STEL EEN VRAAG | ACTIVITEIT | TOPICS

Reistip: New York here we come!

Reacties
    551
    Blogposts
    4

Manhattan-centrum: Timesquare-Broadway-42nd Street! Spetterende billboards, gillende reclames, levensgrote animaties en filmbeelden, glamour en glitter, veel lawaai, getoeter, scheurend verkeer en druk, druk, druk. Alles wel bekend van film en t.v. Maar dit is ECHT en het is overdonderend geweldig! Jacqueline (in rolstoel) en ik togen zeven dagen lang door New York.

New York: you either love it or hate it
    Je houdt van New York of je haat het. Een tussenweg is er niet. Om zo’n gevoel te kunnen analyseren is er maar één mogelijkheid: ‘New York here we come’ en de rest voltrekt zich vanzelf. De eerste dagen lopen we ons suf, uiteraard met de rolstoel als handgeduwd vervoersmiddel. Overal drommen mensen die telefonerend, koffiedrinkend en pratend aan je voorbij gaan zonder je te zien, of je hopeloos in de weg zitten. ‘Excuse-us’ op luide toon uitgesproken doet de menigte uiteengaan. Je vooral laten horen. Voor gehandicapten in een rolstoel heeft men wel respect. Overal hebben we voorrang, hoeven niet in de rij te staan maar worden er langs gedirigeerd. En bij het openen van de meestal zware deuren kun je iemand aanspreken en ze helpen, soms ook uit zichzelf. Maak vooral gebruik van deze voorrangspositie. Je mag het eisen volgens de Amerikaanse wet. Enfin, voorlopig slijten we schoenen en wielen op de straten van The Big Apple. Vermoeiend maar boeiend, want je ziet veel.

We logeren in Marriott Marquis op Timesquare en lopen eerst maar eens een stuk Broadway af, om na vele ‘straatblokken’ uiteindelijk ruimschoots inkopen te doen in het grootste en elegante warenhuis Macy.

Tip: even langs het Visitors-Center lopen, je legitimeren en als bezoeker-van-buiten krijg je op bijna alles 11% korting.

Links: Vriendelijke surveilance op Timesquare
    Rechts: Speciale wereldbol voor het gebouw van de V.N.

Verenigde Naties
    De andere kant op: lopen naar het ‘Gebouw van de United Nations’. Een iets zwaardere route vanwege sommige ‘golvende’ straten. Maar je leert ademen op z’n Newyorks, moeilijk uit te leggen, maar je deint mee met dit soms onbegrijpelijk wonderlijk geleefde ritme. Op het Hammerskjøldplein, omzoomd met bomen en gezellige 19e eeuwse ijzeren bankjes, staan dagelijks enkele kramen met uitstekende koopwaar. Bij de kraam van een Joodse familie vormt zich onafgebroken een rij liefhebbers voor de uitzonderlijke lekkernijen en mooie broden, die specifiek het recept zijn van de Joodse traditie. We gaan door de knieën voor een zeldzaam heerlijke brownie, zittend op een bankje midden in N.Y. en in de schaduw van het V.N.-gebouw. In het gebouw zelf vinden allerlei volkeren en nationaliteiten elkaar en worden met rondleidingen doordrongen van de noodzaak van het bestaan van de Rechten van de Mens.

Openbaar vervoer
    Meestal zijn de afstanden te ver om te lopen. Geen nood: alle bussen die in en door Manhattan rijden zijn voorzien van een rolstoellift die te voorschijn schuift uit een van de treden van de bus en de stoel omhoog hijst. Rolstoel wordt vastgezet, je zegt waar je eruit wilt en alles wordt geregeld. In principe zou je een metrocard moeten hebben en dan kost het voor rolstoel + begeleider $ 1. Maar wij worden gewoon ‘ingeladen’ en hebben nog nooit hoeven te betalen. En ook hier weer: voorrang bij in- en uitstappen.

Theaterleven
    Het voordeel om midden op Broadway/Time Square te verblijven, betekent dat bijna het hele theatergebeuren zich om je heen afspeelt. In de directe omgeving zijn er minstens 3 à 4 theaters in elke straat en allemaal met goede programma’s. Heel veel musicals, waarvan wij er in Nederland ook veel kunnen zien. Maar toch is het hier in N.Y. even anders, een paar graadjes internationaler en van een erg hoog niveau. Hier liggen toch de wortels.

