvergunning in Rusland nodig zou hebben ?

Reacties
    8

Omdat ik getrouwd ben met een Kazakhstaanse en we vanaf april volgend jaar in Krymsk willen gaan wonen. Waarvoor heb je anders een verblijfsvergunning nodig ???? Overigens ben ik gepensioneerd en heb dus geen werk meer nodig.

SV1973 Guest

Citaat Origineel gepost door Inktvis Bekijk Post
    Omdat ik getrouwd ben met een Kazakhstaanse en we vanaf april volgend jaar in Krymsk willen gaan wonen. Waarvoor heb je anders een verblijfsvergunning nodig ???? Overigens ben ik gepensioneerd en heb dus geen werk meer nodig.
    Maar heeft je vrouw een Russisch paspoort ?
    Als je vrouw Russisch staatsburgerschap heeft, dan kan je als echtgenoot een verblijfsvergunning aanvragen. Echter, dat is geen gemakkelijke procedure. Je vrouw moet informeren bij haar lokale FMS van waar jullie gaan wonen (ik neem aan dat ze daar `eigendom` heeft) welke documenten er nodig zijn.

Om eerlijk te zijn, ik zie niet goed in waarom een gepensioneerde West-Europa zou gaan verlaten om te verhuizen naar een derde wereldland.

Reacties
    8

Nooit proberen alles te begrijpen, maar als je de laatste jaren een beetje op de hoogte bent gebleven dan zou je weten dat er een stroom gepensioneerden emigreert naar China of Rusland. Dus waarom zou ik dat doen? Gewoon omdat men je hier helemaal kaalplukt, maar er zijn natuurlijk ook mensen die zich graag laten plukken dus waarom niet. Mijn vrouw heeft een kazachs paspoort maar het inreizen naar Rusland is vanuit daar iets eenvoudiger en bovendien heeft haar moeder een russisch paspoort dus voor haar ligt het wat eenvoudiger. Maar al met al heb ik nog geen antwoord op mijn vraag gehad.

SV1973 Guest

Valt allemaal nogal mee. De winter kun je vergelijken met Nederland en in de zomer is het heerlijk weer. Bijna altijd tussen 25 en dertig graden.
    Wanneer was het laatst -30 in Nederland ?
    Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat de temperatuur een hele maand niet boven de -18 graden uitkomt.
    Dat is kouder dan je diepvries.
    Zomers zijn meestal wel aangenaam in Rusland.

SV1973 Guest

Als je vrouw Russisch staatsburger zou zijn, en eigendom waarin jullie zouden wonen, dan zou het mogelijk zijn geweest om een verblijfsvergunning te krijgen.
    Echter, dat is niet het geval, dus ik denk dat je er zelfs niet aan moet beginnen. Jullie voldoen niet aan de voorwaarden om een verblijfsvergunning te krijgen,

SV1973 Guest

Dat klopt ja, maar hoofdzakelijk over het verkrijgen van een bewijs van goed gedrag anders dan op uitnodiging. Omdat dat eigenlijk op mijn verzoek zou moeten kunnen. De Russische overheid eist dit maar ik zie geen manier om hun te vragen naar een uitnodiging omdat zij mij niet uitnodigen om naar Rusland te komen.
    Een van de documenten die je nodig hebt om een tijdelijke verblijfsvergunning in Rusland aan te vragen is een bewijs dat je niet gerechterlijk vervolgd wordt of bent geweest. Ik weet niet hoe dit in Nederland gaat, maar in Belgie kreeg ik dat van het ministerie van Justitie. Je moet daar dan een apostille op laten zetten en dan pas kan het in Rusland door een beedigde vertaler vertaald worden.
    Je hebt hier helemaal geen uitnodiging van de Russische overheid voor nodig.

