STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Met de trein door Marokko

Reacties
    5

Met de trein door Marokko

Dag,

Ik ga aankomende zomer treinen door marokko. Start en eindpunt is Nador.

Logisch lijkt mij Nador--> Fes--> meknes, maar daarna weet ik niet wat logisch is.....Rabat-casablanca ?

Iemand tips.

Kan iemand mij ook iets vertellen over de treinkaartjes...koop je een enkel of retour? en is zo'n kaartje net als in nl maar 1 dag geldig (had ergens 5 dagen gelezen)
    Is het dan handig om per stop een kaartje te kopen, off een kaartje voor langere trajecten?

Aangezien het een heen en terugreis betreft heb ik ong 9-10 dagen ervoor uitgetrokken...

Alvast bedankt!

Reacties
    97

Re: met de trein door marokko

Kijk eens op de marokkaanse website www.oncf.be

Vanuit Meknes, komt eerst Rabat op je treinweg en daarna Casa en Marrakech. Tussen Meknes en Rabat is het dacht ik zo'n 3u treinen. Tussen Rabat en Casa 1u en verder naar Marrakech 8u. De treinen rijden wel niet zo stipt als hier, dus de uren kunnen verschillen.
    Ik heb altijd een enkel rit per stop genomen, ticket te kopen in het station. Een enkele rit geeft je de vrijheid om vb. iets langer ergens te blijven plakken als je het er leuk vind. De plaatsen worden niet gereserveerd.

Groeten,
    Fatima

Reacties
    5

thanks!!

Reacties
    97

u're welcome
    kleine aanpassing... het is 8u treinen tussen Fes en Marrakech... tussen Casa en Marrakech is dat zo'n 5u

Ik heb zelf nog niet de trein vanuit Nador naar Fes genomen... laat maar achteraf weten of die verbinding meevalt. Met de auto is het zo'n 5u door bergen rijden wat voor sommigen niet zo aangenaam is. Op de 'rechtere' baan langs de oostkant doet men er langer over.

Reacties
    329
    Blogposts
    1

de trein is prima, maar gaat best langzaam, maar goed georganiseerd. bussen zijn echter meestal beter en hebben vaak ook nog eens airco. wil je specifiek alleen treinen?

Reacties
    5

Re: Met de trein door Marokko

Bus mag ook, maar lijkt me eng. je hoort wel eens van die bussen/ buschauffeurs die niet zo veilig zijn....

Tips zijn welkom!

Reacties
    38

Ik reis toch ook liever met de trein, hoor, in Marokko! De trein gaat trouwens sneller dan de bus en ik vind het ook leuker reizen.
    Vorig jaar ben ik van Oujda naar Marrakech gereisd. Ik ben uiteindelijk met de bus gegaan, maar heb me dat achteraf beklaagd! Die chauffeur was echt gek!!! En we waren veel later op onze bestemming dan gezegd was! Met de trein zouden we er zeker 2 uur eerder geweest zijn!

Reacties
    97

ik denk dat voorkeur van bussen afhangt van persoon tot persoon. Persoonlijk word ik gemakkelijk misselijk in een bus en als de afstanden lang zijn is de bus niet echt comfortabel, zeker als je door gebergten moet. In de trein kan je je benen strekken en als je geluk hebt, heb je een volledige cabine voor jezelf en kan je languit op de zetel liggen. Bussen zijn dan weer spotgoedkoop maar treinen blijven nog altijd goedkoop tgo wat je hier betaalt. Bij lange afstanden stoppen de bussen effe wel in een dorp of stadje onderweg, dat is dan weer het voordeel van bussen. Als ik de keuze heb tussen de twee zou ik de trein kiezen voor het comfort.

Inderdaad moet je geluk hebben met de buschauffeurs. Er gebeuren geregeld ongelukken met marokkaanse bussen in en buiten marokko en het ligt meestal aan te snel of roekeloos rijden of geen rekening houden met pauzes.

Reacties
    5

Ik heb van een vriendin begrepen dat het trein reizen niet perse sneller is dan met de auto....iemand ervaring?

ik zit nu ook met de kosten. We reizen met 4 personen, gaan met de auto naar marokko. Hoeven dus geen auto te huren.
    Volgens mij is het dan voordeliger om met eigen auto rond te reizen--> meer vrijheid... Maja de trein is ook comfortabel, er hoeft niemand te rijden.

Moeilijk hoor! iemand tips!

Reacties
    97

Als je het voordeel hebt om met de auto te reizen is het inderdaad soms veel sneller dan de trein. Bovendien geraak je alleen in de grote steden met de trein terwijl je per auto (bijna) overal naartoe kunt. De auto is inderdaad het beste vervoermiddel in Marokko als je ook buiten de steden wil. De autoreis van hier naar marokko is wel kostelijk maar als jullie de kosten met 4 kunnen delen komt het soms goedkoper uit dan 4 zitjes in de vliegtuig. Bovendien kan je vb. in de steden geen kleine taxi met 4 nemen (max. 3) en moet je een grotere taxi nemen dat weer duurder is.