Soms blijkt het ook voordelen te hebben als je gehandicapt bent. Bijna in alle theaters kun je voor de halve prijs tickets kopen inclusief voor de begeleider. En overal zijn speciale plaatsen en entrees en ook veel aangepaste toiletten. Wel de kaartjes kopen aan het theater zelf, want de ‘Ticketbox’ die je overal kunt vinden, geeft geen reductie. Wij hebben ons nogmaals ‘verloren’ in ‘The Chorus Line’, zagen ‘Gypsy’, ‘Mama Mia’, ‘Mary Poppins’ en de hilarische, uitermate amusante voorstelling ‘Spamelot’, naar een script van Monty Python. Een klapper, met heel wat ondeugende grapjes, waar je nog dagen van kunt nagenieten.

Links: De heerlijke Brownies van de Joodse bakker op het pleintje bij de V.N.
    Rechts: Jazzconcert door studenten op het plein van Lincoln Center

Lopen, varen, stijgen
    We lopen dwars over van 6th naar 13th Avenue en staan aan de Hudson River waar de ‘Circle Line’ boottochten verkoopt van twee of drie uur. Rolstoel aan boord en we varen langs de belangrijkste kant van Manhattan met de bekende skyline. Passeren het ‘Vrijheidsbeeld’ met daarachter ‘Ellis Island’, de plek waar vroeger alle immigranten werden opgevangen en ingeschreven voordat ze Amerika binnen mochten komen. Een indrukwekkende met gevoelens geladen plaats, met heel veel historie. Alle namen zijn hier digitaal opgeslagen van alle toen nieuw binnengekomen personen. Het publiek kan via een gigantisch archief bekijken of er voorouders zijn die hier ooit zijn geregistreerd.

Om werkelijk een adembenemende kijk op N.Y. te krijgen is een rit naar de 69e etage van het ‘Rockefeller Center’ een must. Je weet niet wat je overkomt. Het lijkt een film, maar het is allemaal echt en we zijn er zelf bij. Beneden is de winterse ijsbaan voor de deur, omgetoverd tot een enorm terras.

Lekker slecht
    We weten allemaal dat het in Amerika groot-groter-grootst is wat porties en formaat van etenswaren betreft. Een kopje koffie is een halve liter en moet je met twee handen vastpakken. Een ‘kleine’ soep bestellen is ook weer een halve liter. Steaks hangen over het bord en de frites overdekken alles. Enfin, van alles te veel, maar wel van goede kwaliteit. En een ‘doggy-bag’ is hier echt doodgewoon. Je hebt er voor betaald dus is het van jou.

Toch zijn er enkele smakelijkheden die je minstens eenmaal in N.Y. geproefd moet hebben en die ‘de zonde waard zijn’:
    1. N.Y. is bekend om zijn cheese cake en de beste is van prijswinnaar ‘Junior Restaurants’, vlakbij Time Square
    2. Yoghurtijs: Warenhuis Bloomingdales, in het cafetaria ‘The Four Carrots’. Prijswinnaar. Ook verkrijgbaar als ‘likijsje’, weer van enorm formaat
    3. Sandwich (warme) pastrami (± 120 gr): twee sneetjes met ± 6 cm. beleg ertussen
    4. Brownie: Farmersmarket, Hammerskjøld square (UN-gebouw)
    5. Bagel met creamcheese en zalm: vrijwel ieder straatstalletje

Links: Skyline vanaf de rondvaartboot
    Rechts: Vrijheidsbeeld vanaf rondvaartboot

Kunstcentrum
    Tot slot staat een bezoek aan het ‘Lincolncenter’ op het programma, het centrum voor de theaterkunsten. Hier zetelt de ‘Met’ (Metropolitan Opera), het ‘New York City Ballet’, de ‘Julian Art School’, het wereldberoemde opleidingsinstituut voor allerlei musici met uitzonderlijk talent.
    Het is mooi en zonnig en op het plein wordt een repetitie – zeg maar concert – gegeven door de studenten van de Jazz-Schoolband. Het swingt enorm de pan uit. Hier spelen de toekomstige internationale grootheden de sterren nu al van de hemel. Wie hier een opleiding volgt heeft al bewezen bijzonder talent te hebben.
    Een mooie afsluiting van de gevarieerde kijk op The Big Apple. Het smaakt voor ons absoluut naar meer. Ja, je houdt van de stad of je wilt er zo snel mogelijk weer vandaan. Uitproberen is de uitdaging.