Reacties
    8

Waarom heb je als locatie "Moskou" onder je naam staan ? Alles wat je schrijft is negatief dus moet je dat land wel haten !! Hoe kom je er overigens bij dat dit een derde wereldland is ?? Het is een van de twee grote mogendheden dus doe je huiswerk zou ik zeggen. Ook conclusies trekken doe je wel reg vlug want waar vandaan haal je de wetenschap dat mijn vrouw daar geen eigendom heeft ? Of ie een gloednieuw huis niet voldoende ? Maar los van dit alles ga ik naar Rusland en laat me door niets en niemand bang maken. Overigens is het in Krymsk hetzelfde soort zachte winter als in Nederland Daarom gaan we niet naar Alaska of Siberië.

SV1973 Guest

Waarom heb je als locatie "Moskou" onder je naam staan ? Alles wat je schrijft is negatief dus moet je dat land wel haten !! Hoe kom je er overigens bij dat dit een derde wereldland is ?? Het is een van de twee grote mogendheden dus doe je huiswerk zou ik zeggen. Ook conclusies trekken doe je wel reg vlug want waar vandaan haal je de wetenschap dat mijn vrouw daar geen eigendom heeft ? Of ie een gloednieuw huis niet voldoende ? Maar los van dit alles ga ik naar Rusland en laat me door niets en niemand bang maken. Overigens is het in Krymsk hetzelfde soort zachte winter als in Nederland Daarom gaan we niet naar Alaska of Siberië.
    Er staat `Moskou`omdat ik in Moskou woon. Ik haat dit land helemaal niet, heb bijna 20 jaar ervaring met Rusland en andere GOS-landen. Ik woon al meer dan 6 jaar in Moskou en heb alle procedures voor verblijfsvergunning (eerst tijdelijke dan permanente) doorlopen. Dan heb ik zelfs staatsburgerschap aangevraagd. Nu heb ik een Russische paspoort, zowel civiel als militair.
    Wat jij misschien ziet als `negatief` beoordeel ik helemaal anders :`realistisch`.
    Ook andere mensen lezen dit forum, en dan denk ik dat het beter is dat ik de waarheid vertel zoals ik die ervaar.
    Rusland is wel degelijk een derde wereldland. De enige steden waar je kan leven, als je er het geld voor hebt zijn Moskou en Sint-Petersburg. De rest van het land heeft een veel lagere levensstandaard.
    Ik weet waar Krymsk is, in Krasnodarskiy Krai en het klimaat is er aangenaam.
    Een gloednieuw huis hebben is NIET voldoende om een verblijfsvergunning aan te vragen. Je hebt een eigendom nodig, nadat je de verblijfsvergunning hebt gekregen, omdat je daar moet geregistreerd worden. Huiseigenaars zijn weigerachtig om dat toe te staan, vandaar dat je beter je eigen huis hebt.

Reacties
    8

Rusland is een zogenaamd 'Tweede wereldland" volgens mijn internet informatie.
    Maar ik begrijp dat je realistisch bent en dat er op het gebied van staatsburgerschap veel moeilijkheden te overwinnen zijn.
    Maar ik begrijp dat behoudens je meer weet van het land als ik het niet mogelijk is om een duidelijk antwoord te krijgen op mijn vragen.
    Vandaar dat ik verder kijk hoe of wat de mogelijkheden zijn. Het zou mogelijk moeten zijn dat ik de antwoorden krijg via de ambassade
    maar als ik telefoneer wordt simpel weg de telefoon niet beantwoord en als ik mail krijg ik nooit antwoord.
    Terwijl ik denk dat zij er zijn om een en ander duidelijk te maken of in ieder geval de juiste adviezen te verstrekken.
    Had jij geen bewijs van goed gedrag nodig toen je naar Rusland ging.

SV1973 Guest

Rusland (USSR) WAS ten tijde van de Koude Oorlog een tweede wereldland. Dat waren die landen die een communistisch systeem hadden, dit in tegenstelling tot de eerste wereld (de kapitalistische landen). Daarnaast waren er de arme landen die in ontwikkeling waren, de zogenaamde derde wereld.
    Nu is Rusland best te vergelijken met `Nigeria in de sneeuw`; een derde wereldland.
    Dat komt tot uiting in de erbarmelijke levensomstandigheden van de grote meerderheid van de Russen, maar ook de corruptie, bureaucratie,...
    Het feit dat de Russische ambassade de telefoon zelfs niet opneemt, zou toch duidelijk moeten zijn. Ambassades hebben de plicht om diensten te verlenen ten opzichte van hun eigen burgers. Zelfs dat doen ze slecht, laat staan wat ze zouden voor buitenlanders...
    Zelfs als het je lukt om contact te maken met de ambassade gaan ze je niet kunnen adviseren. Zij vallen onder het MID (ministerie voor buitenlandse zaken), terwijl jij informatie nodig hebt van FMS (die vallen onder het ministerie van binnenlandse zaken MVD).