Reacties
    57

De busreizen houden inderdaad soms een risico in. Je kan best met ofwel CTM reizen, ofwel met Supratours, dat is een dochtermaatschappij van de ONCF, de Marokkaanse spoorwegen. Ik heb zelf al met andere maatschappijen gereisd, maar zou het niet opnieuw doen. Ze stoppen constant onderweg, ze lijken me allesbehalve technisch in orde en er komen overal mensen vanalles verkopen bij iedere stopplaats. Supratours en CTM houden zich aan de haltes, ze mogen echt niemand meenemen onderweg zodat ze volgens de dienstregeling rijden.

Reacties
    4

are you kidding me.het afgelopen jaar ben ik met de trein van nador naar tanger gegaan een het was een hel,serieus.mischien was het een slechte tijd midden in de zomer en dat het daar aan lag maar de trein zat echt overvol incl.de toiletten die daar zaten ook mensen met hun koffers en al erin en de ene keer dat ik vroeg aan mensen om eruit te gaan want mijn kind moest naar het toillet bleek het gewoon onwijs smerig te zijn.elke halte werd er heel lang gestopt god mag weten waarom ,oudere mensen zaten op de grond vanwege plaatsgebrek.terugreis met de bus ,was wel beter dan de trein alleen ik was de hele tijd heel bang,je gaat toch door de bergen enzo. en ik hoopte alleen maar dat de buschauffeurs goed uitgerust waren,maar het was beter dan de trein.!!!

Reacties
    5

Bedankt voor jullie reacties, wordt denk ik dan toch een reis met de auto...lekker de airco aan

Reacties
    1

Citaat Origineel gepost door Nadia1234 Bekijk Post
    Bedankt voor jullie reacties, wordt denk ik dan toch een reis met de auto...lekker de airco aan
    De auto ! Al weer vijftien jaar geleden reed ik met vriendin in daar gehuurde, maar al thuis gereserveerde auto van Oujda naar Marrakesh. Via Taurirt, Fes, en Meknes als ik mij de volgorde goed herinner en het was een uiterst plezierige reis door een schitterend landschap. Wij deden er een paar dagen over en sliepen in schilderachtige dorpjes waar we soms op de thee werden gevraagd of, toen we een keer de weg vroegen, binnen moesten komen, thee kregen en intussen een kip in nood hoorden schreeuwen. Een uurtje later sneed de gastheer het gebraad aan en we moesten ons best doen om voor het donker werd weg te komen zonder de gastvrije mensen te beledigen. Er heerst vooral op het platteland (en in de bergen uiteraard) nog de oude, oprecht gemeende zorgplicht voor de reiziger. Wij hebben niet ťťn negatieve ervaring gehad. Ik weet niet of het nog zo veilig is als toen. Voor grote steden als Casablanca en het Rifgebergte wordt wel gewaarschuwd. En dat kan best nodig zijn want ook Marokko is onderhevig aan de tand des tijd, om het maar vriendelijk te zeggen.

Aat.

Reacties
    1

Ok... na 15 jaar ga ik eindelijk (wegens omstandigheden kon ik niet) weer naar Marokko! Nu heb ik een ticket gekocht naar Agadir.. en kom er net achter dat de afstand tussen Agadir en Casablanca maar liefst 480 km is. Op zich vind ik dit dus eigenlijk heel erg leuk! Nu kan ik eerst een dag in mijn land reizen voor ik bij mijn familie ben.. dus een avontuur

Ik ga alleen met mijn 3 kinderen, die voor het eerst in Marokko zullen zijn, dus zo kunnen ze het land ook goed zien.

Nu mijn vraag.. ik ken mijn weg dus niet in Marokko en ben itt tot velen hier verre van een globetrotter Ik wil dus graag met de trein, maar hoe regel ik dat op een goede manier?

Kan ik vanuit NL tickets boeken op www.oncf.ma? (lukt me niet nl) Kan ik daar ergens meer info over vinden? Of koop ik beter daar een kaartje?

Alle tips zijn welkom!

bloem29 bloem29 is offline Turkije fan!

Reacties
    25.867
    Blogposts
    9

ik heb begrepen dat je via die site pas 1 mnd vantevoren kaartjes kunt kopen

Reacties
    66

Hallo

Om te beginnen kan je niet vanuit Agadir met de trein naar Casablanca.
    Je zal al vanuit Agadir met de bus naar marrakech moeten en dan de trein nemen naar Casablanca.Je moet een kombinatie ticket kopen bij supratour bus/trein dat is de enige bus maatschappij waar je een kombinatie ticket kan kopen en die stoppen bij het trein station in Marrakech waar je gelijk bij aankomst in de terin kan stappen meestal is dat een half uur en dan vertrekt de trein.
    Als ik jou was zou ik bij aankomst in Agadir naar het bus station gaan en dan kaartjes reserveren voor de dag dat je wilt gaan.

Succes!

Soortgelijke onderwerpen

1. Met de trein/ bus door Italie
    Arturo in forum ItaliŽ Reiscafť
    Reacties: 123
    Laatste: 11-08-16, 11:40
  2. Met trein naar Marokko
    fati70 in forum Marokko Forum
    Reacties: 9
    Laatste: 30-07-10, 20:15
  3. Met de trein door Italie!
    Miekie_ in forum ItaliŽ Reiscafť