TEKST: SONJA VAN PROOSDIJ
    FOTOGRAFIE: JACQUELINE BECKERS

Links bij dit artikel
    - Amerika Forum
    - Reizen met een beperking Forum

frank34 Guest

Re: New York here we come!

Zou er heel graag een week naar toe willen, komt er gewoon nog niet van.

Ben tot nu toe alleen maar een paar uur in Manhattan geweest doordat ik moest wachten op mijn vlucht ´s avonds. Met de taxi vanaf het hotel naar het Empire State building en naar boven. Geluk dat de lucht erg mooi was.
    Het heeft zeker indruk op mij gemaakt die paar uur vandaar dat ik er graag een week wil verblijven om veel van die stad te zien. Lijkt me ook een hele fijne en mooie stad om er te fotograferen.

2 foto´s erbij gemaakt met een telefoon.

Frank

Reacties
    64
    Blogposts
    7

Was vorig jaar in NY. Ik heb al veel gereisd en veel gezien maar het is by far out de leukste stad waar ik tot nu toe geweest ben. Ik zou zo weer terug willen.

Reacties
    4.381

Wat betreft het theaterleven, mag ook best wel wat meer worden genoemd dan enkel musical. NYC heeft bijvoorbeeld de beroemde Wooster Group (internationaal gerenommeerd theatergezelschap) en ook zijn er altijd diverse off-off-broadway producties van hoog niveau.

Dat in tegenstelling tot de musicals, waar de meeste acteurs ook daadwerkelijk uitstralen dat ze er voor de 500ste keer op rij staan (als union actor op Broadway krijg je geen vakantie dagen en moet je nou eenmaal 8 voorstellingen per week geven, alleen de zondag of de maandag krijg je vrij... Dit dan 52 weken per jaar net zo lang tot je er genoeg van krijgt, wat in de meeste gevallen ca. 5 jaar lang doorspelen betekent!!!) Kwaliteit in een musical? Alleen vlak na de première, als daarna de toeloop verminderd gaan de dure acteurs eruit en de goedkope acteurs erin.

Muziekliefhebbers moeten zeker ook bij Jazz @ Lincoln Centre (wat, in tegenstelling tot wat men verwacht met deze naam, niet in Lincoln Centre ligt, maar een paar blokken verderop) langs voor een concert of in de hippe nachtclub met live muziek. Hierachter huist ook een enorm complex van opname- en repetitiestudio's. Bandjes zoals U2 komen hier nog wel eens een cd'tje opnemen en afmixen.

Waarbij er zeer weinig bij het VN-gebouw te zien valt, valt er des te meer te zien in de rest van de stad. Ik mis ground zero, de Winter Garden in het World Financial Centre (lekker opwarmen met een bakkie koffie tussen de palmbomen bij een winterse tocht door de stad), de [gratis!!] Staten Island ferry, Battery Park met de Nederlandse monumenten, de Empire State Building, Chrystler Building, GE Building, Rockafeller Centre, Federal Hall, wandeling over Brooklyn Bridge, wandelingen door de vele nationaliteitenbuurten en als je de kunsten wilt noemen moet je uiteraard ook wat musea opratelen (Metropolitan, National History, alhoewel daar minder kunst hangt, MOMA, Guggenheim, The Frick Collection, The New Museum, etc.)

Zie ook het topic: 3 dagen NY in het Amerikaforum.

Ik ben benieuwd hoe lang Jacqueline en Sonja er zijn geweest, zo te lezen veel te kort!
    De kettingzaag is de natuurlijke vijand van de blokhut.

Reacties
    4

Heerlijk als ik dit allemaal lees kan ik bijna niet wachten. Wij gaan pas in 2012 naar New York als kadootje voor mijn 50ste verjaardag van mijn lieve man. als ik het goed gelezen heb is een hotel in Manhattan-centrum: Timesquare,Broadway of 42nd Street deplace to be.
    Wij gaan lekker slenteren, lekker eten en stappen en genieten denk ik.
    Ik en mijn man hebben allebei een invalidekaart je ziet het niet aan de buitenkant aan ons dat ons iets mankeert maar dat is wel degelijk het geval , is het misschien beter deze mee te nemen? Kan iemand mij hierover iets vertellen?