Dit is de site van FMS Moscow, waar je informatie kan vinden over tijdelijke verblijfsvergunningen :
    http://www.fmsmoscow.ru/docs/temp_residence/

Dit is federale materie, dus zal hetzelfde zijn voor Krymsk. Laat je vrouw maar eens kijken wat dit is.
    Ik blijf bij mijn mening dat je geen enkele grond hebt om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning in Rusland.
    Ik heb op de eerste bladzijde van dit forum geschreven hoe de eerste stap om een tijdelijke verblijfsvergunning te krijgen verloopt.
    Ik had wel een bewijs van goed gedrag.

Reacties
    8

Het lijkt erop dat je betaald wordt voor de manier waarop je mensen probeert te ontmoedigen. Het getuigd niet van enig respect of behulpzaamheid en volgens jou is alleen Moskou en St. Petersburg de moeite waard om in te leven. Ik kan je vertellen dat dit nu net de plaatsen zijn waar ik niet zou willen wonen en dat het buitengebied veel aantrekkelijker is voor de meeste mensen. In principe heb je geen enkel antwoord gegeven waaraan ik iets heb dus ik bedank je voor je moeite en zoek het verder wel uit.

SV1973 Guest

Geef mij een concrete vraag en ik zal je een concreet antwoord geven.

Reacties
    132

Ik ben het geheel eens met SV1973. Rusland is grotendeels een 3e wereldland.

Gewoon omdat men je hier helemaal kaalplukt, maar er zijn natuurlijk ook mensen die zich graag laten plukken dus waarom niet.
    Ik hoop dat je nooit ziek wordt of eens de overheid nodig hebt. Dan leer je pas wat laten kaalplukken betekend.

Ik wens je alle succes toe Inktvis, maar ik ben bang dat je het allemaal wat te rooskleurig inziet. SV1973 mag het voor jou misschien iets te direct verwoorden, maar hij geeft zeker een accurate weergave van de situatie. De problemen die je nu ondervindt bij het verkrijgen van een verblijfsvergunning is de meest simpele en gemakkelijkst te overkomen probleem waar je vanaf nu tegenaan zult lopen. Er komt geen omkoping, vertraging, extreme onwil, lichamelijke schade etc bij kijken. Buiten Moskou en St.P. zul je enkel mensen tegen komen die je voor gek zullen verklaren dat je daarnaartoe verhuist bent. ZIj proberen juist weg te komen.
    En geld hebben is niet voldoende. Je moet heel veel geld hebben bij medische problemen. Liefst zul je dan naar het buitenland vliegen of je zult bv een privékliniek willen bezoeken in Moskou. Maar reken op prijzen voor een uurtje fysio vanaf 600 Euro per 45 minuten.
    Ga je naar lokale fysiopraktijken......dan zul je slecht of niet behandeld worden. Kijk goed op straat wat je tegen komt. Je ziet veel mensen (incl jong) die een misvormd been hebben, of moeilijk lopen. Dat enkel doordat een simpele ingreep te laat kwam of slecht gedaan is.

Natuurlijk zijn er ook mooie dingen in Rusland, maar u zit al in de pensioensleeftijd en dan begin je faciliteiten nodig te hebben welke in Rusland niet aanwezig zijn, duur, onbetrouwbaar of waar je problemen krijgt met corruptie.