Groetjes, A.Man

Reacties
    1

Bedankt voor de uitgebreide informatie over New York. Ik ga begin volgend jaar richting New York dus ben al aan het inlezen wat daar de leukste dingen zijn om daar te ondernemen. Hoor graag welke activiteiten/excursies/bezienswaardigheden het leukste zijn om te doen in een periode van 1,5 week

Reacties
    3
    Blogposts
    10

als het een europse invalidenkaart is, dan zeker meenemen, is internationaal herkenbaar, komt altijd van pas, ook als jezelf auto zou gaan huren.Maar ook in bus en tram heb je recht op een zitplaats als je kaart toont aan conducteur.
    Sorry wat late reactie, kijk niet zoveel op de site.

Veel plezeir.

Groet Sonja (van het artikel)

Reacties
    12

Thumbs up Re: New York here we come!

Ik zou niet alle toeristische attracties nemen. Eigenlijk zou je er een paar moeten kiezen die je echt wil zien en vooral veel tijd nemen om rond te lopen/fietsen/ rijden. Ik heb het empire state building wel gedaan dat vond ik ook heel leuk. Maar de leukste dingen heb ik mee gemaakt door gewoon rond te lopen en lekker eten in bijzondere restaurants. Timesquare vond ik ook helemaal gaaf vooral ook met broadway en central park wat in 1 middag allemaal bezocht kan worden. (Y) helemaal TOp!

Reacties
    1

Hallo Sonja,

Wat een mooi verslag om te lezen.

Ik ben van plan om in augustus met 3 vriendinnen naar New York te gaan. Ik heb een vraag over het vervoer. Hoe hebben jullie de transfer gemaakt van vliegveld naar hotel en vv.? Ik zit namelijk in een elektrische rolstoel. Het reisbureau heeft voor ons wel wat uitgezocht, maar dan kost het 281 euro per enkele reis. Weten jullie ook iets wat goedkoper is?

Heeft u ook informatie over een reparatiebedrijf in New York, (voor als mij rolstoel het eventueel begeeft)?

Groeten,

Juurdien

Reacties
    4.381

Hoi Juurdien,

Belangrijk is om aan te geven van welke luchthaven je gebruik maakt. NYC heeft namelijk drie vliegvelden! La Guardia, JFKennedy en Newark Liberty.

Groeten,
    Jurjen
    De kettingzaag is de natuurlijke vijand van de blokhut.

Reacties
    4

Re: Reistip: New York here we come!

Reistip!!

Bij Battery park de ferry nemen naar Staten Island.

Battery Park is een groot stadspark van 8,5 ha in New York City. Het is gelegen op het zuidelijkste puntje van het eiland Manhattan aan de oever van de Hudson.
    De naam stamt uit de Nederlandse tijd. Tijdens de kolonisatie van de Nederlanders stond er een batterij kanonnen opgesteld op deze plaats. In het park staat Castle Clinton, een negentiende-eeuws fort dat nu dienst doet als museum. Voorheen lag dit op een kunstmatig eiland voor de kust, maar door aanplempingen kwam het op het vaste land te liggen en werd ruimte gecreëerd voor het latere park.
    Aan het Battery Park staan het Whitehall Building, 1 Broadway en het Alexander Hamilton U.S. Custom House, dat tegenwoordig de New Yorkse afdeling van het National Museum of the American Indian huisvest.
    Vanuit Battery Park gaan veerponten naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island.
    De wijk ten noordwesten van het park staat bekend als Battery Park City.

Ook gewoon lekker om even op een bakje te zitten en mensen te kijken die met de rondvaartboten van verschillende maatschappijen gaan varen. Of naar de jeugd die met de skate-boards aan het stunten zijn.

De Staten Island Ferry is een gratis veerdienst in New York City tussen Manhattan en Staten Island. De ferry vertrekt van South Ferry bij Battery Park. De metrostations Whitehall Street-South Ferry en Bowling Green zorgen voor een aansluiting op de metro van New York. Op Staten Island is de St. George Ferry Terminal het begin- en eindpunt, deze terminal is ook het eindpunt van de Staten Island Railway.
    De 8,5 kilometer lange enkele reis duurt ongeveer 25 minuten. Het gebruik is gratis en de veerdienst vaart 24 uur per dag elke 15 tot 60 minuten. Sinds de aanslagen op 11 september 2001 is het vervoer van auto's afgeschaft.
    De acht veerboten vervoeren dagelijk 75.000 passagiers.
    Dan kan je Lady Liberty goed fotograferen en op de terugreis je heb ook een mooi zicht op Manhattan.

Reacties
    4

Volgens mij hebben de taxi's in NY een speciaal tarief van en naar JFK namelijk $45,- excl. toltunnel.
    Het totale bedrag was $55,- enkele reis met 2 personen.
    De metro kan je ook nemen. Eest zal je op JFK de Air Train ($5,- pp ?) nemen naar Jamaica en daar overstappen op op de metro.Liften zijn aanwezig bij de metro (dacht ik, ik heb er niet zo goed op gelet)

Reacties
    165

Hallo allemaal!

Ik ga met een vriendin samen in mei 2012 naar NY. Voor mij de eerste keer en voor haar de 2e keer. Zij heeft alle toeristische plekjes natuurlijk al gezien en ik ben sowieso al niet zo van de toeristische dingen. we zijn dus op zoek naar die spectaculaire, mooie, leuke en idyllische plekken van NY die juist niet zo bekend zijn. Dit kunnen parkjes, restaurants/bars, lunchrooms, hele wijken etc zijn. Ben benieuwd waar jullie mee komen!!

Zo hebben we zelf al gevonden:
    - Gantry Plaza State Park
    - 230 Fifth, Outdoor Rooftop bar, club en restaurant. www.230-fifth.com
    - shopping area, waarbij de architectuur nog echt oldskool houten havenhuisjes zijn. Het is ook langs het water, maar ben alleen even de naam kwijt (mocht iemand het weten...)

Reacties
    4

Citaat Origineel gepost door naaTb Bekijk Post
    Hallo allemaal!

Ik ga met een vriendin samen in mei 2012 naar NY. Voor mij de eerste keer en voor haar de 2e keer. Zij heeft alle toeristische plekjes natuurlijk al gezien en ik ben sowieso al niet zo van de toeristische dingen. we zijn dus op zoek naar die spectaculaire, mooie, leuke en idyllische plekken van NY die juist niet zo bekend zijn. Dit kunnen parkjes, restaurants/bars, lunchrooms, hele wijken etc zijn. Ben benieuwd waar jullie mee komen!!

- shopping area, waarbij de architectuur nog echt oldskool houten havenhuisjes zijn. Het is ook langs het water, maar ben alleen even de naam kwijt (mocht iemand het weten...)
    Zelf heb ik 2 keer gegeten in een restaurant in het Grand Central Station ,http://www.oysterbarny.com/
    Heerlijk jaren 50. Goed eten voor een schappelijke prijs.
    Laatst aangepast door Jurjenb : 08-11-11 om 03:02 Reden: link gerepareerd

Reacties
    218

Citaat Origineel gepost door naaTb Bekijk Post
    Hallo allemaal!

- Ga eens Shoppen bij Target op Flatbush Av. (Brooklyn) en ga dan meteen met de bus door naar Kings Plaza. Shoppen like an American!
    - Ga naar Little Italy en bewoner de architectuur.
    - Neem een Helicoptervlucht boven Manhattan.
    - Onder The Brooklyn Bridge, aan de kant van Wall Street op peer 17 zit de beste Hamburgertent van NYC!!! (naam zoek ik wel op voor je)
    Israel: 1995, 2002,2004, 2008
    Thailand: 2005, 2010, 2015; USA: 2009, 2011; Frankrijk: 1992, 2013;
    Turkije: 2011, 2012, 2016; Indonesië: 2007; Belgie: 2010; Italië: 2017

Reacties
    148

Nog een leuke tip: huur een fiets en fiets de hele kust af. zo krijg je het meet te zien op je eigen tempo! Zo hebben wij ook de Brooklyn Bridge over gefiets..

LOVE THIS CITY!

Soortgelijke onderwerpen

1. New York
    poeth001 in forum New York: Forum
    Reacties: 1
    Laatste: 11-05-09, 15:22
  2. New York
    Christine0607 in forum Reisgenoten Gezocht!
    Reacties: 0
    Laatste: 13-01-08, 12:48
  3. New York
    Maastricht in forum Reisgenoten Gezocht!
    Laatste: 26-05-07, 19:17
  4. New York
    smikkel37 in forum Reisgenoten Gezocht!
    Laatste: 03-04-06, 05:39
  5. New York
    NYC in forum Reisgenoten Gezocht!
    Laatste: 21-12-04, 16:49

STEL EEN VRAAG | ALLE ACTIVITEIT - ACTIEVE TOPICS

Over ons