Reacties
    17

In Rusland hebben zij mij verteld:

Er komt een moment dat je in Rusland met pensioen gaat en dan stopt het leven. Waarom? Omdat zij maar een heel erg klein pensioen hebben, dat onvoldoende is! De gezondheidszorg laat te wensen over en je moet wel erg veel geld meebrengen (zeker als buitenlander) om daar een fatsoenlijk bestaan te hebben. Verder is het erg belangrijk de Russische taal te beheersen. Zonder die kom je (en vooral buiten de grote steden) nergens terecht. Als je geen lokaal iemand bent, is het sowieso moeilijk in het leven te participeren. De cultuur is anders en ze zullen je altijd als buitenlander zien.

Verder is het leven erg hard in de grote steden (als ook op het land). Bijvoorbeeld een lerares op een gymnasium verdient maar omgerekend 500 euro per maand. Dat is heel erg weinig vergeleken met Nederland, waar je aan AOW-uitkering (afhankelijk van je eerdere werk) al aan zo een bedrag zou moeten komen. De prijzen voor levensmiddelen zijn net zo hoog als in Nederland en voor sommige importproducten zelfs nog hoger. Zo kan ineens broccoli 10 euro kosten.

Ondanks deze dingen ben ik nog steeds gefascineerd door het avontuurlijke leven en de absurditeiten en verhalen die je dagelijks op straat tegenkomt. Mijn Russisch gaat goed vooruit en ik kan mij op een voldoende level tenminste in dagelijkse situaties goed redden. Natuurlijk is bij mij het gebrek aan bepaalde automatismen en woorden hoorbaar.

Doe vooral waar je zin in hebt, maar vergeet één ding niet: Leer Russisch!!! De taal is je toegang tot het land en zelfs dan is het nog erg moeilijk.

Reacties
    38

Stefan,
    Ben je nog steeds in Moskou. Ik heb een paar vraagjes ivm emigratie.

Groet
    Keith

SV1973 Guest

Dag Keith,
    Laat maar komen. Wat zou je willen weten?
    Citaat Origineel gepost door Keith Bekijk Post
    Stefan,
    Ben je nog steeds in Moskou. Ik heb een paar vraagjes ivm emigratie.

Groet
    Keith

Reacties
    38

Bedankt voor het snelle reageren.
    Ik kom al enkele jaren in Rusland, zover als Blagovenchensk in the far-east. Ik heb een jaar visa voor 2 x 90 dagen en gebruik alle 180 dagen in het geheel.
    Ik koop en zoek zeldzame organische zaadsoorten welke extreme weersomstandigheden aankunnen. Tot enkele jaren geleden had ik een middelgroot loodgieters en CV installatie bedrijf maar als gevolg van de crisis failliet gegaan, enkele opdrachtgever konden mij niet meer betalen trokken mij mee, zij hadden miljoenen schuld. Ik had slechts een paar ton over na dit alles was afgehandeld. Ik ben zeer gezond en erg actief al ben ik dik in de 60.
    Nu heb ik 2 jaar geleden een vrouw leren kennen. Ik slaap dus telkenmale mijn toegelaten dagen per jaar bij haar. Ik ben wat ouder en heb reeds een AOW. Daarbij heb ik in Duitsland een eigen huis, Nederland is te duur voor mij. Mijn vriendin is een kleine zelfstandige met een eigen flatje met de bekende Sovjet style.
    Nu willen we samen wonen, maar mijn visum laat dit natuurlijk niet toe.
    Zijn er betere mogelijkheden voor permanent of semi permanent verblijf? Heb jij wat adviezen?

Soortgelijke onderwerpen

1. Met mijn bus naar Rusland
    nicob in forum Rusland Forum
    Reacties: 6
    Laatste: 13-08-09, 11:40
  2. Naar Rusland met een handicap
    Webgnome in forum Algemene vragen & discussies
    Reacties: 3
    Laatste: 01-04-08, 14:16
  3. Wintersporter kan nu ook naar Rusland
    Wereldwijzer in forum Algemene vragen & discussies
    Reacties: 0
    Laatste: 01-08-06, 09:22
  4. Ik Wil Naar Rusland Wie Gaat Er Met Mij Mee?
    Elza in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 0
    Laatste: 24-04-05, 19:20

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons
Ons Team
Helpdesk
Persberichten
Samenwerkingen
Aanmelden
Gratis Forumaccount
Reisaccount